Foto: Christin Eide

Hvordan velge megler?

De fleste boligselgere er opptatt av å oppnå høyest mulig pris for boligen, og henter gjerne inn tilbud fra flere megler. Det å deretter velge den riktige megleren, er ikke alltid like enkelt.

Annonsørinnhold produsert av Schibsted Partnerstudio

–  Det er nok langt enklere for oss som jobber i bransjen å se forskjellene mellom meglere og produkter, forteller Christer R. Vikebø, eiendomsmegler i PrivatMegleren.

Han har lang erfaring som megler i Bergen, og gode skussmål sørger for at hans telefon gjerne ringer når en boligselger har utfordringer med å få solgt.

FØR OG ETTER: Høyeste bud på boligen var 5,3 millioner da PrivatMegleren ble kontaktet. Da hadde boligen ligget i markedet i ti måneder. Etter enkle oppgraderinger ble den solgt for 6,4 millioner etter én visning. Foto: screenshot finn.no, Espen Wilhelmsen.

Vanlige feil

–  De vanligste feilene boligselgere gjør, er nok å velge megler ut fra pris på meglertjeneste eller salgssum en megler forespeiler, sier Vikebø og legger til: 

–  Det er ingen automatikk i at den megleren som oppgir høyest salgssum, er den som oppnår høyest pris. Tilsvarende er det også slik at det å spare tusenlapper på en litt rimeligere megler, ofte blir svært dyrt. I dagens marked kan et ekstra bud raskt gi selger hundre tusen mer å rutte med.

Vikebø viser til at boligsalg er håndverk, og at det er like stor forskjell på meglere som på folk flest.

–  Ønsker du en megler som selger boligen din på visning, eller er det greit å ha en hvis primæroppgaven er å holde prospekt og visningsliste? Ettersom forskjellen er såpass stor, så mener jeg at du selv må velge hvem du vil invitere på befaring. Ikke la en anbudstjeneste hente inn tilfeldige mennesker. Boligsalget ditt er for viktig til det.

Mens han er enig i at man skal hente inn tilbud fra mer enn en megler, er han klar på at det er en øvre grense.

FØR OG ETTER: Vikebø mener at man som selger skal gjøre ting så enkelt som mulig, men ikke enklere. Man vil kunne få godt betalt for å gjøre mindre oppgraderinger. Foto: screenshot finn.no, bilde etter Espen Wilhelmsen.

–  Om du tar imot fem meglere over en tidagersperiode, har du glemt 80 prosent av det de første meglerne har fortalt deg når sistemann er inne. Plukk heller to til fire meglere og press dem gjerne sammen over et par dager. På den måten har du alt friskt i minne når du velger megler.

FÅ EN VERDIVURDERING AV EGENBOLIG - DET ER GRATIS OG UFORPLIKTENDE

Boligsalg på resept

Dessverre er det ikke slik at man ved et boligsalg kan forsøke flere ulike meglere, for å finne ut hvem som er best. Vel, med noen unntak: Får du ikke solgt, kan du bytte megler.

–  I år har jeg solgt boliger som har ligget ute gjennom andre meglere i alt fra fire uker, til ett år. Det samtlige av dem har til felles, er at de etter vår gjennomgang har de blitt solgt etter første visning.

Det har variert hvilke tiltak selgerne har gjort.

–  Man skal gjøre ting så enkelt som mulig, men ikke enklere. Vår jobb er å få hver detalj helt riktig og deretter sørge for at boligen når ut til alle potensielle kjøpere, forklarer Vikebø og legger til: 

–  Det kan være snakk om å bytte et kjøkken, male en trappegang eller ta nye bilder. Andre ganger handler det rett og slett om å ta i bruk markedsføring som når ut til flere.

FØR OG ETTER: Det er ikke nødvendigvis snakk om store endringer. Noen ganger er nye bilder og kraftigere annonsering alt som skal til. Foto: screenshot finn.no, bilde etter Espen Wilhelmsen

Det handler om håndverk

Når det gjelder markedsføring, har PrivatMegleren tilgang til unik og revolusjonerende annonsering.

–  Hvordan kan vi selge en bolig som har ligget usolgt i ti måneder, med høyeste bud på 5,3 millioner for 6,4 millioner etter én visning? Det handler selvsagt om håndverk, men det handler like mye om annonsering.

Vikebø mener at den som skal selge bolig, må være opptatt av totalpakken.

–  Hva koster tjenesten og hva inneholder den? Hvilke megler har den beste strategien og hvem har de beste løsningene for deg og din bolig? Be om å få dokumentert eventuelle påstander, og be gjerne om at megler setter deg inn i det som kan være vanskelig –  som digital markedsføring av bolig.

LES OM PRIVATMEGLERENS DIGITALE ANNONSERING HER

Les også

  1. Hemmeligheten bak et godt boligkjøp

  2. Godt marked for sentrumsgårder

  3. Bilder sier mer enn tusen ord

  4. Selger luksusdrømmen til stadig flere