Advertisement

Vi spurte nordmenn om deres handlevaner. Svarene avslører at flere kan spare mye tid i hverdagen.

IMG_2737.jpg

Svært mange nordmenn bruker store deler av fritiden sin på å handle matvarer. Med noen enkle grep kan du spare mye tid og penger.

SLIK ER VÅRE HANDLEVANER: Mange nordmenn drar til butikken flere ganger i uken for å kjøpe matvarer, men det er mye tid å spare for flere med noen enkle grep.

PRODUSERT AV BRAND STUDIO FOR KOLONIAL.NO

Visste du at 84 prosent av nordmenn fremdeles utelukkende handler dagligvarene i butikk?

De siste årene har kjøp av dagligvarer på nett vokst enormt, og størst av alle er Kolonial.no. De har utfordret dagligvarebransjen, og tar stadig større markedsandeler. Likevel er det fortsatt mange nordmenn som har til gode å prøve den økende trenden, og på den måten få bedre tid i hverdagen.

En undersøkelse gjennomført av Schibsted Marketing Services og analyse- og konsulentvirksomheten YouGov, viser at 16 prosent av befolkningen for tiden er kunder av en dagligvareaktør på nett.

- Det handler nok en del om gamle vaner, det å gå i butikken så du kan se og kjenne på varene. Mange nordmenn har også et stort utvalg butikker i nærheten av der de bor, men det er handleturene og veien fram og tilbake som koster oss mye tid i hverdagen, sier Cecilie Tvetenstrand, som er forbrukerøkonom i Danske Bank.

Det samme gjenspeiles i en undersøkelse gjennomført av Kolonial.no. Her svarer 14 prosent at de handler matvarer både på nett og i butikk. Resten, altså hele 86 prosent, svarer at de utelukkende handler matvarene i butikken.

Og det er nettopp her mange nordmenn kan spare veldig mye tid. Når arbeidsdagen er over, trenger du ikke haste i butikken med sultne og slitne barn på slep mens du prøver å finne middagen som tar kortest tid. 

- Det er kanskje litt overraskende at så få handler dagligvarer på nett, for det kan spare deg for veldig mye tid. Tid er en mangelvare for mange, sier Tvetenstrand.


Prøv Kolonial.no her

!

Så lang er en gjennomsnittlig handletur i butikk

1 person: 18 minutter

2 personer: 22 minutter

3 personer: 25,5 minutter

4 personer eller flere: 28,5 minutter

Kilde: Menon Economics

- Penger å spare

Kolonial.no er Norges suverent største aktør som leverer mat på døren, og ifølge undersøkelsen deres, som mer enn 7500 personer svarte på, kan den gjennomsnittlige nordmannen spare rundt 70 timer i året, eller én time og et kvarter hver eneste uke. For de med småbarn eller mange i husholdningen, kan tallet være enda høyere. 

Blant de spurte i undersøkelsen til Schibsted Marketing Services, svarer totalt 27 prosent at de på et eller annet tidspunkt har handlet dagligvarer på nett. 15 prosent svarer at de ikke gjør det lenger, noe som viser at mange ikke klarer å opprettholde vanen og går tilbake til å handle i butikk. 



Undersøkelsen til Kolonial.no viser også at hele 27 prosent handler fire ganger eller mer hver eneste uke. Tvetenstrand sier hun blir litt overrasket over nordmenns hyppige turer i butikken.

- Det er nok kanskje mange som ikke kjøper mer enn det de akkurat skal ha, men erfaringen tilsier at mange turer i butikken ofte gir mer i handlekurven. Derfor kan det være mye penger å spare ved å planlegge matinnkjøpene og handle sjeldnere, sier hun.

Som ny kunde får du:

Tre måneder gratis levering

100 kroner rabatt på første handel

Trykk her for å handle nå

Gjelder ikke levering samme dag. På bestillinger under 600 kroner kommer et lite tillegg.

Impulskjøp går utover lommeboken

Tvetenstrand mener de mange handleturene gjenspeiler at nordmenn i mange år har hatt veldig god råd, og ikke i like stor grad har behov for å planlegge bruk av penger på mat.

- Vi kan handle når vi trenger noe. At så mange butikker og ting er tilgjengelig, har selvfølgelig sammen med romslig økonomi mye å si. Det er mange som kan spare store beløp ved å planlegge innkjøpene og ta færre turer i butikken, sier Tvetenstrand.

Hun forklarer at dårlig planlegging fører til flere turer i butikken. Det åpner også døren for noe som kan ha stor innvirkning på økonomien: Impulskjøpene.

- Går du ofte i butikken og i tillegg kanskje er litt sulten etter en lang arbeidsdag, havner det ofte varer du hverken har behov for eller godt av i kurven. Gjøres dette flere ganger i uken, kan det bli store beløp over tid. Med bedre planlegging, vil du mest sannsynlig oppleve at det også blir kastet mindre mat.


1cb5555a-818f-4b99-8d4b-9f5df506c84d.jpg

TIDSBUDSJETT: Forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand i Danske Bank sier mange er blitt mindre bevisste på forbruket sitt, men mer opptatt av hva de bruker tiden sin til. Foto: Danske Bank/Sturlason

Dette er forbrukerøkonomens beste tips til å spare tid og penger i hverdagsinnkjøpene:

1. Bli bevisst på hva pengene går til i dag. Bruk løsninger i mobilbanken/nettbanken til å få oversikt. Sjekk kontoutskrift for en periode. Tell antall handleturer i butikken en ukes tid. Følg med på hvor mye mat som går i søpla.

