Digital

Stupfall i nettbrettmarkedet

I forrige kvartal krympet nettbrettmarkedet med nærmere 15 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Fallet forklares med at flere i stedet kjøper bærbare maskiner med avtakbare skjermer.

FÆRRE KJØPER NETTBRETT: Salget av nettbrett går ned. Frank May / NTB scanpix.

  • Geir Amundsen
  • Ntb

I løpet av forrige kvartal sendte nettbrettprodusentene av gårde 43 millioner enheter, ned 14,7 prosent sammenlignet med fjorårets antall, ifølge markedsanalyseselskapet International Data Corporation (IDC).

Samtidig har analyseselskapet registrert en økning i salget av billige bærbare maskiner hvor skjermen kan tas av og også brukes som et nettbrett. IDC omtaler utviklingen som et kappløp mot bunnen.

Se video:

Les også

Småbarn briljerer med nettbrett: - Dette blir jeg ikke imponert av, snarere skremt

Det er i prisklassen på under 200 dollar at økningen for såkalte avtagbare maskiner hovedsakelig har kommet.

— Det kan vise seg å være skadelig for markedet i det lange løpet fordi disse maskinene med avtagbare skjermer lett kan ses på som enheter som kan kastes etter bruk heller enn potensielle erstatninger for datamaskiner, skriver selskapet.

Apple dominerer markedet for nettbrett med en andel på 21,5 prosent, mens Samsung ligger på andreplass.

Les også

Kodak gjør comeback

Norsk nedgang

Her hjemme er fallet i volum enda større. Tall fra stiftelsen Elektronikkbransjen for første halvår 2016, viser en nedgang i det norske nettbrettsalget på 20 prosent i volum og 28 prosent i verdi.

— Vi har sett et fallende nettbrettsalg de siste to årene. Nordmenn var tidlig ute og kjøpte nettbrett da disse kom, og i perioden 2012 til 2014 ble det solgt 2,15 millioner nettbrett her til lands. Det vil si at det ligger ganske mange nettbrett i norske hjem, og vi ser at nordmenn ikke har behov for å skifte disse ut da de fortsatt fungerer fint til sofa-surfingen.

Ottemo mener nettbrett i mange tilfeller er en delt ressurs i norske hjem, der både barna og voksne bruker det etter behov.

— Det tror vi også gir mindre incentiv til å skifte ut noe som fungerer, i motsetning til mobiltelefonen som er blitt det kanskje viktigste tilbehøret i nordmenns liv. At mobilskjermene har blitt større og at bærbare PC-er nå kommer med nye formfaktorer som 2-i-1 tror vi bidrar til fallet.

Elektronikkbransjen tror på et svakt nettbrettsalg også i 2017, men at fallet nå bremser noe opp.

-Nettbrettet har fortsatt en plass i norske hjem, men mange klarer seg nok med ett per husstand, sier Ottemo.

Canal Digital Kabel kommer dårligst ut:

Les også

Flere misfornøyde TV-kunder

Få med deg flere digitalnyheter:

  1. Les også

    Her er de største Google-nyhetene

  2. Les også

    Her er våre anbefalinger av bærbar PC til studiene

  3. Les også

    Lenovo skal vise frem mobiler med bøyelige skjermer

  4. Les også

    Nå kan barnet ditt ta «mobil-lappen»

  5. Les også

    Blir PC-en og mobilen tregere med årene?

Les mer om

  1. Samsung
  2. Apple
  3. Nettbrett

Relevante artikler

  1. DIGITAL

    Vi kjøpte nesten én million nye DAB-radioer i fjor

  2. DIGITAL

    Nå kjøper vi flere, dyrere og større TV-er

  3. DIGITAL

    Elektronikkbransjen med rekordomsetning i 2017: Disse produktene fikk nordmenn til å bla opp

  4. DIGITAL

    Rekordår for den norske elektronikkbransjen – her er vinnerne og taperne

  5. DIGITAL

    Vi handlet elektronikk for 35 milliarder i 2018 – dette er vinnerne og taperne

  6. DIGITAL

    Norsk nettbrett vil viske ut skillet mellom papir og digitale skjermer