Syv tips til deg som skal selge ting du ikke trenger

Rundt 8 prosent av klærne vi eier blir aldri brukt. Denne guiden hjelper deg med å få solgt det du ikke lenger behøver.

Annonsørinnhold produsert av Schibsted Partnerstudio

359. Så mange plagg har forskerne ved SIFO kommet frem til at gjennomsnittspersonen i Norge har. 8 prosent av disse klesplaggene blir aldri brukt. Mange klær ender også i søppelkassen. I 2011 var det 113.000 tonn tekstilavfall i Norge, noe som tilsvarer 23 kilo pr. person. Halvparten av dette var fra klær og sko.

De siste årene har det kommet en rekke løsninger for å kjøpe og selge bruktgjenstander. Blant dem er Shpock. Den østerrikske appen gjør at du enkelt kan gi klær og sko som ikke lenger blir brukt et nytt liv. Siden oppstarten i 2012 spredt seg til en rekke land i Europa og har nå 10 millioner brukere.

Høsten 2016 ble den også lansert i Norge, og gjorde det mulig å søke gjennom bilder av store mengder ting som er til salgs i nærheten av deg.

  • Last ned loppisappen Shpock her.

Gjør annonsen attraktiv for mulige kjøpere

– Det det legges ut mest av er klær, sko, elektronikk og småmøbler, forteller Anett Nylander, Brand Manager for Shpock i Norge.

Skal du selge noe du ikke lenger har bruk for, er det derfor viktig å gjøre annonsen attraktiv med god bildekvalitet, riktig informasjon og en fin presentasjon for å få mulige kjøperes oppmerksomhet.

Følger du disse syv tipsene kan det øke sjansene dine for salg:

1. Lys

Lyssetting er viktig for fremvisningen av det du vil selge, og fargene på bildene blir finest på dagtid på grunn av det naturlige lyset. Unngå blitz og dunkel belysning så godt det lar seg gjøre.

2. Bakgrunn

Plasser gjenstanden i ryddige omgivelser med ensfarget eller rolig bakgrunn for at den skal være i fokus på bildet. Fjern overflødige ting og ikke ta bilde av flere gjenstander på en gang. Heng gjerne klær på kleshengere eller ta outfitbilder i stedet for å legge dem på sengen eller gulvet, slik at formen på plagget blir lettere synlig.

Husk at det må være godt lys når du tar bilde, som i tips 1 Plasser gjenstanden i ryddige omgivelser, og heng gjerne klær på kleshenger, se tips 2. Få meg deg hele gjenstanden på hovedbildet som beskrevet i tips 4.

3. Stand

Vis at du har behandlet gjenstanden bra ved å vaske, rense, stryke eller reparere den før du tar bilder til annonsen. Ikke bruk et leverandørbilde av gjenstanden, ta bilde av den faktiske gjenstanden du vil selge slik at kjøperen vet hva de får.

4. Bildeutsnitt

Få med hele gjenstanden på hovedbildet. Legg inn flere bilder av samme gjenstand fra forskjellige vinkler slik at kjøpere får et reelt inntrykk av hvilken stand den er i. Ta gjerne nærbilde av detaljer og materialer hvis det er relevant.

I annonsen til venstre ser man bare deler av produktet. Den rotete bakgrunnen gjør at det er vanskeligere å få et inntrykk av produktet som selges. I versjonen til venstre viser bildet øredobbene med emballasje på en ren bakgrunn. Se tips 2, 3 og 4.

5. Pris

Sjekk hva lignende gjenstander ligger ute for. Hvis du skal selge kostbare ting kan det være lurt å opplyse om ordinær pris og at kjøpskvittering kan fremvises hvis ønskelig. Hvis du ikke får respons på noen dager kan du prøve å senke prisen litt.

6. Tekst

Få med merket, størrelsen og stand på gjenstanden. Unngå caps lock eller overflødig informasjon, men gjerne beskriv eller fortell om gjenstanden hvis den har en historie. Påpek det hvis den er skadet eller har betydelige mangler, og sørg for at prisen gjenspeiler dette.

7. Promoter

For å øke eksponering og antall visninger kan du dele annonsen på sosiale medier. Det kan også lønne seg å promotere annonsen slik at den får en god plassering i visningen på utforsk-siden.

Her kan du se et eksempel på en dårlig og en god annonse:

  • I annonsen til venstre er lyset dårlig, slik at det er vanskelig å se fargen på vesken. På detaljbildet er det brukt blitz. Man bør også fjerne flekker, skitt og rot før man tar bildet. Se tips 1, 3 og 4. Det står heller ikke hva den ordinære prisen på var, som anbefales i tips 5.
  • I annonsen til høyre selges samme produkt, men bildene har naturlig lys. Hovedbildet viser hele vesken i et miljø, mens det neste bildet viser merket og emballasje. Teksten er også mer informativ, som anbefales i tips 6.

Flytt på midtdeleren for å se forskjellen: