Bolig

Fra gateplan ser huset til arkitekten Siri Zanelli ut som et helt vanlig rekkehus i London

Viktoriansk hus med skandinavisk preg: Innvendig byr huset på overraskelser i bruk av snitt, fargevalg og størrelse.

Fra hagen kan man se påbyggene som gjør huset større, lysere og mer moderne. Materialer og takvinkler på de nye tilbyggene er tilpasset det eksisterende huset. Familien overnattet på terrassen i fjor da de feiret 17. mai for første gang i lockdown.
  • Marianne Wie

Familien Zanelli rakk akkurat å flytte inn i sitt nye hjem før London gikk inn i full nedstengning fjor vår. Prosessen med å gjennomføre selve kjøpet hadde tatt over ett år. De sløste ikke bort tiden og hadde søknaden om byggetillatelse inne lenge før kjøpet gikk i boks.

I det 100 år gamle huset hadde tiden stått stille de siste 50 årene. Nå fikk endelig arkitekten, som til daglig jobber med utbygging av andres boliger, muligheten til å skape et hjem tilpasset sin egen familie.

– Jeg jobbet mye med snittet. Derfor har huset mange ulike høydeforskjeller over seks nivåer, forteller Siri Zanelli (43). Hun er opprinnelig fra Asker.

Hennes første tanke var å åpne opp det lange mørke kjøkkenet mot himmelen og hagen. Hun ville slippe inn så mye lys som mulig.

Derfor er taket over kjøkkenbordet av glass, her er to glassdører ut til terrassen, et takvindu og et stort vindu ut mot hagen. I loftsetasjen er det også et vindu i dusjen.

– Dermed er det mulig å se både soloppgangene og solnedgangen fra badet. Snekkerne syntes jeg var rar. Men det som er veldig artig når man jobber med bolig, er å kunne legge til rette for små ting som gir glede til menneskene som skal bo der. Jeg fryder meg over å kunne se både starten og slutten på dagen fra badet, sier Zanelli.

Stein, tre og glass lager en myk overgang mellom inne og ute. På kjøkkenbenken har familiemedlemmene egne avlukker hvor de kan oppbevare personlige eiendeler.
Kjøkkenskapene er bygget i alm. Kjøkkenbordet har plass til mange gjester. Kunsten på veggen er bryllupsgave fra gode venner. Bak den lukkede skyvedøren er det bad med toalett, vaskerom og et rom som er tiltenkt gjester, trening og modellbygging.
Kjøkkenet er varmt og lunt selv om det kan beskrives som minimalistisk. Spilene i taket gir et hjemlig preg og er både inspirerte av modernismens tretak og tradisjonelle japanske interiører med rik teksturpalett. Siri forteller at det forskes på om overflater av treverk gir lavere blodtrykk og mindre stress enn malte hvite flater.

Inspirert av Japan

Siri Zanelli traff sin australske ektemann Adrian Zanelli (43) i Tokyo da hun tok master i arkitektur. Han utdannet seg innen ingeniørfag og finans. De bodde begge i et studenthus hvor plassen var utnyttet maksimalt.

Her møtte Siri både sin fremtidige livspartner, samtidig som hun ble fascinert av japanernes maksimale utnyttelsen av plass.

– For å kunne bruke dusjen, måtte vasken skyves over toalettet, og for å bruke doen, måtte vasken skyves inn i dusjen. Badet var bitte lite, men fungerte bra. Vi brukte storbyen som stue. Det er nok der jeg ble inspirert til å finne gode løsninger som utnytter plassen til fulle.

Da de overtok huset, var det tre soverom. Nå har huset fem soverom. De to ekstra soverommene var tiltenkt alle gjestene som ikke har kommet på besøk grunnet koronaepidemien.

I stedet er soverommet i kjelleretasjen blitt brukt som hobby- og treningsrom. Siri har installert hjemmekontoret sitt i det andre gjesterommet.

– Etter ett år i lockdown, som har bestått av hjemmeskole, hjemmekontor og lufteturer i parken, kan vi trygt si at huset har bestått testen, sier Adrian fornøyd.

– Det at huset har så mange avdelinger på ulike nivåer, gjør det mulig å holde på med ting uforstyrret, men likevel merke seg hva som foregår noen trappetrinn lenger opp eller ned. Siden hovedsoverommet befinner seg på toppen av huset, går jeg aldri opp der i løpet av arbeidsdagen.

– Når kvelden kommer og vi skal legge oss, føles det som å gå til et annet sted eller et annet hus. Det er veldig praktisk nå når det å jobbe hjemmefra er blitt vanlig.

Stuen er malt i okergult, en farge som fremhever sofaen. Speilet gir inntrykk av at plantene er større enn de egentlig er. Trereolen fungerer som hyller, blomsterpotter og oppbevaringsboks.
Dørene er gule på én side og lilla på den andre siden. Bokhyllen er fylt med kunst og arkitektbøker. Det persiske teppet er en bryllupsgave fra Siris foreldre, kjøpt på reise i Iran.
Karnappets rosa gardiner matcher veggene og fremhever lillafargen på de originale trevinduskarmene. Den klassiske designstolen fra Eames har fått hedersplass i rommet, som også brukes som hjemmekontor.
Den lille kroken bak kjøkkenet er blitt husets hjerte hvor det er lett å slappe av og se ut på naturen.

