Går til søksmål mot Apple og ny Ios-funksjon
Krever fem millioner dollar.
Den nyeste versjonen av Apples operativsystem for mobile enheter, Ios 9, har som
forhåndsaktivert en funksjon kalt «wi-fi-hjelp» som automatisk slår over på mobilnettet når wi-fi-forbindelsen er dårlig.
Ifølge Apple er tanken bak funksjonen å sikre brukerne en mest mulig sømløs surfeopplevelse.
Det er vel og bra, men har du derimot begrenset med data inkludert i mobilabonnementet kan det fort bli en kostbar automatikk hvis man tror man er i et trådløst nettverk når telefonen i virkeligheten henter surfedata over mobilnettet.
Apple som har valgt å lage en egen infoside om wi-fi-hjelpen, påstår at «de fleste brukerne vil oppleve at databruken bare blir noen prosent høyere». Apple skriver også at wi-fi assistenten ikke tar i bruk mobildata når man er i utenlandske mobilnett og benytter seg av såkalt roaming eller
.Den slår angivelig heller ikke over til mobilnettet når man kjører «noen tredjeparts apper som strømmer video og musikk, eller laster ned vedlegg i e-post-apper.» Hvilke apper det er snakk om, sier derimot ikke Apple noe om.
— En melkeku :
Fem millioner dollar
Det er åpenbart ikke godt nok for paret Phillips fra USA, som har saksøkt Apple og den automatiske wi-fi-hjelpen i Ios 9 for fem millioner dollar, skriver appleinsider.
I søksmålet hevdes det at Apple ikke har informert tilstrekkelig om at wi-fi-assistenen benytter mobildata, og at Apples infoside om den nye funkjsonen først ble publisert etter at mange brukere hadde klaget sin nød.
Det stilles også spørsmålstegn ved Apples påstand om at databruken i mobilnettet som en følge av Wi-fi-assistenes for de fleste vil oppleves som liten. Ifølge søksmålet er ikke dette godtnok dokumentert, og man mener Apple underdriver den mulige mobildatamengden wi-fi assistenen påfører brukerne.
Slik slår du den av
Det kan med andre ord lønne seg å slå av wi-fi-hjelpen for å være på den sikre siden, i det minste : Innstillinger -> mobilnett -> wi-fi-hjelp (helt nederst på siden)
Et alternativ til å slå av wi-fi-hjelpen er å skru av mobildata for apper man vet bruker mye data. Oversikt over hvor mye mobildata de ulike appene dine trekker finner du samme sted i innstillingsmenyen.
Mener Apple bør finne en bedre løsning
Forbrukerrådet opplyser at de i skrivende stund ikke har mottatt noen klager på Apples wi-fi-assistent her hjemme.
— Denne hjelpefunksjonen var ikke mye til hjelp. Forbrukerrådet er opptatt av at det skal være tydelig når en tjeneste koster noe, og hvis det er slik at wi-fi-symbolet bare får en annen fargetone idet pengene begynner å løpe, er ikke det godt nok. Det kan bli dyrt hvis du ender med å overstige pakken med mobildata du har betalt for, så her bør Apple finne en bedre løsning, sier direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.
Apple har ikke besvart vår henvendelse om en kommentar til søksmålet.