Advertisement

En bekymring mange foreldre kjenner seg igjen i er at barna ikke spiser nok frukt og grønt. Er det slik at vi kan lære å like mat? Ernæringsfysiolog mener ja. Vi tester.

– Jeg tror det er helt mulig å lære seg å like mat, også forskjellig frukt og grønnsaker. Dette gjelder både barn og voksne, sier klinisk ernæringsfysiolog og Barnas Mat-grunnlegger Rose Arntzen.

Flere eksperter mener vi kan lære barna å like nye smaker og ny mat. Og det gjelder også frukt og grønt. Men du må være tålmodig. Det kan hende barn må smake på en matvare 10-15 ganger før de liker den, ifølge en studie fra Universitet i Oslo (UiO).

På bakgrunn av påstanden ble Karl (5) og Julie (8) med på et lite eksperiment sammen med matbutikken på nett Kolonial.no.

Julie og Karl liker å lage mat, og tar ofte del i middagslagingen.

Gode matrutiner

Søsknene fra Oslo spiser faste måltider og middager sammen med familien hver dag. De har gode matrutiner og liker så å si all mat, forteller mamma Kristine.

Da de fikk spørsmål om hvilke matvarer de ikke liker, svarte Karl:

– Sterk sennep eller salat.

Julie er ikke spesielt glad i yoghurt.

Barna fikk derfor disse produktene over tid. Kan de lære seg å like det?

Tre steg for å lære å like mat

– Det er helt vanlig å ikke like visse typer matvarer. Mange av oss kan like å spise mye, men det er likevel en hel masse mat vi aldri spiser. Og det er helt greit, mener ernæringsfysiolog Rose. 

Men dersom barnet aldri spiser for eksempel fisk eller frukt og grønt som inneholder viktige næringsstoffer, kan det være nødvendig med konkrete tiltak, legger hun til.

Rose har selv tre barn, hvor ett av dem liker all mat og to er skeptiske. Hun måtte derfor gjøre tiltak hjemme slik at de alle fem kunne ha gode middagsrutiner sammen. For å slippe å lage såkalt spesialmat og ha negativt fokus rundt måltidet, la hun en konkret plan.

Kort fortalt gikk ernæringsfysiologens tiltak ut på tre steg:

1. Arntzen ønsket å lære barna å ha et godt forhold til mat, og at det er viktigere enn nøyaktig hva og hvor mye de får i seg. Hun mener at man ikke skal våke over barna som en hauk, men la måltidet være (et forsøk på) en hyggestund. Hun har erfart at barna prøver ny mat og lærer seg å like den med tiden, hvis de opplever måltidene som trygge og positive.

2. Fast taktikk og rutiner. Familien lager én middag til alle, men sørger for at det alltid er noe på bordet som alle liker. De snakker om hyggelige ting og unngår mas om å smake eller spise. Ikke minst har de fokus på å være gode forbilder, slik at barna ser at foreldrene spiser og liker variert mat.

3. Forpliktelse. De holder seg til planen og lager ikke spesialmiddag til ett barn. Uansett.

– Barn som ikke har lyst til å spise eller smake, trenger god, gammeldags TLC (tender, love & care) på sin vei mot å prøve ny mat. Bli med på reisen sammen med barnet ditt, vær tålmodig og snill, sier Rose.


Trebarnsmor og klinisk ernæringsfysiolog Rose står bak Barnas mat. Hennes budskap er at barn skal ha et godt og ukomplisert forhold til mat.

Smartbokser.gif

*Gjelder ikke levering samme dag. På bestillinger under 600 kroner kommer et lite tillegg.

Ferskere enn i butikken

Et godt tips for å lære de yngre å like mat, er å variere hva de får til lunsj. Da kan frukt og grønt være et enkelt grep.

