Annonsørinnhold

Har holdt regnet ute i 140 år

Produsert for Helly Hansen
av Brand Studio

Enten det er barndommens sommer med oransje flytevest, bestefars oljehyre, polvotter eller seilklær i norske farger: De fleste nordmenn har et forhold til Helly Hansen.

Helly Hansen har ved å kombinere praktiske og funksjonelle plagg med design etablert seg som en global merkevare. I år har de kledd opp folk i 140 år, en historie få andre norske klesprodusenter kan skilte med.

– Det er en fantastisk bedriftshistorie, veldig fascinerende, sier Bjørg Holsvik, konservator ved Moss by- og industrimuseum.

Hun har de siste årene registrert flere hundre Helly Hansen-produkter i museets samling, for det var i Moss det hele startet da skipper Helly Juell Hansen og kona Maren Margarethe etablerte Helly J. Hansens Olieklædefabrik i 1877.

Helly Juell Hansen startet med oljeklær i 1877. I år fyller selskapet 140 år. Alle foto: Helly Hansen

Fant en nisje i markedet

I et kjellerlokale produserte de arbeidstøy til sjøbruk. Klærne ble sydd i lerret og deretter impregnert med linolje, noe som gjorde plaggene vannavstøtende. Dette var en kjent teknikk på denne tiden, likevel ble den norske produsenten raskt en betydelig aktør. Allerede året etter fikk Helly Hansen sin første utmerkelse på verdensutstillingen i Paris.

– Helly Juell Hansen fant en nisje i markedet. Han så behovet for godt arbeidstøy, men lagde også andre ting, som brannspann og presenninger, forteller Holsvik.

Resten er et ekte norsk industrieventyr. På kort tid økte selskapet produksjon, bygget og kjøpte fabrikker og utvidet sortiment. Helly Hansen har produsert alt fra produkter til landbruk og industri til redningsvester av kork, filleryer og gassmasker.

Les mer om Helly Hansen

Helly Hansen har gjennom sine 140 år hatt fabrikker over hele landet. Her fra fabrikken i Moss.

Global merkevare

Selskapet har hele tiden vært gode til å omstille seg og hatt mange ben å stå på. De har jobbet og hentet inspirasjon utenfor landets grenser, men den røde tråden er klær som passer Norges vær og klima. Kanskje er det grunnen til at Helly Hansen er et navn folk over hele verden forbinder med klær for arbeid, ski og seiling.

Tor Jenssen har jobbet 12 år i Helly Hansen og har vært på butikkåpninger fra Moskva til Kina.

– Det er fantastisk å se at tankegodset som blir utformet i Norge slår an i verden, sier han.

Jenssen forteller at Helly Hansen nå har en totalomsetning på over 2,5 milliarder kroner. 80 prosent av dette er i utlandet. Det er bare få andre norske merkevarer som har etablert seg like sterkt globalt.

– Det er jeg utrolig stolt av. Vi ble tidlig relevante fordi vi tok i bruk nye teknologier for å holde folk varme og tørre. I dag er vi fortsatt tro mot hvem vi er. Vi er veldig opptatt av design, men våre produkter skal alltid være funksjonelle, sier Jenssen.

Helly Hansen har i 140 år utviklet og testet nye teknologier på klær som skal tåle de tøffeste forholdene. Les mer.

Helt siden folk begynte å få mer fritid på begynnelsen av 1900-tallet og frem til i dag har Helly Hansen vært blant Norges største merkevarer på vanntette klær til arbeid, ski og seiling.

Helt siden folk begynte å få mer fritid på begynnelsen av 1900-tallet og frem til i dag har Helly Hansen vært blant Norges største merkevarer på vanntette klær til arbeid, ski og seiling.

Var tidlig ute med fritidsklær

På begynnelsen av 1900-tallet begynte folk å få mer fritid, og Helly Hansen var tidlig ute med å designe klær til ulike formål. I Moss by- og industrimuseums arkiv er den eldste Helly Hansen-reklamen for fritidstøy fra så tidlig som 1913.

På 20-tallet utviklet de lettere oljeklær som egnet seg til seiling, fisking og camping. Blant annet ble oljeimpregnert silke brukt til byfrakker og spasertøy.

Allerede nå kombinerte Helly Hansen mote og funksjonalitet, men dette fikk fart på seg etter at plasten kom fra USA til Norge etter 2. verdenskrig.

Med materialet Helox kunne Helly Hansen lage gjennomsiktige regnklær slik at de pene kåpene og frakkene var synlige under.

Med materialet Helox kunne Helly Hansen lage gjennomsiktige regnklær slik at de pene kåpene og frakkene var synlige under.