Selv om familien har stor plass, er det den lille stuen som er del av kjøkkenet, de bruker mest.

– Vi mennesker liker å oppholde oss i små alkover, sier Siri.

– Når det handler om bolig, er det ikke alltid størst som er best. Det er viktig å ha steder der en katt ville ha lagt seg ned, der man føler seg trygg og det er godt å være. Det er liksom tabu for en arkitekt å snakke om å ha det koselig, men jeg vil ha vil et sted hvor alle føler seg hjemme.

I hjemmet er favorittstedet vindusposten eller i sofaen i den lille stuen. Her er det fint å sitte og lese, drikke te og se ut i hagen, ligge på gulvet og tegne eller leke med Lego. Når Storm (10) og Odin (8) kommer hjem fra skolen, er det her de samler seg. Likevel er de glad for å ha hvert sitt rom.

– Der vi bodde før, delte vi rom. Derfor var vi veldig heldig som flyttet hit før det ble lockdown, sier Storm.

Odin synes det beste med huset er alle fargene, noe som gjør det annerledes.

Fargekartet gir hjemmet til familien Zanelli personlighet og energi. Gangen er malt i en teknikk som heter «Marrakech Finish», et praktisk valg i en smal gang som raskt blir merket av sko, leker, sykkelhjelmer og sparkesykler.
Det blå badet ligger mellom guttenes soverom og har både badekar og dusj. Innsikten til badet er skjult med grønne planter i stedet for mattslipt glass, som er vanlig i England.
Storms rom har ribbevegg, hems og skråvindu i taket. Lilla og lyseblått går godt i lag med trehvitt. Tripp trapp-stolen er i daglig bruk.
Soverommets mørkegrønne vegger er en overraskelse for mange. Den runde lampen, det lyserosa sengeteppet og det trehvite nattbordet minner om japansk minimalisme.

Viktorianske farger og estetiske materiale

Fargebruken i huset er uvanlig, men ikke utradisjonell.

– Jeg har alltid vært glad i farger, men lærte ikke så mye om dem på arkitektstudiet.

Via Instagram kom Siri over arbeidet til Dagny Thurmann-Moe. Hun er kreativ leader i Koi fargestudio i Oslo.

– Dagny ga tydelig beskjed om at vi måtte være modige hvis vi ville jobbe med henne, forteller Siri.

– Jeg vet at jeg kan faget mitt, derfor har jeg respekt for at hun kan sitt. Mange av fargene som er brukt, har referanser til den viktorianske fargepaletten som var på moten da huset ble bygget.

Her finnes det ulike nyanser av oransje, gult, lilla, blått og grønt. TV-stuen er okerfarget, en dyp varm gulfarge som gir en lun og trygg atmosfære, samtidig som den har et moderne og trendy preg.

– Det sies at mennesker sover bedre i rom malt i mørke farger, og jeg må innrømme at jeg aldri har sovet bedre enn det jeg gjør nå, sier Siri og viser frem det mørkegrønne soverommet.

Kjøkkenet, rommet som blir mest brukt, har en frodig farge- og materialpalett som består av tre, stein, terrazzofliser og gule og grønne overflater.

– De fleste som kommer hit, synes kjøkkenet bærer preg av at jeg er skandinavisk.

Familien Zanelli setter stor pris på sitt nye hjem. Det er i gåavstand til skolen og en kort spasertur unna undergrunnsbanen. Området har mange grønne naturområder.
Siri Zanelli er en arkitekt som mener det er mer klimavennlig å oppgradere et hundre år gammelt hus, slik at det kan vare i hundre år til, enn å rive det og bygge et passivhus. For henne er det i møtet mellom nytt og gammelt at det skapes virkelig spennende boliger. Oppgradering og påbygg til gamle hus kan ofte gi boliger med mye mer egenart enn nybygg.

For Siri har naturlige materialer en avslappede estetikk. Derfor synes hun ikke det er ikke nødvendig å pynte så mye.

– Å tegne bolig er på mange måter å tegne rammene rundt hverdagslivet. Det er derfor viktig å tenke på hvordan man lever og hva slags familie man er. Dersom man går inn i små detaljer, som hvordan man ønsker å starte og slutte dagen sin, hvor man kan ta seg et rolig kvarter, og hvor det er plass til lek og moro, kan man oppnå en fleksibel og varig bolig.

Materialbruk, dagslys, romopplevelser og tilgang til naturen er verktøy for å skape gode boliger, mener hun.

– Det trenger ikke være mer komplisert enn at man plasserer vinduer slik at man rammer inn et tre eller en nydelig flik av himmel.

Les mer om

  1. Bolig