Bolig

Fryse avocadoer?

- Jovisst, sier ekspert. Perfekt løsning for å unngå sløsing og matsvinn

Frys ned avocadoen før den går til spille. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock 

  • Christine Gulbrandsen

Du rynker kanskje på nesen ved tanken på å fryse avocado. Men ifølge ekspertene er det en utmerket måte å ta vare på avocadoer du ikke får spist opp innen de blir dårlige. Du unngår sløsing – og du slipper å kaste mat.

- De fleste avocadoer som selges er jo spisemodne. Hvis du har avocado du ikke får brukt, kan det være en god ide å legge den i fryseren. Gjerne hel, med skallet på, sier Gerd Byermoen i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Bruk fryst avocado i denne desserten. Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt.

En annen måte helsenettstedet iForm.no anbefaler, er å dele avocadoen i to, dryppe litt lime- eller sitronsaft på snittflatene, og deretter legge de halve avocadoene i fryseposer som kan lukkes tett og legges i fryseren.

Endrer tekstur

Avocadoens tekstur endrer seg noe etter tining, og derfor er den etter en runde i fryseboksen spesielt godt egnet til moser, som dipp eller guacamole.

- Eller du kan forsøke deg på en deilig dessert som bananis med avocado og kokos, tipser Byermoen.

I så fall kjører du en fryst banan i skiver i blenderen sammen med en desiliter kokosmelk. Når dette har fått en iskremaktig konsistens, tilsetter du en fryst, renset avocado i skiver og en spiseskje limesaft. Kjør det til alt er godt blandet. Deretter fordeler du ismassen i fire porsjonsskåler og pynter med to spiseskjeer kokosmasse og noen valnøtter.

- En enklere dessert kan du neppe lage. Prinsippet er som for smoothie, bare at desserten får en tykkere, iskremaktig konsistens, sier hun.

Foto: NTB Scanpix/Shutterstock

- Spis gjerne enhver dag

Avokadoen inneholder fettsyrer som er bra for hjertet, og derfor anbefaler

Berit Nordstrand, lege og kokebokforfatter, at man spiser en avocado hver dag.

- En randomisert, kontrollert studie fra Pennsylvania State University på 45 friske, men overvektige testpersoner viste at en hel avocado per dag bedret deres fettsyreprofil i blodet der det gode kolesterolet økte og det ugunstige kolesterolet sank, sier hun.

Dessuten er avocadoen svært fiberrik med sine seks gram fiber per 100 gram avocado.

- Den metter godt på grunn av sitt sunne fett rikt på enumettede fettsyrer. Videre er avocado rik proppfull av vitaminer og mineraler og bidrar med både B, C og E-vitamin, samt kalium, magnesium, kobber, jern og sink, sier hun.

Les mer om

  1. Mat og drikke
  2. Avokado
  3. Frukt og grønt
  4. Abito
  5. Tips og triks

Relevante artikler

  1. SPREK

    Så mye er 200 kilokalorier av 30 ulike matvarer

  2. SPREK

    Harvard-ekspert: Disse ni tingene bør du spise mer av

  3. BOLIG

    Vi kaster tre brød i sekundet. Lag noe godt med det tørre brødet.

  4. FAMILIE OG OPPVEKST

    Slik er en «perfekt» måltidsdag

  5. SPREK

    Jorunn (45) tok grep: Du kan ha farlig høyt kolesterol uten å vite det. Dette bør du spise mer og mindre av.

  6. SPREK

    Eksperter etter overraskende studie: Så mye egg bør du spise