Mange startups er blitt hardt rammet av koronakrisen, men noen gründere opplever større etterspørsel enn noen gang. Her er selskapene som opplever en skikkelig boost nå.


Da tiltakene mot koronaviruset ble innført i Norge 13. mars, fikk hele samfunnet sjokk. Skoler ble stengt, folk ble permittert, og de som ikke ble permittert måtte jobbe hjemmefra. 

Mange startups ble, i likhet med andre bedrifter, hardt rammet av epidemien. 

– De som for eksempel skulle i gang med produksjon og distribusjon av produktet sitt i Kina i januar, de fikk problemer. 

Men for noen bød krisen på økt etterspørsel og lange arbeidsdager. 

– De som driver nettbaserte tjenester, eller driver med noe som kan snus til å bli nettbasert, har opplevd en stor boost, sier Bjørn Christensen, investor og investeringsrådgiver i Startup Norway. 


Konsekvensene av koronakrisen er dramatiske, men også interessante

Bjørn Christensen, investor og investeringsrådgiver i Startup Norway. 

Dette konseptet tar av 

Ett eksempel på opptur er undervisning. Når man ikke lenger kan møtes fysisk, da må man ty til digitale løsninger. Og da ble det stor etterspørsel etter kompetansen og verktøyene til LearnLink, en av startupene i mentorprogrammet Telia Startup. 

– Vi er blitt kastet inn i digitalisering som krever at mange må ta til seg ny kompetanse, sier gründer Tellef Tveit. 

Learnlink er spesialister på tilrettelagt undervisning på nett, og da koronakrisen stengte skolene, ble de kontaktet av mange lærere og foreldre som ønsket hjelp.

– Det har vært et enormt engasjement, men mange mangler digital kompetanse. Vårt ønske er at elever ikke skal falle bak selv om de jobber hjemmefra, og har blant annet gjort det vi har av verktøy tilgjengelig for lærere som trenger det, forteller Tveit.

Nå brukes verktøyet av cirka 2000 lærere over hele landet. 

Sitter du med en gründeridé? Her kan du lese mer om Telia Startup.



Gründer Tellef Tveit bak Learnlink.

Raskere utvikling etter korona

Krisen har gjort det nødvendig å snu seg rundt raskt, noe som ligger i startups «natur». 

– De som har klart det, og det gjelder ikke bare startups, de har opplevd at utvikling og endring har skjedd veldig fort, mener Bjørn Christensen i Startup Norway. 

En god del startups har for eksempel fått muligheten til å bli leverandør til store selskaper. Ett eksempel er norske Whereby. De tilbyr enkle løsninger for videomøter, uten at du behøver laste ned noe eller logge inn.

– Det tar av når det gjelder teknologi for nettmøter. Man har snakket om det lenge, i forbindelse med det grønne skiftet. Men nå skjedde det, sier Christensen. 

Dette merker også startupen CompanyCast, som utvikler en bærbar streamingløsning fra flere kameraer samtidig. Det gjør det mulig å dele for eksempel konferanser, begravelser, treningsstimer og kurs. 

Gründer Frode Børli forteller om en omsetningsvekst på 46 prosent i mars. Eksisterende kunder blir større, og nye kunder strømmer til. 

– Som leverandør av strømmetjenester blir det veldig mye å gjøre når hele verden skal over på nett. For eksempel så er det veldig mye av begravelser nå. Vi har på veldig kort tid laget et fjernstyrt opplegg og installert dette i fire kirker så langt. Vi kan altså sitte hjemme og styre kameraene og videosendingen som foregår i kirkene.

CompanyCast har også landet avtale med en leverandør som skal hjelpe treningssentre å strømme treningstimer.

Stor endring for startups

Korona-situasjonen tvinger fram nye løsninger nå, og det må gå fort. Dermed må også beslutninger fattes på helt andre måter enn tidligere, i alle sektorer. 

– Når store selskaper plutselig må ta i bruk nye løsninger raskt, kan man ikke gå via de tradisjonelle innkjøpskanalene, med tunge prosesser og kriterier. Man bare gjør ting. 

Dette er en stor mulighet for startups, som tradisjonelt har hatt problemer med å få levere til store selskaper. Og det kan bli en av endringene som ikke går tilbake etter krisen. 

– Kanskje ser man at ting kan gjøres enklere. Og det vil være veldig bra for startups. De kan da få verifisert teknologien sin hos en reell kunde, samtidig som det gir fart i økonomien deres. 

Dette vil igjen kunne forkorte utviklingsløpet for hvert enkelt selskap, og man komme mye raskere fra prototype til reell produksjon.

– Det er spennende tider for teknologisk utvikling vi nå er inne i, mener Christensen.

Her kan du lese mer om mentorprogrammet Telia Startup.


Gründer Gunleik Groven i Quine. Foto: Fartein Rudjord

Dette vil «alle» ha nå

En startup som nå får mange henvendelser fra store kunder, er Quine, som også er en del av Telia Startup. De leverer en skybasert plattform for film- og tv-produksjoner, med automatisering av arbeidsflyt, integrerte kommunikasjonsløsninger og sikker lagring. 

– Den teknologiske utviklingen vi har ventet på, den skjer nå, sier gründer Gunleik Groven.

– Det er et akutt behov for digitalisering, og jeg tror det blir vanskeligere å gå tilbake til gamlemåten å jobbe på etter dette. 

Skybaserte arbeidsflytløsninger er noe «alle» skal ha nå, og da gjelder det å ha god teknologi for å lykkes. 


Vi håper å lande noen store kunder nå, så vi kan vokse og drive videre.
– Gunleik Groven

Viktigheten av pålitelig og robust nett med stor kapasitet er virkelig demonstrert i disse tider

Jon Christian Hillestad, direktør Telia Business. 

Viktig med robust nett

Teknologispranget påvirker også store selskaper. Telia, som er partner for startupene, merker teknologispranget som følge av koronakrisen.

– Det er en sterk økning i etterspørselen etter våre tjenester. Mange av løsningene som har kommet opp som følge av de strenge korona-tiltakene blir nok en varig trend og en del av den nye normalen, sier Jon Christian Hillestad, Direktør Telia Business. 

Nå som mange blir tvunget til å jobbe digitalt, ser man hvor effektivt det kan være med digitale løsninger og møter. 

– Erfaringen vi nå bygger vil kunne videreføres etter koronakrisen slik at digitale løsninger i større grad kan erstatte reiser med fly og bil fremover, sier Hillestad. 

 Og det er ikke bare arbeidshverdagen vår som endrer seg. 

– For eksempel kulturarrangementer flytter også over i skyen, og gir både nye og gamle brukergrupper digital tilgang på en helt ny måte. Dette vil vi nok se mer av, selv etter at de strenge restriksjonene er over.  

For å møte økt etterspørsel var Telia i gang med å bygge fremtidens nett allerede før korona-situasjonen inntraff. En fullstendig modernisering og oppgradering av mobilnettet med både 4G og 5G ble startet i januar. Det nye nettet blir mer robust og får høyere kapasitet, samtidig økes kapasiteten i fibernettet. 

Mentorprogrammet Telia Startup skal hjelpe nye selskaper å skalere sine forretningsideer innen kommunikasjonsteknologi. Her kan du se mer.


Til toppen

Produsert av Schibsted Partnerstudio/Hyperredink for Telia

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2020 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)