2. Sett et budsjett for dagligvareinnkjøp. Prøv dere frem med for eksempel en felles matkonto, som kun skal gå til dagligvareinnkjøp. Der setter man inn avtalt beløp for en periode. Slik vil du raskt se om du ligger over eller under det du mener er et fornuftig forbruk.

3. Ta kontroll på unødvendig forbruk. Forsøk å planlegge innkjøpene noen dager i forveien. Planlegg å gjøre noe hyggelig med pengene og tiden man sparer, for eksempel en tur eller opplevelse.

Eventyrlig vekst

Kolonial.no, som holder til i Oslo, startet eventyret i 2013 og har hatt en fantastisk vekst siden. I dag har de nærmere 400 ansatte, og i 2019 kommer de til å passere én milliard kroner i omsetning.

- Stadig flere gjør ukeshandelen på nett, og det er vi veldig stolte av! sier Mari Hoftun, som er markedssjef for privtmarkedet i Kolonial.no.

Hun forteller at spesielt barnefamilier har fått øynene opp for tjenesten, som gjør at hverdagen flyter litt bedre.


HANDLER FOR DEG: Markedssjef for privatmarkedet i Kolonial.no, Mari Hoftun.

- Det er kanskje ikke så rart når vi fjerner en av de største diskusjonspunktene hjemme; hvem skal handle middag? Det er nok også derfor veldig mange tester oss for første gang fordi de har fått oss anbefalt av en venn, sier Hoftun, og forklarer videre at de som planlegger ukehandelen og gjennomfører den hos Kolonial.no også tar smartere valg.

- Der er forskningen entydig. Vi ser at handlekurvene hos oss inneholder 70 prosent mer frukt og grønt, og mindre godteri, forteller hun.

Minst fire handleturer - hver uke

De i alderen 35 til 49 år, er soleklart de som bruker mest tid på å handle: Blant dem går 53 prosent i butikken minst fire ganger i uken. Det viser tallene fra Kolonial.nos undersøkelse. 

Tvetenstrand mener dette er mennesker som ofte er i en familiesituasjon med travle timeplaner. Da kan det være vanskelig å planlegge.

- Men dette er tiden da du kan ha mest nytte av å planlegge. Det er også en fase med mange i husholdningen, og at man ofte går tom for ting og det å planlegge 100 prosent kan være vanskelig, sier forbrukerøkonomen.

Hvem er så den typiske forbrukeren som handler på nett? Ifølge undersøkelsen til Schibsted Marketing Services er det mennesker i alderen 18 til 39 år med samlet inntekt på mer enn én million kroner. De bor i Oslo og Akershus, og har også barn som bor hjemme.

YouGov gjennomførte undersøkelsen i juni 2019, og svarene er hentet inn fra et landsrepresentativt utvalg på 1005 personer.

- Det er interessant at våre tall samsvarer med tallene Kolonial.no har i sin undersøkelse. Det styrker reabiliteten. Våre tall viser at de som handler på nett først og fremst er yngre som tjener bra, bor sentralt og har hjemmeboende barn. Med hjemmeboende barn følger en mer hektisk hverdag. Det er klart at dette tidsaspektet er en viktig grunn til at en større andel av de som har hjemmeboende barn handler på nett. Har man mulighet til å kjøpe seg mer tid i hverdagen, er det noen som mener det er et enkelt valg, sier Helene Slettemoen, som er kommersiell analyst i Schibsted Marketing Services.


Prøv Kolonial.no her

Nysgjerrig på hvor mye tid du kan spare ved å handle dagligvarer på nett? Ta testen og sjekk selv!

Slik kalkulerer vi resultatet: Tall fra Menon Economics' undersøkelse viser hvor lang tid en enkelt handel i gjennomsnitt varer for ulike typer butikkhandlere, ulike husholdningsstørrelser og ulike aldersgrupper. Basert på tall du oppgir for hvor ofte du handler og hvor lang reisetid du har, regner vi så ut hvor mye tid du bruker på å handle. Dette justeres deretter med et fratrekk for den tiden en gjennomsnittlig netthandler bruker på gjennomføring og planlegging av innkjøp. Resultatet er dermed et personlig og realistisk anslag for hvor mye tid du kunne spart dersom du byttet ut alle turer i butikk med netthandel av mat og dagligvarer.

Prøv Kolonial.no her

Slik kalkulerer vi resultatet: Tall fra Menon Economics' undersøkelse viser hvor lang tid en enkelt handel i gjennomsnitt varer for ulike typer butikkhandlere, ulike husholdningsstørrelser og ulike aldersgrupper. Basert på tall du oppgir for hvor ofte du handler og hvor lang reisetid du har, regner vi så ut hvor mye tid du bruker på å handle. Dette justeres deretter med et fratrekk for den tiden en gjennomsnittlig netthandler bruker på gjennomføring og planlegging av innkjøp. Resultatet er dermed et personlig og realistisk anslag for hvor mye tid du kunne spart dersom du byttet ut alle turer i butikk med netthandel av mat og dagligvarer.

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

© Copyright Brand Studio