Stor gründerkampanje:

Bli kjent med landets mest spennende startups

Som et tiltak for å fremme det norske gründermiljøet i kjølvannet av koronakrisen, gir Schibsted og Startuplab nå ti lovende oppstartsselskaper en unik mulighet. Her møter du to av dem.

– Man blir veldig fort forelsket i egne ideer, men har du én idé kommer det alltid flere, sier Fredrik Gulowsen, med bakgrunn fra start-ups som Zwipe, Filmgrail og Kolonial.no.

Han er daglig leder og medeier i Nyby, et oppstartsselskap som under koronakrisen har sett behovet for sin tjeneste eksplodere.

I løpet av de neste ukene vil Norges befolkning få mulighet til å bli nærmere kjent med Nyby, gründerselskapet Playfinity – og åtte andre oppstartsselskaper som fremmes i kampanjen «Schibsted og Startuplab presenterer». 

Her settes fokuset på at gründerselskaper er avgjørende for fremtiden til norsk næringsliv. I en tid når arbeidsledigheten i Norge er på det høyeste på 75 år, kan det være verdt å merke seg at forskning viser at hele to av tre nye arbeidsplasser her i landet skapes av nystartede bedrifter – og ikke det etablerte næringslivet.

Schibsted og Startuplab

Startuplab er en såkalt akselerator som huser noen av Norges mest spennende gründerbedrifter som utvikler ny teknologi. Schibsted har på sin side mer enn 15 års erfaring i å investere i startups gjennom Schibsted Growth.

Tidligere i år inngikk de to et samarbeid med mål om å skape enda bedre vekstvilkår for ambisiøse oppstartsselskaper. Kampanjen som nå skal rulles ut, er en videreføring av samarbeidet.

Lauga Oscarsdottir (t.v.) fra Startuplab og Hanne Hollstedt fra Schibsted Growth.

Fakta: Schibsted og Startuplab

Startuplab er en såkalt akselerator som huser noen av Norges mest spennende gründerbedrifter som utvikler ny teknologi. Schibsted har på sin side mer enn 15 års erfaring i å investere i startups gjennom Schibsted Growth.

Tidligere i år inngikk de to et samarbeid med mål om å skape enda bedre vekstvilkår for ambisiøse oppstartsselskaper. Kampanjen som nå skal rulles ut, er en videreføring av samarbeidet.

Lauga Oscarsdottir (t.v.) fra Startuplab og Hanne Hollstedt fra Schibsted Growth.

Digitalisering i rekordfart

I Nyby har de denne våren hatt sterk vekst som følge av koronakrisen. For som daglig leder Gulowsen sier: Den omsorgskrisen som eldrebølgen ville medføre over det neste tiåret, skjedde plutselig «på en uke» som følge av koronautbruddet.

Nybys app er utviklet for å mobilisere ledige ressurser til å hjelpe en stadig økende andel eldre i befolkningen. Den benyttes også innen arbeidsformidling og på institusjoner – og har nå blitt et strategisk verktøy i kommunenes Covid-19-kriseberedskap. Over 50 kommuner har tatt appen i bruk.

– Den positive følgen av dette er at digitalisering skjer i rekordfart i kommunene. En aldrende befolkning gjør at vi må tenke nytt rundt organisering av velferd, og skalerbar teknologi gjør det mulig. Dette er starten på en omsorgsrevolusjon, fortsetter han.


Fredrik Gulowsen, daglig leder i Nyby

Vil hjelpe gründere

– Når vi investerer i startups viser det seg ofte at den største utfordringen deres er er å nå ut til folk – og på den måten bygge sterke merkevarer. I Schibsted sitter vi på en unik mulighet til å hjelpe dem å nå det norske folk. Vi ønsker å være en vekstaggregator, som hjelper gründerne med å bygge sterke merkevarer. Vi har fått en overveldende positiv respons fra selskapene som er med i kampanjen, noe vi synes er utrolig hyggelig, sier markedssjef i Schibsted Growth, Hanne Hollstedt.

