Nå er den her:

Derfor er ID.3 viktigere enn Golf (og Bobla)

logo.png

Annonsørinnhold

logo.png

Erstatter ikonet Golf:

Innovasjonen som fort kan bli din neste elbil

Hvordan etterfølge en verdenssuksess? Volkswagens metode er å lansere noe helt nytt. De gjorde det med Golf, nå gjør de det igjen. Her er alt du trenger å vite om deres største lansering på 46 år: ID.3.

– Bestillingene tikker inn, selv om ingen har kjørt bilen, sier produktsjef for ID.3 hos Volkswagen, Jan Tore Kopperud. 

Etter å ha sett den nye elbilen på nært hold flere ganger overrasker det ham ikke. Han husker spesielt da en nesten ferdig prototype ble kjørt ut av traileren hos Møller på Frysja: 




– Der og da skjønte jeg at dette blir vår viktigste bil framover, sier Jan Tore Kopperud hos Volkswagen.  
DSC01905.jpg

Godt forberedt

Den erkjennelsen bunner også i at Kopperud vet at Volkswagen er veldig godt forberedt: 

– Vi har jo hatt e-Golf og e-Up!, så kundene våre er blitt vant med elektriske biler. Verkstedene og forhandlerne våre kan også elbil. Det er kanskje vårt største fortrinn når vi lanserer en modell som ID.3, forklarer Kopperud. 

Har du lyst på ID.3? Sjekk de tre eksklusive tilbud for deg som forhåndsbestiller

Og dette er bare starten på en elbilrevolusjon fra Volkswagen. ID.3 er nemlig den første bilen ut på en helt ny plattform, bygget spesielt for elektrisk drift. De kommende årene vil flere modeller følge – i 2025 er planen å bygge 1,5 millioner biler per år på denne plattformen. 

Les mer om Volkswagen ID.3 her

ID_Web 4.jpeg
DB2019AU01103_large.jpg
DB2019AU01088_large.jpg

ID.3 erstatter e-Golf

Den elektriske utgaven av Golf har vært en bestselger i Norge i mange år. Hvorfor i alle dager blir ikke en slik suksess videreført? 

– På samme måte som da vi lanserte Golf i 1974, er tiden nå moden for noe helt nytt. Nå trenger verden bærekraftig, elektrisk mobilitet. Volkswagen-konsernet er dedikert til å bidra med å levere nettopp det. Derfor er nye ID.3 karbonnøytral gjennom produksjonen, forklarer Kopperud. Det kan du lese mer om her.

Han legger til at det på ingen måte er slutt for Golf som modell: 

– Bobla ble jo produsert helt fram til 2003, og Volkswagen har ingen planer om å skrinlegge Golf. Men her i Norge tar ID.3 helt over, forsikrer han. 

Les mer om hvordan du kan forhåndsbestille ID.3 her


Fakta om ID.3

En ny generasjon elbil fra Volkswagen: Størrelse som en Golf, rommelig som en Passat

Karbonnøytral: Nye Volkswagen ID.3 er karbonnøytral, både i produksjon og bruk 

Kan bestilles nå: Lanseringsmodellen ID.3 1ST kommer i et begrenset antall, men du kan fortsatt sikre deg et eksemplar

basisglacier__View01_Ext_3_4_front__3840x2160.png

Rekkevidde: ID.3 1ST vil få et batteri på 58 kWh, og en rekkevidde på opptil 420 km (WLTP)

Pris: Fra 351 900,-

Tre utgaver: ID.3 1ST, ID.3 1ST Plus og ID.3 1ST Max

Levering: De første bilene overleveres norske kunder i månedsskiftet september/ oktober

Fakta om ID.3

En ny generasjon elbil fra Volkswagen: Størrelse som en Golf, rommelig i kupéen som en Passat

Karbonnøytral: Nye Volkswagen ID.3 er karbonnøytral i produksjon. Les mer om det her.

