Kan det bli Gunleik Groven og Quine som revolusjonerer hvordan filmer og serier produseres? NRK bruker allerede programvaresystemet – som vekker stor interesse verden over.

Produsert av HyperRedink/Partnerstudio for Telia

10.  januar 2019 var en merkedag for Quine. Da ble nemlig en tre år lang utviklings- og testfase formelt avsluttet. Programvaresystemet som skal forenkle arbeidsflyten for film- og tv-produksjon, ble lansert. 

–  Da vi startet for tre år siden var det lite snakk om å produsere film og video ved hjelp av skytjenester. Men bruk av skytjenester og 5G-teknologi vil få samme innvirkning på bransjen som den overgangen fra film til digital hadde for 15 år siden. Markedet er klar for endringen nå, og i Quine er vi klare for å føre an med lanseringen av vår unike løsning, QuineCore, sier Gunleik Groven, operasjonell leder i Quine.

Quine er et av selskapene som er med i mentorprogrammet Telia Startup. Gunleik Groven forteller at livet som gründer er som å kjøre berg- og dalbane:

En kombinasjon av Dropbox og Slack

Systemet består av et kjerneprogram for film- og tv-produksjon, med en rekke applikasjoner og løsninger for de ulike faggruppene som er involvert. Quines løsning bidrar til å rasjonalisere produksjon av film og tv gjennom å strukturere informasjonsdataene.

– Enkelt forklart har vi utviklet en kombinasjon av veldig tight integrert Dropbox-funksjonalitet og Slack, for film og tv-produksjon, der dataene går rett inn i programmene som de ulike faggruppene jobber i, sier Groven.

De ulike faggruppene kan da for eksempel være kamera, klipp, skript, kostyme, etc.

– I såkalt postproduksjon – etterarbeidet av bildene – skal alle brukergruppene bearbeide de samme bildene, men ikke nødvendigvis jobbe med samme fil. Gjennom vår programvareløsning sikrer vi at alle får riktig versjon av data fra samme kilde, at ingen filer kommer på avveie eller at arbeid gjøres dobbelt opp.

Sitter du med en gründer i magen? Her kan du lese mer om Telia Startup.

Quines programvaresystem forenkler arbeidsflyten radikalt. Foto: Fartein Rudjord

Han forklarer at datasystemet de har utviklet også har forenklet komplekse produksjoner gjennom at kommunikasjon skjer i selve programmet, og ikke via e-post, sms, Facebook, Slack eller andre kanaler. 

– Hovedgevinsten er høy dataintegritet, bedre kommunikasjon og utveksling og mye tid spart. Det kan bety flere og bedre produksjoner, sier Groven. 

NRK med i utviklingsfasen

Hos NRK på Marienlyst, Gunleik Grovens tidligere arbeidsplass, har Quine-systemet vært i bruk en god stund allerede. Under produksjonen av de 24 episodene av adventskalenderen Snøfall ble alt filmmaterialet automatisk innlastet via Qi-applikasjonen, og prototypen av QuineBox IoTs – som tilbyr direkteoverføring av filer via 4G – ble også testet ut. Qi ble også brukt under NRK/Netflix-produksjonen av dramaserien Vikingane.

Det ferskeste eksemplet er imidlertid produksjonen av NRKs adventskalender for 2020, Stjernestøv. Den pågår nemlig fortsatt – og produksjonen skjer ved god hjelp av Quine, ettersom deres løsninger automatiserer matchingen av data.

Gøran Mattson, som er teknisk ansvarlig for NRK-serien, forteller at han har jobbet med Quine i flere år. Dette har påvirket måten de jobber på:

– Nå kan opptaksfiler lastes inn etter opptak uten vesentlige kostnader knyttet til overtid og logging. Jobben tar mellom fem og femten minutter, og vi sparer trolig mellom to og fire timer per produksjon per dag, sier Mattson.

Vil du investere i Quine? Ta kontakt her.

– Programmet har gjort at vi i NRK, i samarbeid med Quine, har kommet langt når det kommer til automatisering av énkamera-opptak.

– Gøran Mattson, NRK

Samtidig har muligheten til digital skripting gjort at de ikke trenger å bruke tid på logging og renskriving av skriptrapporter.

Mattson berømmer Quine for å oppfølgingen og samarbeidet underveis.

