Bolig

– Alt av interiør og inventar var hvitt og ga assosiasjoner til sykehus

Det eneste problemet med det nye hjemmet til Fru Bugge var at alt var hvitt. Det ble det snart en forandring på da den fargerike kunstneren flyttet inn med kunsten sin.

I stuen står en brukt spisestue som Bugge har skaffet. Det er laget av Amish-folk i USA. Bordet kan dras ut over hele stuen og lage plass til mange gjester. På veggene troner både ny og gammel kunst.
  • Berith-Eva Lamøy

– Her er alt litt skakt og litt skjevt. Jeg er alt annet enn minimalist, og jeg liker ikke stramme linjer. I alle fall ikke i mitt eget hjem. Noe av det jeg falt for ved huset, er at det har sjel, sier Hilde Bugge. Sammen med mannen ble hun eier av et lite sveitservillaaktig hus fra 1910 i utkanten av Lillestrøm by i september 2020.

«Ikke for å skryte, men se deg rundt!»

Ordene er malt på en porselenstallerken som henger på kjøkkenveggen.

Selv sitter hovedpersonen på kjøkkenbenken og smiler. Hun er kjent under kunstnernavnet Fru Bugge for sin fargerike collage-kunst. Og det bærer hjemmet hennes preg av.

Hun elsker å blande nytt og gammelt, dyrt og billig. – Det viktigste for meg er at hjemmet vårt har personlighet og forteller noe om hvem vi er. På veggene henger street art og gamle malerier side om side. Og ingenting henger på linje.
Kjøkkenet er moderne og romslig. Hilde Bugge ble glad da hun oppdaget at innredningen hadde et skjær av rosa i seg. Hun har også vist frem hjemmet sitt i Romerikes Blad.
Alle soverom er små og har skråtak. Bugge er i full gang med å sette sitt preg på soverommet med fargerik tapet.

Solgt på første visning

Egentlig var hun ikke interessert da mannen Jens foreslo å gå på visning, for huset var plassert i Vigernes, på «feil» side av byen.

Bugge har alltid bodd på det hun mente var den riktige siden av Lillestrøm, på Volla. Men da det ble varslet utbygging på tomten, måtte familien Bugge se seg om etter noe nytt. Det yndige hvite huset fra 1910 satte seg i hjertet.

– Jeg var solgt på første visning og likte at den gamle stilen fra tidlig 1900-tallet var ivaretatt.

Hun viser til panelet på veggene, det tidsriktige listverket og vinduene. Det romslige kjøkkenet var i moderne stil, med mye lys. At huset lå idyllisk til ved Sørumsparken, med egen hage og uthus, var et stort pluss.

Ga sykehus-assosiasjoner

Alt stemte. Alt unntatt mangelen på farger.

– Alt av interiør og inventar var hvitt og ga assosiasjoner til sykehus, sier Bugge.

Først da de hadde bodd her noen uker, oppdaget hun at kjøkkeninnredningen hadde et rosa skjær. Takk og lov.

Familien søkte og fikk tillatelse til å sette inn en vedovn fra 1915 produsert i Tyskland i kjøkkenkroken.

– Slike ovner var vanlige på begynnelsen av 1900-tallet og passet derfor perfekt inn her.

Ekstra morsomt var det at ovnen bar navnet Hildesheim. Enn så lenge brukes ovnen til oppbevaring av pyntegjenstander, men den er fullt brukelig til matlaging og varmer godt, sier Bugge.

En gammel vedfyrt ovn som var vanlig å se i hus på begynnelsen av 1900-tallet, er anskaffet og plassert på kjøkkenet. Foreløpig brukes den til pyntegjenstander, men den varmer godt, forteller huseieren.
For snart to år siden la Hilde Bugge fra seg frisørsaksen og ble collage- kunstner på heltid.

Kunst og farger

Men de hvite veggene skrek etter farge. Frem med maling og ruller, pensler og maskeringsteip. Og kunst. Mengder med fargerik kunst, helt i Bugges ånd.

Noe av det første som fikk en omgang med malerkosten, var et innebygget skap i stuen.

– Skapet var utrolig stygt, men det kunne ikke bare kastes ut siden det var bygd inn i veggen, forklarer eieren.

Med rosa maling og bladgull i kantene, ble det et blikkfang i rommet.

Tilhørende vegg fikk malingsstrøk av lilla.

Kunstneren selv er kjent for å lage collager av sterke kvinneskikkelser.