Kan bestilles nå: Lanseringsmodellen ID.3 1ST kommer i et begrenset antall, men du kan fortsatt sikre deg et eksemplar

basisglacier__View02_Ext_Side_left__3840x2160.png
basisglacier__View02_Ext_Side_left__3840x2160.png

Rekkevidde: ID.3 1ST vil få et batteri på 58 kWh, og en rekkevidde på opptil 420 km (WLTP)

Pris: Fra 351 900,- levert Oslo

Tre utgaver: ID.3 1ST, ID.3 1ST Plus og ID.3 1ST Max

Levering: De første bilene overleveres norske kunder i månedsskiftet september/ oktober

DB2019AU01087_large.jpg
ID.3 Neo IN0051 WEB 1920x1280.jpg
DB2019AU01084_large.jpg

Store fordeler

En rendyrket plattform for elektriske biler gir derimot flere fordeler: 

– Den nye plattformen gir bedre plassforhold enn i tradisjonelle biler. ID.3 har utvendige mål som en Golf, men plass innvendig i kupéen som kan sammenlignes med en Passat, forklarer Kopperud. 

I tillegg kommer de rene elbilfordelene: 

– Elektrisk drift og stor batteripakke gir en rekkevidde på inntil 420 km for ID.3 1ST. Dessuten kan ID.3 lynlades med langt høyere effekt enn hva e-Golf kan. Det gir betydelig raskere ladestopp, fortsetter Kopperud. 

Ønsker du å benytte deg av tilbudet i forbindelse med forhåndsbestillingen? Klikk her for å lese mer om hvordan

Helt ny teknologi

Også innvendig vil du møte helt ny teknologi i ID.3: 

– Det smarte grepet Volkswagen har gjort her, er at den nye betjeningen er så intuitiv at våre eksisterende kunder umiddelbart vil finne seg til rette, samtidig som dette er noe helt nytt, sier Kopperud.

Det nye er for eksempel at alt kan styres med touchflater og naturlig stemmestyring, og at bilen hele tiden kan innhente informasjon og kommunisere med andre biler over internett. 

Den nye opplevelsen innvendig understrekes av en interaktiv LED-belysning for informasjon og varslinger til føreren samt en flerfarget ambientebelysning, som lar deg velge mellom ulike stemninger.

Lyst til å vite mer? Les om ID.3 her

Fikk prøvekjøre ID.3

I videoen under kan du se hvordan det gikk da et knippe personer fikk prøvekjøre en prototype av Volkswagen ID.3.

Trang fødsel

At Volkswagen skulle bli verdens største bilkonsern og Norges mest kjøpte bilmerke, var alt annet en gitt da Harald Aars Møller kjørte hjem til jul i desember 1948. Han kjørte i Norges første Volkswagen Type 1 – bedre kjent som Bobla. 

Kjøreturen markerte starten på en helt ny epoke, både for ham, bilimportøren Harald A. Møller – og for hundretusener av nordmenn. 

– Det var på en måte mot alle odds at en tysk bil skulle bli en suksess like etter krigen. Men Boblas sjarm og pålitelighet overvant raskt motforestillingene. Den satte norgesrekord i antall solgte biler per år i 1969, og den rekorden står fremdeles. Kanskje kan ID.3 omsider slå den? undrer Jan Tore Kopperud. 

Harald A og Jan H Boble nr. 200 000.jpg

1974: Noe helt nytt

Diskusjonene gikk høyt i Volkswagens hovedkvarter i Wolfsburg på begynnelsen av 1970-tallet. Forslagene til «Boblas arvtaker» var mange. Å erstatte verdens den gang mest solgte bilmodell, var ikke enkelt. Fallhøyden var stor. 

Genistreken ledelsen til slutt landet på, var å lansere noe helt nytt: 

– Med forhjulsdrift og design fra italienske Guigiaro var Golf noe helt annet enn Bobla, noe helt nytt. Den satte ganske enkelt en ny standard, og skapte det som er blitt hetende «Golfklassen», forklarer Jan Tore Kopperud. 

