Bolig

Hver femte kjøper angrer på det siste budet

— Har du budt helt i taket, og så får en ekstraregning på 100.000 kroner, sitter du skikkelig i saksa.

  • Synne Hellum Marschhäuser
    Journalist

Mange boligkjøpere angrer siste bud, viser en undersøkelse utført av YouGov på vegne av Norges Takseringsforbund (NTF). Det vil si at hver femte kjøper, 21 prosent, ville droppet siste bud hvis de visste om feil og mangler ved boligen.

De ville ikke budt like mye for boligen. 68 prosent angrer ikke, mens elleve prosent ikke vet.

— Funnene viser at dette er en situasjon som dessverre oppstår ofte. Andelen som synes de har betalt for mye på grunn av boligfeil gir et riktigere risikobilde enn kun å fokusere på antall konflikter i rettslig og forsikringsmessig forstand, der tallene spriker mye, sier Ottar M. Skare, president i NTF ifølge en pressemelding.

Bruk av Boligsalgsrapport ville bidratt til å senke konfliktnivået, mener han. Boligsalgsrapporten skulle i utgangspunktet bli obligatorisk, men slik gikk det ikke.

Mer enn hver fjerde boligkjøper synes ikke de får nok informasjon om boligen på visning eller via annen dokumentasjon, ifølge undersøkelsen.

Sjelden sak:

Les også

Eiendomsmegler dømt til å betale kjøper 1,7 millioner i erstatning

Man vinner ikke budrunden, man aksepterer høyeste pris

— Undersøkelsen indikerer at boligkjøperne trenger mer fakta og mer tid til å vurdere bolighandelen, sier Thomas Bartholdsen, fagdirektør i Forbrukerrådet til oss.

Han ber folk slutte å tenke at de vant budrunden.

- Vi tenker at vi vinner budrunden, mens det vi har gjort er å akseptere den høyeste prisen, sier Bartholdsen.

Han er kritisk til at boliger i pressområder selges dagen etter visning. Bartholdsen vil at man øker budfristen med én dag.

Du kan by når du vil, men budets frist må være minimum kl. 12 dagen etter siste annonserte visning. Bud med kortere frist kan ikke formidles av eiendomsmegleren.

Hvordan kan man som kjøper bruke tiden best mulig?

— Se bort fra all styling. Se bort fra all områdereklame og fyndige beskrivelser om kos og hygge, sier Bartholdsen.

Les egenerklæringsskjemaet, les takstmannens rapport og sjekk hva som er skrevet om eventuelle endringer i nærområdet. Undersøk alle hint eller annet som trenger «nærmere undersøkelse.».

— Husk at det som er skrevet som hint, kan dekke en risikoopplysning som du vil ha en plikt til å undersøke nærmere. Har du ikke gjort det, og det står at det bør undersøke, så vil du ha svært vanskelig for å vinne frem overfor eierskifteselskapene. Har du budt helt i taket, og så får en ekstraregning på 100.000 kroner, sitter du skikkelig i saksa. Folk bør legge seg lavt i budrunden.

Meglerne blir rangert:

Les også

Meglere raser mot det de kaller en useriøs tjeneste

— Gode tekniske rapporter er viktigere

Vi trenger gode tekniske rapporter for å avdekke feil og mangler, mener Christian Dreyer, administrerende direktør i Eiendom Norge.

Vil Forbrukerrådets forslag om en dag ekstra før budrunde gjøre forskjell?

— Det er vi usikre på. Boligkjøperne bruker ikke tiden de har til å sette seg inn i salgsoppgavene, takst- eller tilstandsrapportene. Tid kan være et element, men gode tekniske rapporter er viktigere.

Problemer med vann

I fjor spurte Forbrukerrådet boligkjøpere om deres erfaringer mellom 2009 og 2014, og resultatet var overraskende.

44 prosent hadde opplevd ulike problemer knyttet til sitt siste bruktboligkjøp. Vann gikk igjen, vann som havner på feil sted i boligen – fukt, lekkasjer og råte.

17 prosent oppgir at tilstanden på boligen var dårligere enn de antok da de kjøpte. Altså en av seks. 14 prosent synes de betalte for mye.

14 prosent klaget eller reklamerte på sitt siste bruktboligkjøp. En av ti vurderte å klage, men gjorde det ikke.

Les også:

Les også

Luksusmegler Fredrik Eklund er konkurs i Norge

Les også

Derfor vil Gina Halvorsen (32) heller leie enn eie bolig

Les også

Seks grunner til at du bør eie bolig

Les også

Derfor bestemmer kvinner temperaturen inne

Les også

Boligekspertene forventer eksplosiv Oslo-vekst

Har du tips om denne saken? Send oss en epost!

Vi har lansert rentekartet, der du kan sjekke hvor god boligrenten din egentlig er, sammenlignet med andre i ditt område — test det ut her!

Les mer om

  1. Boligmarkedet
  2. Forbrukerrettigheter