Annonsørinnhold
Mercedes E-Klasse er en av verdens mest avanserte biler. Den luksuriøse modellen har avanserte sikkerhetssystemer som løfter bilen til en klasse for seg.
Annonse

Så mye tryggere er det å kjøre nye biler

Produsert av Aftenposten Brand studio

Forskjellen på å kollidere med en ny eller gammel bil, kan bety liv eller død. Mercedes opplever stor interesse for avanserte sikkerhetspakker på sine nye biler.

Moderne biler bidrar til færre alvorlige trafikkulykker.

Statens vegvesen sier det slik: Om hele bilparken holdt sikkerhetsnivået til ti år gamle biler, ville det hvert eneste år trolig vært 130 flere drepte og hardt skadde i trafikken.

– Er du ung og frisk, sitter riktig og bruker bilbeltet riktig, vil du med en moderne, sikker bil kunne komme rimelig uskadd fra en frontulykke i 80 km/t, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF, som årlig utfører EU-kontroll på 120.000 biler.

1886

Den første bilen

Den første bilen i verden ser dagens lys. Allerede i 1886 fikk Carl Benz' oppfinnelse, en modell med tre hjul, patent. Den hadde en toppfart på 15 km/t. Bilen ble først testet i Mannheim i Tyskland.

Mer opptatt av sikkerhet

Salgssjef Daniel Polzin hos Bertel O. Steen i Asker og Bærum opplever at stadig flere kunder er opptatt av sikkerhet og komfort.

At nordmenn flest nå bryr seg mer om sikkerhet, merkes godt i bilforretningen.

– Det har helt klart skjedd en stor endring i våre kunders handlemønster når det kommer til bilkjøp. Sikkerhet og komfort er noe mange vil betale ekstra for, sier Daniel Polzin.

Salgssjefen hos Bertel O. Steen i Asker og Bærum har siden 2002 solgt mer enn 2600 Mercedeser.

Da Polzin startet som bilselger for 13 år siden, var kundene opptatt av andre ting.

– Mercedes-Benz-kjøperne har nok alltid tatt det som en selvfølge at modellene er driftssikre og komfortable, men på tidlig 2000-tallet kom det mye oftere spørsmål om takluke og askebeger. Dette har snudd fullstendig. Jeg har vel hatt én kunde som har bedt om askebeger de siste 10 årene. Det måtte spesialbestilles, sier han.

1959

Kollisjonstestingsprogram

Mercedes startet sitt kollisjonstestingsprogram i 1959. Da Mercedes startet med slik testing var det ingen som brukte begrepet kollisjonstesting eller visste noe om hva det innebar å teste biler ved å kollidere med hverandre eller inni vegger. I starten testet de med rakettmotorer, som vist på bildet.

Krasjer 500 biler hvert år

Selv om kundene kanskje ikke spurte like mye om sikkerhet tidligere, har de alltid sittet trygt i sine Mercedeser. Selskapet foretar hvert år 50.000 datasimulerte krasjtester og krasjer 500 modeller.

Polzin forteller at Mercedes og andre bilmerker har forandret seg mye, spesielt de siste 10 årene. De nye modellene er fullspekket med teknologi.

E-Klasse er det nærmeste du kommer en autonom bil. Den parkerer seg selv, advarer sjåføren mot uventede situasjoner og bremser om nødvendig. Den advarer også ved sløvhet eller trøtthet. Og sist, men kanskje viktigst er funksjonen som forhindrer at bilen trekkes ut av kjørebanen. Jeg vil tørre å påstå at dette er en av verdens mest intelligente biler.

1978

ABS-bremser

ABS-bremser (blokkeringsfrie bremser). Mercedes-Benz var første bilprodusent som tilbød dette som ekstrautstyr i sine biler. Formålet med ABS er at hjulene blokkerer ved full nedbremsing eller på glatt veibane, slik at du fortsatt kan styre bilen. I senere tid er dette utviklet til blant annet å gjelde ESP, som er et elektronisk system som retter opp sladd eller skrens på bilen.

1981

Air-bag

Mercedes Benz var verdens første bilprodusent som serieproduserte biler med en førerkollisjonspute. Den første modellen var en S-Klasse. I 1992 ble førerkollisjonsputen standardutstyr i samtlige Mercedes-Benz-modeller.

Barnefamilier bruker mer på bil

Nye E-Klasse er per dags dato den teknisk mest avanserte modellen til Mercedes.

Hos Bertel O. Steen i Asker og Bærum er stadig flere av nybilkundene husholdninger med normal inntekt som velger å investere i sikre, romslige og komfortable modeller.