Volkswagen har altså skapt en ny bilklasse før, og nå gjør de det igjen. Men det viktigste for Jan Tore Kopperud er alle menneskene dette betyr mye for:

 – Jeg gleder meg virkelig til månedsskiftet september/ oktober, når vi kan levere ut de første bilene til kunder. Da kan endelig den gode følelsen jeg har kjent på deles.

Les mer – og forhåndsbestill ID.3 her

DB2019AU01090_large.jpg

Lorem ipsum

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.


ID_Web 4.jpeg
DB2019AU01103_large.jpg
DB2019AU01087_large.jpg

Fakta om ID.3

En ny generasjon elbil fra Volkswagen: Størrelse som en Golf, rommelig som en Passat

Karbonnøytral: Nye Volkswagen ID.3 er karbonnøytral, både i produksjon og bruk 

Kan bestilles nå: Lanseringsmodellen ID.3 1ST kommer i et begrenset antall, men du kan fortsatt sikre deg et eksemplar

DB2019AU01083_large.jpg

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Fem ting du neppe visste om Bobla:

Dårlig deal:

Den luftkjølte motoren i Volkswagen Type 1 var ikke konstruert av Ferdinand Porsche, men av Franz Reimspeiss. Han fikk under 200 kroner for jobben.

VW2013000196_large.jpg
VW2013000196_large.jpg

Kallenavnet festet seg:

Det originale navnet var KdF-Wagen («Kraft durch Freude»). Det ble så dårlig mottatt at bilen heller ble omtalt som «Volkswagen»..

Amerikansk kjælenavn:

«Beetle»-navnet dukket opp første gang i New York Times.

Verdensrekord:

Bobla ble produsert i 65 år, fra 1938 til 2003. Det gjør det til verdens lengstlevende bilmodell.

Som et hjerte:

Volkswagen Type 1 er omtrent like stor som hjertet til en blåhval.

Fem ting du neppe visste om Golf

Skulle hete noe annet:

Prototypene som ble testet tidlig på 1970-tallet ble kallet «Blizzard». Golf-navnet kom i tolvte time, og det finnes ingen offisiell forklaring på hvorfor.

DB2012AU00867_large.jpg
DB2012AU00867_large.jpg

Lang leveringstid:

Den første Golf GTI fra 1976 ble så umåtelig populær at ventetiden var opptil ett år da bilen ble lansert. Den var kun tilgjengelig i Marsrød og Diamantsølv metallic.

Knuser Bobla:

Golf er per i dag solgt i mer enn 35 millioner eksemplarer – betydelig mer enn de 20 millionene Bobler som ble solgt over hele 65 år.

«Alle» kjører Golf:

Da Joseph Razinger skiftet jobb i 2005 fikk han firmabil. Derfor solgte han sin Golf fra 1999. Den nye jobben? Pave Benedikt XVI

Stamfar:

Golf har i dag mer enn 20 «nære slektninger» i form av andre biler i Volkswagenkonsernet som er bygget på samme basis (MQB-plattformen).

Foreløpige forbrukstall: Strømforbruk blandet kjøring fra 14,5 kWt/100km. CO2 -utslipp fra 0 g/kg

Beregnet rekkevidde ved kjøring av syklusene i henhold til WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) på et testapparat med ruller (ikke standardmodeller). WLTP-rekkeviddeverdiene for standardmodeller kan avvike avhengig av bilens utstyr. Faktisk rekkevidde avhenger av kjørestil, hastighet, bruk av komfort- og tilleggsutstyr, utetemperatur, antall passasjerer/bagasje og topografi. Avhengig av bruksprofil vil 80 % av førerne kunne kjøre mellom 300 og 420 km med ID.3 1ST (58 kWh, netto) uten å lade. Vi tar forbehold om eventuelle trykkfeil, endringer og avvik

Pris er inkl frakt og levering til Oslo.

Til toppen

Produsert av Schibsted Partnerstudio for Volkswagen

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2020 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)