Annonsørinnhold

Nå blir det lettere å lade fornybart på langtur

Snart blir det enda lettere å lade elbilen fornybart på utenlandstur. Statkrafts ladeoperatør, Grønn Kontakt, skifter navn til «Mer» og utvider ladenettverket til Europa.

A line of text in a paragraph.

Kilo-what?
Et nesten 100-prosent fornybart kraftsystem i Norge kan imidlertid bli en sovepute her hjemme. Siden kilowattene i Norge stort sett kommer fra vann og vind, kan det være lett å ta fornybart for gitt. 

– I Norge oppfatter vi strømmen som fornybar uansett. Så for oss er ikke det noe ekstra salgsargument, sier Mer-sjef Ole Henrik Hannisdahl, før han utdyper:

– For kunder flest er strøm gresk. De aner ikke hva en kilowatt og en kilowattime er – og er egentlig helt uinteressert. De vil bare lade bilen sin, sier Hannisdahl.















Som Laila og Trond, blir likevel stadig flere mennesker ute i Europa opptatt av og bevisste på om strømmen er fornybar.  

– De fleste kraftprodusentene i Europa har en helt annen produksjonsportefølje, med mye kull og mye rart som folk ikke synes er noe særlig, sier Hannisdahl.

Mer har derfor valgt å gjøre det enkelt for kunden – ved å garantere fornybar energi også på ladestasjonene i Europa. Opprinnelsesgarantier sørger for at strømmen som lader batteriet kan spores til hvor den er produsert. Garantiene sikrer at det produseres like mye strøm ved bestemte kraftverk basert på fornybare energikilder, som det lades på ladestasjonene. Dermed sørger Mer for at det blir lettere å være miljøbevisst når man er ute på tur, for både norske og europeiske kunder. 

Det er ingen tvil om at Laila og Trond elsker elbil-turer. Faktisk er de så elbil-glade at de ga seg selv en elektrisk utfordring: å kjøre elbil fra Kristiansand til Nord-Norge.

Etter utrullingen i Norge og Sverige, vil Mer-logoen også kunne ses blant ladenettverk i Storbritannia.

Statkrafts Bjørn Holsen og Mers Ole Henrik Hannisdahl tror det vil komme en stor elbil-vekst i Europa.

Vi gleder oss nok alle til å reise på langtur igjen om ikke lenge. 

Og det å reise på langtur med elbil, vet Laila Bakkevoll alt om. I utgangspunktet var hun skeptisk. Det kom ikke på tale at hun skulle ha elbil. Laila hadde «rekkeviddeangst» og fryktet å strande et øde sted med tomt batteri. 

– Mitt beste tips er å ikke stresse. Det er nok av ladestasjoner, sier Lailas samboer, Trond, betryggende. 

Nå elsker Laila å reise på tur med elbil. Og ikke bare har lade-stoppene blitt en del av turen – de har også fått en uventet, sosial dimensjon. 

– Alle prater med hverandre. Jeg kan jo ikke bare stå å stirre på folk. Man begynner å prate om løst og fast, og ender opp med å legge til venner på Facebook, sier Laila.

Norge på langs – med elbil

Det er ingen tvil om at Laila og Trond elsker elbil-turer. Faktisk er de så elbil-glade at de ga seg selv en elektrisk utfordring: å kjøre elbil fra Kristiansand til Nord-Norge. De droppet dieselbilen, pakket alt i sin Renault Zoe, og la i vei. 

– Det går faktisk an å kjøre Norge på langs i elbil. Det er rett og slett fantastisk koselig, sier Trond. 

Dermed er en elbil-langtur i vårt langstrakte land, med fornybar energi som kilde, absolutt gjennomførbar, ifølge våre elbil-entusiaster. 

Men hva om elbil-langturen strekker seg til Europa, der tilgangen på fornybare ressurser er mindre? Er man like bevisst på at strømmen er fornybar da?

– Vi vil definitivt være bevisste, spesielt siden vi vet at strømmen ikke alltid er så fornybar nedover i Europa, sier Laila og Trond.

Kilo-what?

Et nesten 100 prosent fornybart kraftsystem i Norge kan imidlertid bli en sovepute her hjemme. Siden kilowattene i Norge stort sett kommer fra vann og vind, kan det være lett å ta fornybart for gitt. 

– I Norge oppfatter vi strømmen som fornybar uansett. Så for oss er ikke det noe ekstra salgsargument, sier Mer-sjef Ole Henrik Hannisdahl, før han utdyper:

– For kunder flest er strøm gresk. De aner ikke hva en kilowatt og en kilowattime er – og er egentlig helt uinteressert. De vil bare lade bilen sin, sier Hannisdahl.

