Ukens grønne tips: Slik kan du enkelt spise mer vegansk i hverdagen

– Vegansk mat tilberedes stort sett på samme måte som animalsk mat.

Plantebasert kosthold er et kosthold uten blant annet kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter.

Bakgrunn: Gjennom en serie artikler gir vi forbrukere tips og triks for å kunne leve grønnere liv. Ingen pekefingre, kun opplysning.

Ekspertene: Minn Saung Thit Aung Zaw og Gard Flydal Rorgemoen, står bak Instagram-kontoen @veganergutta med 23.000 følgere og er forfattere av boken med samme navn.

Industrielt husdyrhold i jordbruket er en av de viktigste kildene til menneskeskapte klimagassutslipp, ifølge FNs mat- og jordbruksorganisasjon FAO.

Vegansk kosthold, også kalt plantebasert kosthold, er et kosthold uten animalske produkter. Det regnes som både dyrevennlig og bærekraftig. Før spiste Zaw og Rorgemoen kjøtt til alle måltider, men gradvis har de kuttet det helt ut.

Minn Saung Thit Aung Zaw og Gard Flydal Rorgemoen.

1. Hva gjorde at dere bestemte dere for å redusere kjøttforbruket i kostholdet deres?

– Det er veldig sammensatt, men vi begynte å spise mer plantebasert først og fremst på grunn av dyrevelferden. Hele livet har vi spist kjøtt fordi «alle andre har gjort det» og har ignorert hva som faktisk skjer med dyrene i dagens dyrehushold. Gjennom dokumentarer, forskningsartikler og rapporter om dagens industrielle landbruk, så vi at vi ikke lenger ønsket å spise kjøtt, da dette ikke var i tråd med våre verdier. Dessuten så vi også store gevinster med tanke på klima i dagens matproduksjon.

2. Blir man ordentlig mett av plantebasert mat, og får man de næringsstoffene kroppen trenger?

– Det er en myte at man ikke blir ordentlig mett av plantebasert mat, og vi har ikke gått sulten én dag som veganer. Man kan bli like mett av å spise vegansk kost som animalsk kost. Plantebasert mat kan riktignok ha lavere innhold av kalorier, men dette kan enkelt løses ved å gjøre porsjonene større. Du vil få i deg tilstrekkelig med næringsstoffer dersom du inkluderer fiberrik mat, samt mat med nok proteiner og kalorier.

3. Hva er det viktigste å tenke på når man ønsker å gå over til et mer plantebasert kosthold?

– Her handler det om stort sett å spise variert nok. En vegansk diett anses som fullverdig, og du får i deg alt det kroppen trenger med mat fra planteriket. Vi prøver å få i oss mest mulig belgvekster da disse inneholder mange av proteinene man trenger.

4. Hvilke matvarer/ingredienser bør man alltid ha tilgjengelig for å kunne spise god vegansk mat i hverdagen?

– Du trenger de samme ingrediensene som før. Vegansk mat tilberedes stort sett på samme måte som animalsk mat. Vi pleier alltid å ha soyasaus, sesamolje og riseddik på vårt kjøkken, samt masse krydder. Veganske alternativer som plantemelk og plantesmør, er kjekt å ha – i tillegg til en god matolje. Ellers er kjøleskapet vårt fylt med grønnsaker og belgvekster som bønner, erter og linser, samt tofu – en matvare vi bruker mye!

5. Hva er deres tips til vegansk frokost, lunsj, middag og kveldsmat?

Frokost: Kremet planterøre laget av tofu (også kalt tofu scramble)

Lunsj: Sandwich med vegansk snitsel, grønnsaker og et digg brød

Middag: En smakfull Butter No Chicken

Kveldsmat: En god skive med hjemmelaget kikert- eller avokadopålegg