Advertisement

Norske dagligvarebutikker kaster 39 millioner brød i året. Slik har Jean Louis og kollegene knekt svinn-koden.

Jean Louis Monteil var bare åtte år gammel da han bestemte seg for å bli baker. Nå leverer han boller og brød til norske hjem, etter en omvei som fast leverandør til Buckingham Palace.


PRODUSERT AV BRAND STUDIO FOR KOLONIAL.NO

På bordet foran ham har Jean Louis satt fram nybakt surdeigsbrød, foccacia med soltørkede tomater, varme kanelsnurrer og sjokoladeboller, som også pakkes og gjøres klar til å leveres ut til sultne kunder. I tillegg har han lekt seg med å lage muffins og boller med blåbærfyll.

- Vi utvider sortimentet vårt hele tiden. Det nyeste er croissanter, og jeg prøver meg fram med flere varianter som forhåpentligvis snart kommer i nettbutikken, sier Jean Louis mens han viser fram flere trillevogner med brød som står til heving i et varmeskap.





- Hvis du vil holde kvaliteten på topp, må du også bruke gode råvarer. Jeg vil ha smaken av Tine Smør, som virkelig er i verdensklasse, sier Jean Louis med et smil mens han lager den ene perfekte kanelsnurren etter den andre.

I løpet av et lite minutt har han tvinnet ferdig rundt 50 snurrer, som settes på brett for heving før de skal videre i ovnen.

Franskmannen er baker på Kolonial.nos bakeri, Brødverket, like utenfor Oslo. Der baker Jean Louis og kollegene boller og brød på bestilling, og flere tusen norske hjem får hver uke servert ferske varer på døren.

DSC01402.jpg

Jean Louis Monteil er baker for Kolonial.no.
Alle foto: Brand Studio

Prøv Kolonial.no her

kanelboller.jpg

Ferske kanelsnurrer (4 stk)
kr 69,90

crossaint.jpg

Croissant(4 stk)
kr 49,90

sjokoboller.jpg

Sjokoladeboller (4 stk)
kr 69,90

surdeig 2.jpg

Fransk surdeigsbrød
kr 49,90

Jean Louis' ferske bakverk

kanelboller.jpg

Ferske kanelsnurrer (4 stk)
kr 69,90

crossaint.jpg

Croissant (4 stk)
kr 49,90

sjokoboller.jpg

Sjokoladeboller (4 stk)
kr 69,90

surdeig 2.jpg

Fransk surdeigsbrød
kr 49,90

Jean Louis' ferske bakverk

Ifølge NRK-serien «Matsjokket» blir 39 millioner brød fra norske dagligvarebutikker til svinn. På Brødverket baker Jean Louis og kollegene bare det antallet som allerede er solgt, noe som gjør at bakeriet ikke har svinn på brød.

De baker også tettere opp mot leveringspunktet enn noen av konurrentene, som vil si at ingen kan slå bakeriet på ferskhet.

- Vi har alle brød tilgjengelig døgnet rundt, i motsetning til tradisjonelle dagligvarebutikker. Der har de gjerne bare tre, fire varianter igjen på kvelden, sier Aag videre.

Bakte for dronningen

Jean Louis har en svært imponerende CV som baker, og har tidligere hatt glamorøse navn på kundelisten.

Da han var 18 år og ferdig på bakerskolen, fikk han tilbud om jobb og reiste fra hjemlandet til London. Det var på det kjente bakeriet Maison Blanc, som blant annet hadde Buckingham Palace på kundelisten.

- Vi visste at én av baguettene vi lagde ville ende opp hos dronningen, bare ikke hvilken, sier Jean Louis.

- Hva er dronningens favoritt?

- Å, det er scones. Det er ingenting som er mer britisk enn en scone. Jeg vet ikke om hun spiser det hver eneste dag, men vet at hun liker det godt. Det ligner litt på en rosinbolle, bare litt flatere, sier han og ler.



Har ikke svinn på brød

Det er hardt arbeid for å få alt ferdig i tide. På en skjerm rett innenfor døren til bakeriet står det en oversikt over hvor mange brød og boller som er bestilt i løpet av dagen så langt. Jean Louis og kollegene har åpent døgnet rundt, så baksten som bestilles skal være så fersk som mulig. På den måten reduseres også matsvinn.

- Det var vanskelig fra et etisk ståsted å forsvare at hvert niende brød skulle kastes som svinn, slik det er vanlig å gjøre i resten av bransjen, forteller Tor Erik Aag, som er kommersiell direktør i Kolonial.no.

KIL-3363.jpg

Tor Erik Aag. Foto: Kolonial.no

Prøv Kolonial.no!

Alle nye kunder får tre måneder gratis levering
og 100 kroner rabatt på første handel.

Trykk her for å handle nå

Gjelder ikke levering samme dag. På bestillinger under 600 kroner kommer et lite tillegg.

Gikk fra butikk til netthandel

Det var allerede som lite barn i den franske regionen Vendee Jean Louis fikk smaken på bakeryrket for første gang. Lukten av brioche lokket ham fra familiens hus over til naboen, som drev bakeri fra garasjen.