Ble en pioner på vanntette klær

Fabrikkens ledelse og ingeniører reiste på studietur til USA, og var dermed tidlig ute med å ta i bruk plast i klesproduksjonen. Dette var en teknologisk nyvinning som revolusjonerte klesproduksjonen.

Helly Hansen brukte samme teknikker som tidligere, men byttet ut linolje med PVC. Dette nye produktet gikk under navnene Linox. De utviklet også Helox der en PVC-blanding ble valset ut til tynn plastfolie gjennom to kalandere. Med dette materialet kunne de lage gjennomsiktige regnklær slik at de pene kåpene og frakkene var synlige under.

Tone Rasch, konservator ved Norsk Teknisk Museum, har forsket på hvordan plast avløste tidligere materialer. Mens de gamle oljeklærne måtte oljes og vedlikeholdes på samme måte som sko, var plastklærne helt vanntette og nærmest evigvarende. I Raschs studie, som var basert på intervjuer med forbrukere, kom det frem at Helly Hansens regnklær var kjent for å ha svært god kvalitet.

Kelly Coat var opprinnelig designet for seiling, men ble et viktig moteplagg for ungdom da den kom i 1956.

Da seilklær ble ungdomsmote

Det nye materialet var også mer fleksibelt når det kom til form og farge, og på 50- og 60-tallet ble Helly Hansen et inn-plagg.

– Kelly Coat kom i 1956 og for 12 – 15-åringer ble plagget veldig viktig, forteller Rasch.

Regndressene var opprinnelig designet for seiling, men jakkene ble tatt i bruk av både Vespa-kjørende vestkantungdom og mer rocka Elvis-fans. De modigste tegnet med kulepenn (som også var nytt) på jakken sin.

Om satsningen på ungdomsmote var bevisst vites ikke, men Helly Hansen grep muligheten og fortsatte nå å designe klær til ulike grupper. Regntøyet var Paris-inspirert og var ofte å se i motereportasjer.

– De har hele tiden fulgt med og holdt tritt med utviklingen, sier Bjørg Holsvik.

Nye materialer ga mer fleksibilitet når det kom til design og fargebruk. På 50- og 60-tallet var regntøyet inspirert av moten fra Paris.

Store på tekniske sportsklær

En utfordring med klær av plast er at det er klamt, noe Helly Hansen jobbet lenge med. Selv diverse luftekanaler gjorde ikke store utslaget, men på 80-tallet ble Helly Tech lansert.

– Materialet var vanntett og pustende. Det var et gjennombrudd for Helly Hansen, forteller hun.

Fra 60-tallet hadde fabrikken også jobbet med flere varianter av superundertøy, og nå kunne man ha tre lag sportstøy fra Helly Hansen med Lifa innerst, Fiberpels i midten og Helly Tech ytterst.

LIFA ble lansert i 1970. Superundertøyet transporterer svette vekk fra kroppen slik at man holder seg tørr og varm. I 2012 kom det med på Outside Magazines liste over tidenes mest innflytelsesrike turutstyr.

I 1981 deltok båten Berge Viking i Whitbread-seilasen som den første norske båten noensinne. Til jordomseilingen tegnet Helly Hansens designer, Erik Joneid, en egen Berge Viking-jakke. Den var rød med to hvite og en blå, horisontal stripe ved brystet og ble enormt populær.

– Den er blitt relansert igjen og igjen, og mange jakker bygger på det designet, forteller Holsvik.

Her kan du se Helly Hansens tidslinje

Berge Viking var den første norske seilbåten som deltok i Whitbreadseilasen. Jakkene som Helly Hansen designet til jordomseilingen ble en klassiker.

Alltid på jakt etter nye, tekniske løsninger

Selv om regntøy fortsatt er viktig for Helly Hansen har selskapet gjennom tekniske nyvinninger etablert seg sterkt innen ekstremsport som seiling og ski. I dag brukes deres produkter av elite-seilere på alle verdens hav, over 55.000 profesjonelle skikjørere og av guider på over 200 skidestinasjoner.

Helly Hansen-navnet er kjent over hele verden, og selv om de norske fabrikkene til slutt flagget ut, har merkevaren overlevd ulike faser i norsk industri, moter og teknologinyvinninger.

– Det er mye snakk om innovasjon i bransjen, men det har vi jobbet med hele tiden. Vi lanserer en ny kolleksjon hver 6. måned og må hele tiden tenke nytt, teste nye produkter, forteller Tor Jenssen, og legger til:

– Det er en dynamisk prosess. En av grunnene til at vi har klart oss så bra er at vi alltid søker etter funksjonelle, praktiske løsninger.

Se Helly Hansens utvalg av klær og utstyr her

Del artikkelen på Facebook