Startups bruker gjerne mye tid på å utvikle ideen og produktet sitt. Spesielt én ting kan være helt avgjørende for suksess. Her er rådene som gjør veien mot drømmen enklere.

En startup på vei mot suksess møter gjerne mange utfordringer. For mange er det drømmen om å komme i et partnerskap med en stor bedrift, enten som kunde eller som leverandør av teknologi, som gjelder.

– For mange selskaper i oppstartsfasen, er det vanskelig å komme inn på markedet og få lov til å selge produktet sitt, sier Bjørn Christensen, investor og investeringsrådgiver i Startup Norway

Om man da først har en samarbeidspartner som går god for seg, er det enklere å skaffe seg investorer og andre kunder. 

– Et partnerskap er også avgjørende for å få testet, utviklet og iverksatt produkter og tjenester hos en «ekte» kvalitetskunde. Referansecaset her blir superviktig for startupen, sier Christensen. 



Et partnerskap er avgjørende for å få testet, utviklet og iverksatt produkter og tjenester

Bjørn Christensen, investor og investeringsrådgiver i Startup Norway. 

– Du trenger testmiljø

Mentorprogrammet Telia Startup er et eksempel på at et stort teknologiselskap satser på nettopp startups. Med programmet vil Telia hjelpe nye selskaper å skalere sine forretningsideer innen kommunikasjonsteknologi, og syv startups er foreløpig i gang. 

– I en tidlig fase ser vi at mange trenger vår teknologi til å utvikle løsningen sin, sier Kenny Hognestad i Telia Next. 

En startup vil typisk kunne trenge tilgang til et testmiljø, og for eksempel test-sim-kort for å kunne kvalitetssikre utstyr og sjekke at teknologien eller løsningen deres fungerer. 




Kenny Hognestad i Telia Next. 

– Kanskje vil de utforske hva slags type konnektivitet som fungerer best. Vi i Telia kan også sette startupen i kontakt med folk som kjenner bransjestandarder og teknologitrendene.

Andre viktige konsekvenser av partnerskapet er å få testet produktet sitt «live». 

– Sammen med startupen Quine kjørte vi for eksempel et 5G-pilotprosjekt på Øyafestivalen i fjor. Vinn-vinn, forteller Hognestad. 

Sitter du med en gründeridé? Her kan du lese mer om Telia Startup.

5G gir enorme muligheter for digitalisering av alle typer industrier og virksomheter. Her fra Øyafestivalen i Oslo i fjor.

Kundecaser er avgjørende

Et pilotcase kan ha avgjørende betydning for en startup. Den første kunden eller det første prosjektet kan være en «vinn eller forsvinn»-faktor. 

– Startups har ikke råd til å mislykkes. Hvis de jobber med en partner som selv er vant til å jobbe med ekte kunder, så fremstår dette som veldig troverdig. Telia kan tilgjengeliggjøre robust plattformteknologi som vi vet håndterer mange kunder i dag, det er en trygghet for nye potensielle kunder av startupen, sier Hognestad.

Videre kan en partner bidra med kompetanse på andre områder, som for eksempel kundedialog og kundehåndtering, markedsføring og salg. 

Dette opplevde startupen LearnLink under koronakrisen, da løsningen deres ble svært etterspurt.

– Vi delte ut gratis-tilganger for å bidra i dugnaden. Produktet vårt håndterte pågangen, men vår organisasjon var ikke skalerbar med tanke på å håndtere kundehenvendelser og drive kundeservice, forteller gründer Tellef Tveit. 

Her fikk LearnLink hjelp av Telias erfarne kundeserviceteam.


Startups har ikke råd til å mislykkes.

– Kenny Hognestad i Telia Next. 

Plasteret som kan redde liv

Ved behov for andre strategiske samarbeid, kan en partner åpne dører og formidle kontakt. 

Et partnerskap vil også gi et viktig kvalitetsstempel ved søknader til tilskuddsordninger og eventuelle nye samarbeid. 

– For ONiO har Telia for eksempel skrevet et såkalt «Letter of Support» for søknad til innovasjonsmidler fra EU, forteller Hognestad.  

ONiO er en av Telias Startups, og de har utviklet et plaster som kan måle feber via trådløse og batteriløse sensorer.

I en skaleringsfase vil startupene kunne trenge leveransekapasitet. CompanyCast, som jobber med blant annet livestreaming, trenger å vite at Telia har mobildataprodukter som fungerer i sterk kundevekst. Telia bidrar også til at løsningen deres utstyres med 5G.

– Og EasyGrowth trenger skalerbare løsninger for sim-kort for IoT.

EasyGrowth er en målestasjon som måler temperaturen og fuktigheten i både jord og luft, og som skal gjøre bønder i stand til å vite når og hvor mye de bør vanne. 

Her kan du lese mer om mentorprogrammet Telia Startup.


ONiO har utviklet et smartplaster som kan redde liv. Foto: Fartein Rudjord

Bruk de som har vært i gamet lenge

Bjørn Christensen i Startup Norway understreker viktigheten av at startups får verifisert sin teknologi og produktets brukervennlighet. 

– Ved å etablere såkalte sandkasser kan man leke med ny teknologi. Ekte transaksjoner kan gå gjennom, men det foregår i et lukket miljø. Her kan store etablerte bedrifter ha unike fordeler å tilføre. Startupene får testet produktet sitt i et reelt miljø. Det er svært verdifull, og kan gjøre at man kommer mye raskere til et operasjonelt produkt av god kvalitet. 

Innenfor enkelte bransjer mener han det også er svært vanskelig for de små å få innpass. 

– Som liten får du av og til ikke gjort noe som helst uten å ha gode venner av en viss størrelse som har vært i gamet lenge. Du trenger noen som går god for deg, og som gir deg inngang til markeder der nettverk er avgjørende, mener Christensen. 



Til toppen

Produsert av Schibsted Partnerstudio/Hyperredink for Telia

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2020 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Annonsørinnhold