Som Laila og Trond, blir likevel stadig flere mennesker ute i Europa opptatt av og bevisste på om strømmen er fornybar.  

– De fleste kraftprodusentene i Europa har en helt annen produksjonsportefølje, med mye kull og mye rart som folk ikke synes er noe særlig, sier Hannisdahl.

Mer har derfor valgt å gjøre det enkelt for kunden – ved å garantere fornybar energi også på ladestasjonene i Europa. Opprinnelsesgarantier sørger for at strømmen som lader batteriet kan spores til hvor den er produsert. Garantiene sikrer at det produseres like mye strøm ved bestemte kraftverk basert på fornybare energikilder, som det lades på ladestasjonene. Dermed sørger Mer for at det blir lettere å være miljøbevisst når man er ute på tur, for både norske og europeiske kunder.

Les også: Myter og fakta om elbilen

Kilo-what?

Et nesten 100 prosent fornybart kraftsystem i Norge kan imidlertid bli en sovepute her hjemme. Siden kilowattene i Norge stort sett kommer fra vann og vind, kan det være lett å ta fornybart for gitt. 

– I Norge oppfatter vi strømmen som fornybar uansett. Så for oss er ikke det noe ekstra salgsargument, sier Mer-sjef Ole Henrik Hannisdahl, før han utdyper:

– For kunder flest er strøm gresk. De aner ikke hva en kilowatt og en kilowattime er – og er egentlig helt uinteressert. De vil bare lade bilen sin, sier Hannisdahl.


Som Laila og Trond, blir likevel stadig flere mennesker ute i Europa opptatt av og bevisste på om strømmen er fornybar.  

– De fleste kraftprodusentene i Europa har en helt annen produksjonsportefølje, med mye kull og mye rart som folk ikke synes er noe særlig, sier Hannisdahl.

Mer har derfor valgt å gjøre det enkelt for kunden – ved å garantere fornybar energi også på ladestasjonene i Europa.

Opprinnelsesgarantier sørger for at strømmen som lader batteriet kan spores til hvor den er produsert. Garantiene sikrer at det produseres like mye strøm ved bestemte kraftverk basert på fornybare energikilder, som det lades på ladestasjonene. Dermed sørger Mer for at det blir lettere å være miljøbevisst når man er ute på tur, for både norske og europeiske kunder.

Les også: Myter og fakta om elbilen

Det går faktisk an å kjøre Norge på langs i elbil. Det er rett og slett fantastisk koselig

Å lade skal være så enkelt som overhodet mulig. Derfor lanserer Mer en ny app, basert på erfaringene fra det norske markedet.

Europeisk elbil-bølge

Her i landet kom elbil-bølgen tidlig, som følge av gode politiske incentiver. Og tallene fortsetter i riktig retning. Over halvparten av nye personbiler solgt er nå en elbil, ifølge Norsk elbilforenings måling for 2020.

Kan et tilsvarende europeisk elbil-eventyr nå vokse fram? Svaret er ja, i alle fall om vi ser på Statkrafts lavutslippsscenario 2020, som sier at alle nye personbiler i Europa vil være elbiler innen 2050. 

– Vi har stor tro på at elbil blir vinneren innen persontransport. Elbil kommer til å fortrenge fossildrevne biler, sier Bjørn Holsen, direktør for forretningsutvikling i Statkraft.

Les mer: Kan den norske elbilrevolusjonen eksporteres?

Brukeropplevelsen må være god

Opprinnelsesgarantier og bevissthet om fornybare ressurser er et godt utgangspunkt, men hva med selve brukeropplevelsen? Et av Mers læringspunkter fra det norske markedet, er at lading må være så enkelt som overhodet mulig. Det skal nye nettsider, en ny app, og brukervennlige, tilgjengelige ladestasjoner sørge for. 

– Du stopper aldri for å lade, men du lader når du stopper for noe annet – for å handle eller for å spise, sier Mer-sjefen. 

I en travel hverdag ønsker Mer også å legge til rette for at europeiske kunder skal kunne lade der de bruker mesteparten av sin tid. 

– Vi selger ladenettverk til borettslag, forretningsbygg og andre steder hvor folk bor, jobber og trenger å lade.

Slikt er nok også musikk i ørene til våre elbil-entusiaster Laila og Trond – som forteller at elbil har fått dem til å tenke helt nytt om klima og miljø.

– Å kjøre elbil i flere år har definitivt gjort noe med miljøtankegangen vår. Det er ikke bare biløkonomien som teller lenger.

Finn ut mer, eller bli ladekunde her

Til toppen

Produsert av Publicis Shift for Statkraft

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2020 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Produced by Publicis Shift

A line of text in a paragraph.

A line of text in a paragraph.

A line of text in a paragraph.

A line of text in a paragraph.