Kolonial.no har kvalitetsgaranti på frukt og grønt. Frukt og grønt oppbevares under ideelle forhold. Dagligvarebutikken har nemlig utviklet helt egne metoder for innkjøp, plukking og pakking av frukt og grønt.

Høy rullering gjør at frukt og grønt bare ligger noen få timer før det sendes direkte hjem til kundene, noe som resulterer i god holdbarhet.


Resultatet av testen

– Før testen var begge barna positive og trodde at de kom til å lære seg å like salat og yoghurt, sier mamma Kristine.

Julie har aldri vært glad i yoghurt, hovedsakelig på grunn av konsistensen, forteller hun. Karl, som liker det meste, utfordret seg selv med ruccolasalat. Søsknene fikk de to produktene til lunsj hver dag i en drøy uke.

– Den første dagen var yoghurten urørt. På dag to var den åpnet, sier Kristine.

Karl rørte ikke ruccolasalaten i løpet av testperioden, noe foreldrene kan forstå på grunn av den spesielle smaken.

– Det gjør ikke noe at han fortsatt ikke spiser dette, han spiser alt ellers.

For Julie endte det derimot annerledes. På dag to åpnet hun yoghurten, og den tredje dagen så hadde hun spist en del av meieriproduktet.

– Julie har faktisk begynt å spise yoghurt, sier Kristine.




antall varer du kan søke i på kolonial.no

5800

*Gjelder ikke levering samme dag. På bestillinger under 600 kroner kommer et lite tillegg.

Praktiske matbokser og drikkeflasker:

– Inkluder barnet

Hos familien på Bjølsen har de ikke gjort noe spesielt for å få barna til å smake på så å si all mat. Men de har vært opptatt av at Karl og Julie er med på å lage måltidene hjemme.

Dette mener ernæringsfysiologen er viktig i hverdagen. 

- Det er lurt å inkludere barna. Barn som får velge oppskrifter, hjelpe til med matlaging, dekke bordet eller velge servietter, føler seg involvert.

Å inkludere barnet kommer godt med når det skal testes nye smaker – og spesielt frukt og grønt. Det vil også gi grobunn for vennlige kompromisser, mener Rose:

– I dag får du velge middag, og i morgen skal mamma få velge middag.

5 tips for gode matopplevelser:

🥐 Unngå småspising før middag
Hvis det er nødvendig å gi barnet noe før middag, er det lurt å gi noe lite som også er sunt, og det beste vil være grønnsaker.

🌯Lag én middag til alle
Ikke lag spesial-middag til det kresne barnet – lag én middag til alle! Men sørg for at alle liker NOE av det du setter frem, selv om det kanskje bare er tortillalefse, ris eller litt frukt. 

🍏 Velg grovt og sunt til frokost, lunsj og kvelds.
La middagen handle om å smake og være sammen rundt bordet. Ikke våk over barnet som en hauk, for måltidet skal være (et forsøk på) en hyggestund. MEN: Du må sørge for at barnet ditt får i seg nødvendige næringsstoffer i de andre måltidene, så sørg for at brødet du gir er grovt, påleggene er sunne, og at det er god tilgang på frukt og grønnsaker.

🥄 Ikke tving barnet til å smake eller spise
Prøv med vennlig overtalelse, men ikke press barnet til å smake eller spise. Bruk god, gammeldags TLC (tender, love & care), vær tålmodig og snill. Å tvinge barn til å spise, kan forverre barnets forhold til mat.

👨‍👩‍👧‍👦 Vær et godt forbilde
Et kjedelig råd, men kjempeviktig! Spis det du vil at barnet ditt skal spise. La barnet se at du forsyner deg med variert og sunn mat, og vis at du koser deg med maten. Da ser barnet at maten er trygg, og det gjør det enklere for barnet å prøve selv senere.

*Gjelder ikke levering samme dag. På bestillinger under 600 kroner kommer et lite tillegg.

Produsert av Schibsted Partnerstudio

Til toppen

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2020 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)