Opp på veggen kom egenprodusert kunst av Lady Gaga og Prince, ved siden av bilder laget av Thea Klingvall og et av den franske kunstnerduoen Noty Aroz.

Hilde Bugge elsker gamle lamper med silkeskjerm fra farmorens tid. Den grønne lampen har hun selv spraylakkert og kjøpt en matchende silkeskjerm fra Paris. Bildet over var en del av farens kunstsamling.
Hilde Bugge elsker å blande nytt og gammelt, dyrt og billig. – Det viktigste for meg er at hjemmet vårt har personlighet og forteller noe om hvem vi er. På veggene henger street art og gamle malerier side om side.

Nips og arv

Bugge har samlet kunst hele livet, og hun har mye å henge på veggene. Hun har handlet kunst langs gatene i Paris og arvet en god slump fra sin egen kunstnerpappa.

Rommene i det lille huset ble fylt opp av nips og kunstverk, moderne og vintage, dyrt og billig, om hverandre. Og de hvite veggene fikk farge.

Under bildeveggen har en skjenk arvet fra farmor og farfar fått æresplassen. Den har hun sprayet knallgul, men hun er i ferd med å gi dem en dusere farge.

– Resten må vente til sommeren når det blir vær til å spraymale ute i hagen, sier Bugge.

En svartovn troner langs veggen som deler stuen og spisestuen i to. Enn så lenge er den en god varmekilde for familien. For Bugge og ektemannen er ikke helt enige om ovnen skal få stå. Han syns den er fin. Hun syns den tar for stor plass.

Bugge elsker bilder av sterke kvinner. Over en leopardmalt skjenk troner «Sigøynerpike», neonlys og kunst av Espen Eiborg og Line Marsdal.
I stuen står en brukt spisestue som Bugge har skaffet. Det er laget av Amish-folket i USA. Bordet kan dras ut over hele stuen og lage plass til mange gjester. På veggene troner både ny og gammel kunst.
Et hjørne av veggen i spisestuen, er laget av teglstein hvor kunsten spiller en hovedrolle. Her har også et bilde av mannen som bygget det lille huset, fått plass. Han het Hildus. Bildet ble forært familien av oldebarnet til Hildus som bor i nabolaget på Vigernes.

Nytt og gammelt

Også møblene er en salig blanding av nytt og gammelt hjemme hos Bugge.

Her er kitschgjenstander og møbler av både ny og gammel dato.

– Mannen min pleier å si at jeg har rundet Finn.no, sier hun og ler.

Bugge har en egen evne til å finne de største skattene på nettet. For eksempel vintagelampene fra farmors tid med silkeskjerm og frynser.

Spisestuen ble kjøpt brukt og er laget av Amish-folket i USA.

Bordet ble kjøpt fordi det kan dras ut og gi plass til mange gjester.

– For vi liker å ha middagsgjester, og da må vi skape plass til det.

I stuen står en moderne sofa med et rundt stuebord som Bugge selv har spraylakkert i gull, sammen med en rokokkostol som noen har eid før.
Selv om det er mange bruktgjenstander, finnes også designmøbler og lamper handlet i dyre interiørbutikker blandet med gammel kitschkunst fra 70-tallet som «Den gamle fisker» og «Sigøynerkvinne».

Hilde har sans for design som skiller seg ut og har fylt huset med ting de fleste ikke har. Som dette flerkantede bordet hun lenge vurderte om hun skulle kjøpe i en interiørbutikk. Hun angrer ikke.
Blant gamle gjenstander finnes en og annen trendy designgjenstand, som denne spesielle lampen.

Restaurerer uthuset

Gangen og trappeoppløpet til andre etasje, der husstandens medlemmer har soverommene sine, er malt i en grønn, dyp farge. Midt i trappen står kvinnefigur under et portrett av husets eier.

– Hvorfor så mange kvinneskikkelser?

– Det er så enkelt som at de fleste liker å se kvinner på bilder, jeg også. Og kvinner selger best, mener hun.

I hagen står et bevaringsverdig uthus som er under restaurering.

Bugge selv kan nesten ikke vente til det er ferdig. Huset skal brukes av eldstesønnen (17) i huset slik at han kan få mer boltreplass, i tillegg til bod. Og når barna har flyttet ut av redet, blir det muligens et atelier til mor.

Schibsted-avisene og Finn.no er i samme konsern.

Les mer om

  1. Interiør
  2. Oppussing
  3. Lillestrøm
  4. Bolig