SIKKERHET FØRST: Jostein Åsmul og kjørelærer Arne Viken hos T. Solbakken Trafikkskole AS i Bergen.

SIKKERHET FØRST: Jostein Åsmul og kjørelærer Arne Viken hos T. Solbakken Trafikkskole AS i Bergen. BRAND STUDIO

Sparer over 10 000 kroner i bompenger

Ikke bare slipper MC-fører Jostein Åsmul bompenger til og fra jobb, det er også lett å finne parkering.

Annonsørinnhold produsert av Schibsted Partnerstudio

– Det er i grunnen et enkelt regnestykke. Gjennom bomringen i rushtiden koster meg over 10 000 kroner i året med bil. På MC koster det ingenting, sier optiker Jostein Åsmul og slår fast:

– Det er heller ikke noe problem å finne parkering når du kjører motorsykkel. Det er rart at ikke flere dropper bilen til og fra sentrum.

En lettere hverdag

Åsmul bor på Eidsvågneset, og turen til Bergen sentrum hvor han jobber, tar vanligvis 10 minutter med bil.

Men ikke i rushet.

– Det går tregt inn mot sentrum om morgenen, og tregt når jeg skal hjem igjen om ettermiddagen, forteller Åsmul.

LES MER: Sjekk prisene i bompengeringen

Åsmul ga til slutt opp bilen og gikk for en ny investering i garasjen. Scooteren han kjøpte ble en umiddelbar suksess.

KJØPTE EN SCOOTER: Det ble gratis i bomringen og gratis parkering med scooter til og fra jobb. BRAND STUDIO

– Gratis bompenger og gratis parkering var bonusen. I tillegg kunne jeg snirkle meg gjennom den stillestående trafikken. Problemet er at en scooter ikke går så fort, sier Åsmul og utdyper:

– Helt ok i rushet, men jeg la merke til at alle på død og liv skulle kjøre forbi meg. Du føler deg mer ulykkesutsatt på en moped enn på en større sykkel, sier han.

MER INFORMASJON

På kjøreskolens nettside kan du lese mer om å ta førerkort MC, intensivkurs og ledige kursdatoer.

Tok MC-lappen

Etter noen år på scooteren, ville Åsmul ha mer motorkraft og mulighet til å dra på langtur.

For et halvt år siden tok han avgjørelsen. Nå skulle MC-lappen tas og sykkel kjøpes.

– Det var ingen protester på hjemmebane. Jeg gjennomførte opplæringen på en ukes tid. Årene på scooteren gjorde at det gikk fort å få unna det grunnleggende. Det var det sterke fokuset på trafikksikkerheten som virkelig slo meg som bra.

Fra hele landet

T. Solbakken Trafikkskole ble etablert i 1996 og gir kjøreopplæring for bil og MC. Skolen tilbyr skreddersydd opplæring til alle som ønsker å ta lappen. I dag er trafikkskolen Vestlandets største på MC-opplæring med elever fra hele landet.

MC-LAPPEN: Drømmen om MC-lappen går i oppfyllelse for stadig flere. BRAND STUDIO

– Det er styrken ved opplegget vårt. Vi vurderer alle kandidatene individuelt og tilpasser opplæringen underveis, sier Terje Solbakken, som er daglig leder og trafikklærer hos trafikkskolen. Solbakken er også utdannet pedagog med bakgrunn fra skoleverket.

Han legger til:

– Måten vi gjør dette på har virkelig slått an. Vi har elever fra hele landet som kommer hit til oss for å oppfylle drømmen om å kjøre stor motorsykkel.

– Er scooter og MC en økende trend?

– Det er vårt inntrykk. Dette er en trend vi har sett i store byer sørover i Europa. Scootere og motorsykler brukes som aldri før for å komme seg raskt og effektivt rundt. Med rushtidsavgift og jakt på parkeringsplasser, er MC-lappen et veldig godt alternativ til bil, sier Solbakken.

TOK MC-LAPPEN: For et halvt år siden tok optiker Jostein Åsmul avgjørelsen. Nå skulle MC-lappen tas og sykkel kjøpes. BRAND STUDIO

Sikkerhet først

Det var kjørelærer Arne Viken som underviste Åsmul. De to møtes hos Yamaha-forhandleren på Nyborg i Åsane for en prat om erfaringene til Åsmul på to hjul.

– Det har gått veldig bra. Ingen uhell, sier Åsmul og takker kjørelæreren for grundig opplæring:

– Jeg fikk tidlig forståelse av å skape rom i trafikken. Da fikk jeg god oversikt og ble mindre utsatt for ulykker fordi andre bilister så meg. Den atferden tok jeg meg på veien og har kjørt uten uhell til nå, sier Åsmul som ble overrasket over hvor stort fokus det var på sikkerhet på veien i opplæringen.

