Digital

Omstridt Instagram-endring lar vente på seg

Trenger mer tid på å teste ut.

ENDRINGER: Facebook-eide Instagram som har rundt 400 millioner brukere er i ferd med å endre fra kronologisk til algoritmestyrt visning av bilder. Karly Domb Sadof

  • Geir Amundsen

Er du positiv til Instagrams endring? Svar i vår poll nederst i saken!

I dag kom Instagram med en oppdatering mange trodde ville innholde en omlegging fra kronologisk til algoritmestyrt og tilpasset bildevisning, slik Instagram annonserte for to uker siden og med det gjør som Facebook gjorde i 2009 og Twitter i forrige måned.

Målet er at du får se bildene du trolig er mest interessert i, eller som en av Instagrams grunnleggere, Kevin Systrom, forklarte det:

— I snitt går brukerne glipp av rundt 70 prosent av bildene i Instagram-strømmen sin. Det vi tester nå handler om at de 30 prosentene du ser skal være de beste 30 prosentene.

Reaksjonene lot ikke vente på seg og hashtaggen #RIPInstagram dukket raskt opp.

Har du ikke oppdatert?

Les også

Derfor bør du laste ned Ios 9.3

Trenger mer tid

Overgangen til algoritmestyring ser dog ut til å vente på seg.

— Vi har fortsatt uker eller måneder med testing foran oss, og foreløpig er testgruppene veldig små. Når vi ruller ut i større omfang vil vi la folk få vite det, sier en talsmann for Instagram til ABC News.

Partnership manager i Instagram Heiko Hebig, bekrefter i en Facebook-post at endringen lar vente på seg:

— Naturlig utvikling

Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier Hans-Petter Nygård-Hansen, er ikke det minste overrasket over at det kun er et fåtall brukere som i første omgang får den nye algoritmen, og tror ikke Instagram har fått kalde føtter.

— Det er gjerne slik at ny funksjonalitet blir testet ut på mindre grupper før de slippes på større skala, noe vi har sett mange eksempler på. Men at algoritmestyringen kommer, er jeg overbevist om. Det er en helt naturlig og nødvendig utvikling, sier Nygård-Hansen, og viser til at vi med hundre- og tusenvis av folk vi følger i dag går glipp av 70 prosent av bildene.

Han har sett nærmere på flere av de største norske Instagram-kontoene, og trenden er fallenede vekst og engasjement.

- Det ser også Instagram som nok er smertelig klar over at de må gjøre grep for å øke engasjementet. Gjør de ikke det, vil det på sikt være døden for tjenesten. Det er ekstremt viktig at verdien av å være på Instagram opprettholdes.

Nygård-Hansen mener det handler om at man griper muligheten algortimestyringen åpner for, og sørger for å ha innhold og bilder som skaper mest mulig engasjement

— Endringen er bra for dem som har engasjerende innhold da omleggingen vil gjøre at man i økende grad kommer gjennom til følgere som er engasjert.

Les også

Slik er Apples nye mini-Iphone

Se hvem som liker videoene dine

Det som derimot ble sluppet i full skala med dagens Instagram-oppdatering, er flere verktøy for å få bedre forståelse av hvordan folk engasjerer seg i videoene dine.

Under videoinnlegg skal du nå kunne se hvor mange som har sett videoen, og ved å trykke på visningstallet får man opp en oversikt over hvem som også har likt den.

— Instagram som først og fremst er en tjeneste hvor man deler bilder, ønsker med dette å synliggjøre hvordan også video engasjerer, sier Nygård-Hansen, som etterlyser verktøy som kan gi mer innsikt i hva som fungerer, eskempelvis hvor lange Instagram-videoer bør være.

Pass på!

  1. Les også

    Lene fikk opp andres bilder på sin egen mobil

  2. Les også

    Gutt (13) kjøpte verdikort for 31.000 kroner med tusenlapper han stjal fra faren

  3. Les også

    Ikke kjøp et actionkamera før du har lest dette

  4. Les også

    USA trekker sak mot Apple

  5. Les også

    Facebook vil gjøre VR til en sosial plattform

Les mer om

  1. Sosiale medier
  2. Instagram

Relevante artikler

  1. DIGITAL

    Nå skal Instagram endres

  2. DIGITAL

    Slik vil «nye» Instagram vinne tilbake brukere fra Snapchat

  3. DIGITAL

    Facebook skal ha planer om å ta opp konkurransen med Netflix

  4. DIGITAL

    Dette er ikke lov på Facebook, Snapchat og Instagram

  5. FOTBALL

    Heller ikke på dette punktet er noen i nærheten av Rosenborg

  6. SPORT

    Dette er de beste appene for barneidretten