Bolig

Disse faktorene kan avgjøre om hytta di blir et populært salgsobjekt

Det er noen bestemte ting hyttekjøpere flest gjerne vil ha, mener eiendomsmeglerbransjen.

Vi aksepterer litt lenger reisevei til sjøhytta enn til fjellhytta, ifølge Prognosesenteret. En sjøhytte med høyere standard brukes 60 dager i året, mens en med lav standard blir brukt under 40 dager.
  • Christine Gulbrandsen

– Nærhet til strand eller sjø er den faktoren eiendomsmeglerne mener påvirker hyttas etterspørsel aller mest, sier Carsten Pihl, forbrukerrådgiver i Norges Eiendomsmeglerforbund.

For 75 prosent av de 274 spurte eiendomsmeglerne som svarte på undersøkelsen meglerforbundet utførte på forsommeren, mente nærhet til strand eller sjø hadde stor eller svært stor betydning for etterspørselen til ei hytte.

– For fjellhytter er det nærhet til fjell som gjelder, 46 prosent av eiendomsmeglerne mente dette har stor eller svært stor betydning, fortsetter Pihl.

Også bilvei helt fram til hytta er med på å påvirke hyttas etterspørsel, ifølge undersøkelsen. 65 prosent av eiendomsmeglerne mente dette hadde stor eller svært stor betydning.

Les også:

Les også

Slik er Randis drømmehytta på 42 kvadratmeter

– Dette er viktigst

– Undersøkelsen vår gir hyttekjøpere en indikasjon om på hvilke hytter de kan vente seg mest konkurranse, forklarer Pihl og viser til den rangerte listen (under) av de faktorene som eiendomsmeglerne mener er viktigst for etterspørselen til ei hytte.

– Jo flere av faktorene som er oppfylt, jo høyere kan man anta at konkurransen om hytta blir, fortsetter han.

- Strand eller sjønær beliggenhet

- Bilvei helt fram

- Omgivelsene

- Innlagt vann

- Reisetid

- Nærhet til fjell

- Høy standard

- Standard som en permanent bolig

- Mange sengeplasser

Les også:

Les også

Meglere etterlyser dyrere hytter til salgs

Oppussing trenger ikke bety noe

Carsten Pihl mener også det er verdt å merke seg at hyttas renoveringsbehov har mindre betydning for hvor ettertraktet hytta vil være. For 22 prosent av de spurte meglerne mente at renoveringsbehov har liten eller svært liten betydning for etterspørselen.

Undersøkelsen viser også meglerne mener at nærhet til offentlig kommunikasjon, hvorvidt hytta har gjestehus og anneks eller ei, samt nærhet til nabo spiller liten rolle for hyttas popularitet blant hyttekjøperne.

Dyrest snittpris i Søgne

Det tar i snitt 91 dager å selge en sjønær hytte, viser statistikk fra Eiendom Norge, Eiendomsverdi og Finn.no.

I løpet av fjoråret solgt 2.280 sjønære hytter i Norge og gjennomsnittshytta kostet 2,42 millioner kroner.

På Sørlandet varierer snittprisen veldig fra kommune til kommune, ifølge Meglerhuset Sædberg. Høyest snittpris er det i Søgne med 4,84 millioner, tett fulgt av Lillesand med 4,2 millioner. I Kristiansand er snittprisen for en sjøhytte 3,22 millioner kroner.

Eivind Bjorå, daglig leder og eiendomsmegler i DNB Eiendom avdeling Lillesand, mener at det som avgjør om ei hytte er lett å selge eller ikke, også styres av hva slags sesong man er inni.

– Fra påske og ut i midten av september er det de sjønære hyttene folk flest vil ha. Derfra og utover vinteren, er det fjellhytter det er mest rift om, påpeker han.

Ellers opplever også Bjorå at beliggenhet, tilgjengelighet og fasiliteter er viktige faktorer for ei hyttes popularitet i markedet.

Husk å sjekke hytta nøye

Selv om undersøkelsen til Norges Eiendomsmeglerforbund antyder at renoveringsbehov ikke påvirker hyttas popularitet i stor grad, råder Pihl hyttekjøpere til å sjekke hytta nøye teknisk før man gir bud på den.

– Sjekk hytta selv og les taksten. Hyttene står ofte mer værhardt til enn boliger, så det kan være slitasje man må fikse. Sjekk om hyttas sørvegg trenger et ekstra strøk beis, og forsikre deg om at nordveggen ikke har fuktskader nederst, kommenterer han.

Husk også å se om det faktisk følger strandrett eller bryggerett med hytta, dersom det er lovet.

– Det er viktig å lese dokumentasjonen nøye. Særlig å se hvilke rettigheter man har til for eksempel strand og brygge, fortsetter han.

Les mer om

  1. Abito