– Programmet har gjort at vi i NRK, i samarbeid med Quine, har kommet langt når det kommer til automatisering av énkamera-opptak.

Enormt marked – store aktører interessert

Ifølge Gunleik Groven er programvaren interessant for alle store aktører innen film og tv- produksjon. Ikke bare tradisjonelle tv-kanaler og kringkastere, men også for det markedet som kalles OTT. Dette står for «over the top» og er aktører som Netflix, HBO, og YouTube – altså aktørene som utelukkende deler sitt innhold via internett.

– I 2019 hadde strømmemarkedet tilsammen 60 milliarder dollar i friske investeringer. Denne konsolideringen gjør at store aktører er mer fokusert på kostnader i forbindelse med arbeidsflyt, de ønsker å få så mye så mulig for pengene sine. Alt tyder på at vi har god timing med lanseringen av produktene og tjenestene våre i forhold til denne utviklingen, sier Groven, som bekrefter dialog med flere av selskapene.

Det er også høyaktuelt for programvareselskap som Adobe og Microsoft, som Quine allerede samarbeider med.

– Quine har fra starten samarbeidet med Microsoft om å utvikle løsningen. Microsofts skyløsning gir kombinert med Quines programvare produsenten sikker lagring og smart distribusjon av produksjonsdataene, forklarer Groven.

Også Adobe har vært med i utviklingen og vil fremover fungere både som salgskanal og markedspartner.

– Videoredigeringsprogrammet Adobe Premiere brukes av veldig mange som redigerer video og var derfor den første integrasjonen vi gjorde, kommenterer Groven.

Programvaresystemet kan brukes uavhengig av plattform. Foto: Fartein Rudjord

Lynrask videoproduksjon med 5G

QuineBox IoTs er en hardwareenhet til Quines programvaresystem, som har fungert godt med 4G-nettet. Men det er lite i forhold til hva man vil kunne oppnå med 5G. Det viser nemlig piloten som ble gjennomført under Øya-festivalen i fjor, der 5G for første gang ble brukt i forbindelse med videoproduksjon.

Telia leverte et ultraraskt 5G-nett slik at filmteamet kunne direkteoverføre høykvalitetsfiler til redigeringsprogrammet ved hjelp av 5G og QuineCore. Hos filmproduksjonsselskapet satt et annet team klare til å klippe og redigere materialet umiddelbart, før det bar ut på sosiale medier.

– Normalt vil det ta fire til fem timer fra du er ferdig med å filme, til klipper sitter med tilsvarende filer, nå er denne tiden kraftig redusert, forklarer Groven.

Les mer: Her blir 5G brukt til videoproduksjon for første gang

Dette er gode nyheter for de mediehusene som driver med nyhetsformidling. Hendelser, sports- og kulturbegivenheter vil kunne dekkes på en annen og raskere måte enn i dag.

QuineBox™IoT har dessuten lagringskapasitet på 1 TB, så om filmteamet beveger seg ut av dekningsområdet til 4G-nettet, senere 5G, vil opptakene lagres lokalt. Så fort dekningen er tilbake, vil de sendes tilbake til redaksjonen. Dette kan for eksempel være for eksempel i krigssoner eller i fjellområder der det normalt ikke er behov for dekning.

– QuineBox™IoT speeder opp veien fra kamera til klipp i journalistiske scenarier, fastslår Groven.

– 5G kommer til å forandre gamet, sier Groven.

Klare for oppskalering

Som for så mange starups er jakten på investorer en av mest krevende utfordringene de må løse. Groven tror de må ut av Norge for å sikre finansieringen.

– Målet nå er å øke brukerbasen frem mot en Serie A-investering i løpet av de neste 18 månedene. Dette vil kreve at vi finner ambisiøse og forpliktede investorer å samarbeide med, som har interesse for de regionene der det meste av omsetningen skjer, forklarer han.

Gunleik Groven er imidlertid optimist med tanke når Quines produkter og tjenester nå endelig er ute i markedet. 

– I likhet med andre startuper er det også for Quine både vondt og vanskelig å skalere opp. Men vi er fortsatt det selskapet som har kommet lengst med denne type løsninger, og vi vet at dette er noe markedet vil ha. Vi skal ta verden!

Vil du investere i Quine? Ta kontakt her.

Les også:

Til toppen

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

© Copyright Brand Studio

Annonsørinnhold