De neste ukene skal flere spennende selskaper presenteres i Schibsteds kanaler.

– Vi lever for å hjelpe talentfulle og ambisiøse norske gründere med å bygge globale teknologiselskaper. For å lykkes er de avhengige av at enda flere får øynene opp for deres produkter og tjenester. Schibsted har en unik posisjon i markedet gjennom sterke merkevarer som VG, Aftenposten og FINN. De når et enormt publikum, som er gull verdt for selskapene, sier inkubatorleder i Startuplab, Lauga Oskarsdottir. 


Bli kjent med Jumpgames, det nyeste produktet til Playfinity

Ville få barna ut av sofaen

Jarle Nordby-Bøe er én av fem barndomsvenner som startet Playfinity i 2016. Etter 12 år i Texas Instruments tok han med seg blant annet Paal Smith-Meyer, som hadde jobbet 14 år i Lego. Kameratene hadde fått nok av at barna deres satt inne foran skjermen og ville skape en teknologi som oppfordrer til aktivitet.

Resultatet er en ball utstyrt med en sensor som måler fart, kraft og høyde når den brukes. Ballen kommuniserer trådløst med smarttelefoner via Bluetooth og Playfinitys egen app. Siden ballen ble lansert i 2018, har selskapet blant annet fått avtale med Sport1-gruppen og Elkjøp. 

– Ballen er kun et eksempel på hva sensorteknologien kan brukes til, og den kan egentlig brukes til hva som helst. Vi er knapt nok i gang, sier Nordby-Bøe.

Den siste nyvinningen fra Playfinity er at sensoren festes til det ene benet når man hopper på trampoline. Nettopp dette spillet har vært en kjempesuksess etter det ble lansert.

– Vi ser at sportsutstyr som regel er laget for proffe utøvere. Hos oss er det helt motsatt. Det skal være noe alle kan bruke, som er morsomt og engasjerer til aktivitet. Det skal heller ikke være for dyrt, sier Nordby-Bøe.



Playfinity-teamet samlet for en kastedag i parken. Fra venstre: Eivind Solberg, Stian Vælitalo, Henrik Stub Aune, håndballspiller Sander Sagosen (som hjelper selskapet med å finne morsomme treningsmetoder for barn), Paal Smith-Meyer og Jarle Nordby-Bøe.

Dreper ideene

Både Nyby og Playfinity er selskaper som springer ut av miljøet i Startuplab. I likhet med mange hundre andre oppstartsselskaper i Norge, er deres historier bygget på ideer som bidrar til å forbedre og forenkle hverdagen både for brukere og bedrifter. 

Men hvordan vet man som gründerspire at en idé er god nok?

Gulowsen i Nyby har jobbet med flere startup-bedrifter de siste ti årene. Mangel på ideer er ifølge ham svært sjelden et typisk gründer-problem – utfordringen er heller å finne ideene som er gode nok. Nettopp derfor er hans tips å bruke god tid på å «drepe» ideene. 

– Bruk tid på å finne grunner til å ikke gjennomføre. Da blir caset mer robust, og til slutt sitter du igjen med en idé som er så god at du ikke har råd til å ikke gjøre det, er Gulowsens beste tips til de som drømmer om å starte for seg selv. 

For kompisgjengen i Playfinity har det handlet om å våge å ta steget ut av komfortsonen.

– Vi har alle jobbet 15 til 20 år i store selskaper. Det tok mange år før vi startet vår egen bedrift, og jeg skulle ønske vi tok spranget tidligere. Mitt tips er å tørre å ta sjansen, avslutter Nordby-Bøe.


Den siste nyvinningen til Playfinity er muligheten til å bruke sensorteknologien på trampoline. Spillet er en kjempesuksess.

Til toppen

Produsert av Schibsted Partnerstudio for Schibsted

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2020 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)