KJØR TRYGT: Det er dessverre et faktum at ulykkesrisikoen er mye høyere for MC-førere enn bilførere. Men ingen trenger å bli en del av denne statistikken. Med riktig opplæring gode holdninger kjører de fleste trygt. BRAND STUDIO

– Giring, gass og blinklys ble gjennomgått kjapt. Det var forståelsen av trafikkbildet og egen plassering som gjorde meg trygg på sykkelen, forteller Åsmul og skryter av miljøet T.Solbakken har bygget opp rundt MC-opplæringen:

– Trafikklærerne er for det første veldig hyggelige og lett å spørre om alt som har med MC å gjøre. De er også faglig dyktige og genuint opptatt av hvordan det går med oss også etter endt opplæring. Denne trafikkskolen kan jeg virkelig anbefale.

Veien frem til MC-lappen

For å ta MC-lappen må alle gjennomføre et tre timers obligatorisk teorikurs. Deretter starter kjøreopplæringen som tar deg frem til førerkort i klassene A1 (lett motorsykkel, 16 år), klasse A2 (mellomtung motorsykkel, 18 år) og A (tung motorsykkel, 24 år).

– Noen tar en intensivpakke og gjør unna det meste av opplæringen på en uke. Deretter må man vente en ukes tid på oppkjøring. Uansett hvilket opplegg du velger, ligger fokuset på trafikkforståelse og sikkerhet, sier kjørelærer Viken.

TILPASSER OPPLÆRINGEN: T. Solbakken Kjøreskole tilbyr skreddersydd opplæring til alle som ønsker å ta lappen. I dag er trafikkskolen Vestlandets største på MC-opplæring med elever fra hele landet.

– Og noen trenger mer enn en uke?

– Ja, det handler ofte om hvor mye erfaring fra trafikken de har på forhånd, enten på moped eller i bil, sier Viken og legger til:

– Er du under 25 år og skal ta lappen for første gang, må du ta trafikalt grunnkurs som går over 17 timer fordelt på fem kurskvelder.

LES MER: Kursopplegg for MC-lappen

LES MER: Dette koster MC-lappen

Ulykker kan unngås

I kaffekroken hos Yamaha-forhandleren på Nyborg er trafikklærer Viken fornøyd med sin tidligere elevs gode attest av opplæringen som ble gjennomført for et halvt år siden.

– Jeg blir glad av å høre på deg, sier Viken til Åsmul før han slår fast:

– Du har tatt med deg det viktigste fra kjøreopplæringen ut på veien. Du har helt rett i at kjøreopplæringen har skiftet fokus fra å lære å kjøre med riktig bruk av kløtsj, bremser og blinklys til mer vekt på forståelse av trafikkbildet.

KJØPTE BRUKT: – Med lappen, sykkel og nødvendig sikkerhetsutstyr kom det på under 80 000 kroner. Men da kjøpte jeg sykkelen brukt, en 600 kubikk 1997-modell, sier Jostein Åsmul. BRAND STUDIO

– Fokuset er på handlingsrommet ditt og hvordan du skal oppnå gode marginer. Da blir du mindre ulykkesutsatt.

Det er dessverre et faktum at ulykkesrisikoen er mye høyere for MC-førere enn bilførere. Men ingen trenger å bli en del av denne statistikken, skal vi tro kjørelærer Viken.

– Uten riktig trafikkforståelse er du mye mer ulykkesutsatt som MC-fører. Jeg kjører 30 - 50 000 kilometer i året. På veien skader jeg meg ikke fordi jeg er godt forberedt.

Økende interesse

Optiker Åsmul tar en runde i Yamaha-butikken. Her er det mye snop for en MC-interessert.

– Vi har faktisk alle aldersgrupper innom butikken, forteller salgssjef Geir Hansen hos Yamaha Bergen. Han tror ikke salget av MC og nødvendig sikkerhetsutstyr vil avta med årene.

STOR INTERESSE: – Vi har faktisk alle aldersgrupper inne i butikken, forteller salgssjef Geir Hansen hos Yamaha Bergen. BRAND STUDIO

– Det er stadig flere som ser fordelene ved å kjøre MC. Med milde vintre og lite snø er jo Bergen skapt for ferdsel på to hjul.

Godt polstret

Men det er ikke bare å sette seg på sykkelen og kjøre, understreker Åsmul. Det er viktig å være godt polstret. Hansker, kjøredress, støvler og selvfølgelig hjelm må være på plass.

– Utstyret i dag er veldig bra og gir god beskyttelse. Jo mer penger du legger på bordet for  hjelm og kjøredress, jo mer komfort får du i tillegg til nødvendig beskyttelse.

– Er MC-lappen en hemmelig drøm for mange?

– Det vet jeg det er. Hadde folk visst hvor nær drømmen er, hadde nok flere gjennomført. Sett av en uke av sommerferien og lappen er i boks før du vet ordet av det.

– Hvor mye kostet drømmen?

– Med lappen, sykkel og nødvendig sikkerhetsutstyr, kom det på under 80 000 kroner. Men da kjøpte jeg sykkelen brukt, en 600 kubikk 1997-modell, avslutter Åsmul.

Se video: Drømmer begynner tidlig!

Drømmer du også om MC-lappen? Kom i gang her