– Vi har alle slags kunder, men opplever at stadig flere barnefamilier kjøper nybil. Dersom de skal kjøpe ekstrautstyr, er det først og fremst PRE-SAFE ® de velger å investere penger i, sier salgssjefen.

PRE-SAFE ® er Mercedes’ banebrytende sikkerhetssystem som gjør bilen klar for kollisjon før ulykken inntreffer, slik at skadene blir mest mulig redusert. Det skjer ved bruk av kameraer, sensorer og følere.

– Nye E-Klasse er spekket med nye løsninger man tidligere måtte betale over millionen for å få tilgang til. Den har blant annet en teknologi som gjør at du ved sidekollisjon dyttes 5 centimeter bort fra døren. I tillegg er den eneste modell i verden som kan redde hørselen din ved en ulykke. PRE-SAFE ® Sound er en lyd som utløses millisekunder før kollisjonen, og dermed beskytter ørene mot lydtrykket ved en kollisjon, forklarer Polzin.

2002

PRE-SAFE-systemet

PRE-SAFE®. Systemet registrerer kritiske kjøresituasjoner og igangsetter beskyttelsestiltak før en ulykke inntreffer, blant annet reversibel innstramming av sikkerhetsbelter for forsetepassasjerer. Etter ulykken har inntruffet vil vinduer og eventuell takluke åpne seg. Dette for å redusere trykket i selve kupeen samt slippe ut kruttet som kommer fra airbagen.

Mange gamle biler på veiene

Selv om bilene blir stadig tryggere, er det fortsatt mange eldre biler på norske veier. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at den norske bilparken i snitt er 10,5 år gammel. Gjennomsnittlig vrakingsalder er 19 år.

– Høy gjennomsnittsalder og det faktum at vi beholder bilene lenger enn i de fleste andre land, gjør at sikkerheten og miljøegenskapene i den norske personbilparken ikke er så gode som de burde vært, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV. Han understreker at sikkerheten alltid, så lenge alle ikke har selvkjørende biler, til syvende og sist ligger i sjåførenes hender.

– Men vi ser at bilprodusentene selv er den viktigste drivkraften i arbeidet med å finne gode sikkerhetsløsninger, noe ikke minst Mercedes-Benz er et godt eksempel på, blant flere, legger han til.

2010

Attention assist-systemet

Attention Assist-systemet til Mercedes hjelper sjåfører dersom de blir søvnige eller uoppmerksomme. De oppmuntres da til å ta en pause. Dersom føreren ikke tar en pause og kjørestilen fortsetter å indikere søvnighet eller uoppmerksomhet, vil advarselen gjentas etter 15 minutter tidligst.

2016

PRE-SAFE® Sound

Kan redde hørselen din. PRE-SAFE® Sound sender ut en spesiell lydfrekvens rett før ulykken inntreffer. Denne skal beskytte ørene mot lydtrykket ved en kollisjon. Foreløpig er den teknologien kun tilgjengelig på nye Mercedes E-Klasse.

2016

PRE-SAFE® Impulse Side

PRE-SAFE® Impulse Side plasserer passasjersetet i en gunstig posisjon ved en ulykke. I øyeblikket før en sidekollisjon vil det intelligente setet dytte fører eller frontpassasjer vekk fra kollisjonsonspunktet slik at risikoen for alvorlige skader reduseres.

Slik kan ulykker reduseres med 70 prosent de neste åtte årene

Seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg trafikk tror ny kjøreteknologi og enda bedre holdninger hos trafikantene potensielt kan ta unna 7 av 10 alvorlige ulykker frem mot 2024. Han trekker frem to store forskjeller på gamle og nye biler.

– Biler produsert før 2000 kan betegnes som gamle biler når det gjelder sikkerhetsnivå. Her er det ifølge forskningen viktige forskjeller på kollisjonssikkerhet. I noen tilfeller kan dette være forskjellen på liv og død. Spesielt i frontkollisjoner og i en del utforkjøringsulykker ser vi at overlevelsesevnen øker dramatisk i biler produsert etter 2000.

– Nye biler har også bedre tekniske konstruksjoner knyttet til hjuloppheng, styring og stabilitet. Dette gjør at en eldre bil vanligvis blir vanskeligere å håndtere i dramatiske situasjoner enn en nyere. Dette er imidlertid også avhengig av at bilen er i god stand, sier Johansen.

Bilen «lukker» ørene dine millisekunder før ulykken inntreffer – Setet flytter deg umiddelbart før bilen kolliderer