– Våre kvinnelige kunder har alltid vært opptatt av merkevare, kvalitet og design. Forskjellen fra tidligere er et økende fokus på det tekniske, forteller Aleksander Bjerke Opsahl, butikksjef hos Urmaker Bjerke.

Gjennom snart hundre år har urmakerkjeden utviklet seg til å bli en ledende leverandør av eksklusive ur og smykker.

Mens damene tidligere har vært mest opptatt av sistnevnte, foretrekker stadig flere mekaniske urverk, ifølge Bjerke Opsahl:

– For få år siden var damene mer opptatt av merkevaren, enn selve motoren som driver klokken. De som besøker butikken i dag er ofte godt beleste på ulike modeller og deres tekniske spesifikasjoner.

Økende etterspørsel av kvinner som ønsker gode ur har ført til mer avanserte klokker, opplyser Bjerke Opsahl.
FOTO: Urmaker Bjerke

– Stadig mer avanserte urverk til kvinner

Butikklederen mener det har skjedd et skifte innenfor klokkeverdenen.

– En økende etterspørsel av gode ur til damer har ledet til stadig mer avanserte klokker. Blant annet har Rolex lansert en serie med sportsklokker både for kvinner og menn, sier Bjerke Opsahl.

Størrelsen på klokkene er en del av forklaringen på hvorfor kvinner tidligere har måttet nøye seg med enklere urverk, forteller han videre:

– Tidligere skulle dameklokker bare være små smykker på kvinnens håndledd. Kassen var sjelden stor, hvilket gjorde det vanskelig å konstruere virkelig avanserte urverk, forklarer han.

Mens størrelsen på klokken har stabilisert seg for menn, er trenden stadig større klokker for kvinner.

– Vi selger klokker til kvinner, som tidligere har vært ansett for å være herremodeller. I butikken møter vi ofte unge damer som har arvet en klokke fra en far eller bestefar, og som bærer den med stolthet, sier butikksjefen.

Du finner en stor Breguet-kolleksjon hos Urmaker Bjerke.
FOTO: Urmaker Bjerke

Felles klokkegarderobe?

Ifølge Bjerke har tradisjonelt mennene stått for innkjøp av eksklusive klokker.

– Det har vært hovedvekt menn som har kjøpt klokker i våre butikker, både til seg selv og til damer. Vi ser nå at trenden er i ferd med å snu og flere damer kjøper klokke på egen hånd, forteller Bjerke.

Han mener det nå er mennene som har noe å lære av det motsatte kjønn:

– Damene er langt flinkere til å tilpasse tilbehør etter antrekk og anledning, om det være seg i vesker, smykker eller klokker. Dette kan vi menn bli bedre til. Det er ikke slik at man får dekket alle sine behov ved kun å kjøpe en robust sportsklokke, mener han.

Har man et ønske om å utvide klokkegarderoben, er det gode nyheter for mann og kone at diameteren på dameklokken har økt.

– Det blir mer vanlig at kvinner og menn investerer i felles urverk. Vi opplever til stadighet at kvinner kommer til butikken med ektemannens klokke, og ber om at vi tar av et par ledd på lenken, avslutter butikklederen.

Fakta: Urmaker Bjerke

  • Etablert i Oslo i 1923.
  • Ledende innen eksklusive ur i Norge.
  • Har tilsammen tre butikker og en nettbutikk.
  • Omsatte for 200 millioner kroner i 2016.
  • For mer informasjon, klikk her.