- Naboens garasje ble et fristed for meg, og jeg tok med meg hunden min nesten hver dag for å snakke med bakeren og se ham jobbe. Han var blant de mest suksessrike bakerne i området, og selv 20 år etter hans død snakker folk fortsatt om briochen hans. Opplevelsene gjorde at jeg allerede som åtteåring hadde bestemt meg for at jeg også skulle bli baker.

I 2002 fikk Jean Louis tilbud av et fransk bakeri i Oslo, som lokket med leilighet og god lønn. Det ble starten på en lang karriere i Norge, og etter flere år i ulike bakerier bestemte han seg for å prøve en helt ny retning innen bakeryrket. 

- Når du jobber som baker, er det veldig irriterende å måtte kaste det som ikke blir solgt i løpet av en dag. Det ga meg lysten til å jobbe med netthandel, og her på bakeriet har vi fullstendig oversikt over nøyaktig hvor mye vi har solgt og må lage. Å jobbe på den måten er veldig spennende, og gir meg energi, forteller han.



- Skal være så ferskt som mulig

Overgangen til Brødverket har i det hele tatt gitt Jean Louis en helt ny måte å jobbe på.

Å hele tiden bake på bestilling gir en del utfordringer, men også mye frihet. Null svinn gir mindre sløsing og lavere priser. Ferskere bakverk gir mindre behov for tilsetningsstoffer, og på bakeriet kan de lage baksten fra bunnen av i stedet for å steke fryste brød som på supermarkedene.

- Vi kunne kaste alle begrensningene vanlige dagligvarebutikker har ut av vinduet, og tenke helt nytt rundt bakevarer. Ferskere brød bakt fra bunnen av, som i tillegg er tilgjengelig hele åpningstiden og uten masse tilsetningsstoffer, må jo gi mer fornøyde kunde, sier kommersiell direktør Aag med et smil.

Jean Louis sier han og kollegene er svært opptatt av å levere ferske varer av høy kvalitet. Noe av det viktigste, er at kundene får baksten så raskt som mulig.

- Jeg vil ikke at kundene skal vente for lenge med å få varene sine. De skal være så ferske som mulig. Hvis jeg steker en bolle rundt midnatt, vil jeg ikke at kunden først får den levert klokken fem på ettermiddagen.


springform.jpg

Springform 24cm Coline
kr 109,90

ovnsform.jpg

Ovnsform Med Lokk
kr 159,90

glassform.jpg

Matboks Glass 1,5l
kr 79,90

vekt 2.jpg

Kjøkkenvekt 5kg, Sølv
kr 159,90

muffinsform 2.jpg

Muffinsform (12) Coline
kr 109,90

langform.jpg

Langform Coline
kr 89,90

hndmikser.jpg

Håndmikser, Bosch
kr 499,00

kjevle.jpg

Kjevle
kr 99,90

Få bakeutstyret levert rett på døren

springform.jpg

Springform 24cm Coline
kr 109,90

ovnsform.jpg

Ovnsform Med Lokk
kr 159,90

glassform.jpg

Matboks Glass 1,5l
kr 79,90

vekt 2.jpg

Kjøkkenvekt 5kg, Sølv
kr 159,90

muffinsform 2.jpg

Muffinsform (12) Coline
kr 109,90

langform.jpg

Langform Coline
kr 89,90

hndmikser.jpg

Håndmikser, Bosch
kr 499,00

kjevle.jpg

Kjevle
kr 99,90

Få bakeutstyret levert rett på døren

Lovet at kona aldri skulle gå sulten

Jean Louis sier både han, kona og deres to døtre trives veldig godt i Norge. Han håper bakverkene hans gleder nordmenn like mye som han gleder seg over å være her.

Egenskapene hans som baker betaler seg også på hjemmebane. Da han fridde til kona, ville han redusere sjansen for et nei.

- Så ved siden av de vanlige kjærlighetsstrofene, lovet jeg at hun aldri skulle gå sulten og at hun skal få det beste brødet i verden resten av livet. Da sa hun «ja!», sier Jean Louis og ler godt. 


Prøv Kolonial.no her

kolonial-bil-front kopi.jpg

Les også: Nettkjøp av matvarer øker voldsomt. Her er åtte ting du kanskje ikke visste om trenden.

IMG_2737.jpg

Les også: Stor undersøkelse av nordmenns handlevaner avslører at mange kan spare tid og penger.

Kolonial6.JPG

Les også: Vi sammenlignet handlevanene til to familier. Den ene fikk sjokk da så hvor pengene blir av.

kolonial-bil-front kopi.jpg

Les også: Nettkjøp av matvarer øker voldsomt. Her er åtte ting du kanskje ikke visste om trenden.

IMG_2737.jpg

Les også: Stor undersøkelse av nordmenns handlevaner avslører at mange kan spare tid og penger.

Kolonial6.JPG

Les også: Vi sammenlignet handlevanene til to familier. Den ene fikk sjokk da så hvor pengene blir av.

kolonial-bil-front kopi.jpg

Les også: Nettkjøp av matvarer øker voldsomt. Her er åtte ting du kanskje ikke visste om trenden.

Kolonial6.JPG

Les også: Vi sammenlignet handlevanene til to familier. Den ene fikk sjokk da så hvor pengene blir av.

IMG_2737.jpg

Les også: Stor undersøkelse av nordmenns handlevaner avslører at mange kan spare tid og penger.

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

© Copyright Brand Studio

Annonsørinnhold

Annonsørinnhold