Utleier av el-sparkesykler har 18-årsgrense. Trygg Trafikk mener det bør være 12-årsgrense på el-sparkesykler.
Trygg Trafikk advarer samtidig om at mestringsfølelse og fart kan overskygge fornuften hos de yngste trafikantene.
Er det greit å slippe unge under 18 år løs på elektriske utleiesparkesykler? Svar i poll nederst i saken!
I Norge er det ingen alderskrav for bruk av små elektriske kjøretøyer. Likevel opererer utleierne av elektriske sparkesykler med 18-årsgrense.
– Det er fordi vi antar at ansvarlig kjøring også er et spørsmål om alder og modenhet, forklarer Lars Christian Grødem-Olsen, som er City Manager i sparkesykkeloperatøren Tier.
Han forteller at Tier analyserer kjøreoppførsel i forskjellige aldersgrupper, og vil vurdere om man skal beholde 18-årsgrensen eller tilpasse den i fremtiden.
– Hvilke konsekvenser vil det få for Tier-brukere som bryter brukervilkåret om 18-årsgrense?
– Hvis vi finner ut at en bruker er under 18 år, vil vi blokkere kredittkortet. Det er ingen andre måter for oss å etterprøve alder på.
Også svenske Voi, som var først ute i Oslos gater med elektriske utleiesparkesykler, har 18-årsgrense i sine brukervilkår.
– Aldersgrensen er et av våre mange sikkerhetstiltak. Voi skal ikke bare være bra for brukerne våre, men også integreres godt inn i byen og ikke forstyrre fotgjengere eller andre trafikanter, sier Norden-sjef i Voi, Eric André.
– Hvilke konsekvenser vil det få for brukere som bryter Vois brukervilkår om 18-årsgrense?
– Vi gjennomfører mange ulike tiltak for å sørge for at de under 18 år ikke bruker våre el-sparkesykler. Det inkluderer opplæring av brukerne gjennom appen vår, gateteamene våre og andre kommunikasjonskanaler. I tillegg er det slik at vi blokkerer brukere dersom vi oppdager dårlig oppførsel.
Nå kommer de elektriske utleiesparkesyklene
Trygg Trafikk: Anbefaler 12-årsgrense, men se an eget barn
– Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å slippe min 15 år gamle datter løs på elsparkesykkel her i Trondheim sentrum, men er ikke like sikker på alle 15-åringer, sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bjørn Morten Johansen.
Han peker på at det er stor forskjell på barn og unges trafikale modenhet og oppmerksomhet, og at det er viktig for foreldre å ha kjennskap til eget barns ferdigheter.
– Barn og oppmerksomhet er sammensatt. De kan ha mange gode forutsetninger tidlig, men samtidig vet vi at hjernen ikke er fullt utviklet og i stand til å avbryte uheldige handlinger.
– Mestringsfølelsen og farten overskygger noen ganger fornuften.
Trygg Trafikk anbefaler 12-års grense for bruk av elektriske sparkesykler.
Samtidig mener Johansen at man bør ta hensyn til hvor og hvordan den elektriske sparkesykkelen skal brukes.
– Det stilles eksempelvis langt større krav til elsparkesyklistene i Oslo sentrum enn i nabolaget på Rælingen.
– Det kan også være krevende for bilister, bussjåfører og trikkeførere å forholde seg til elektriske sparkesykler som brått skifter fra fortau til vei, og kommer susende over gangfelt i 20 kilometer i timen.
Seniorrådgiver Bård Morten Johansen har derfor følgende råd:
- Øv på å betjene bremsefunksjon og bli vant med balansepunkt ved oppstart og svinging.
- Kjør forutsigbart og ta hensyn til fotgjengere og medtrafikanter.
- Bruk hjelm, det er hevet over enhver tvil at hjelmbruk forebygger hodeskader. Kjøp gjerne en hjelm med såkalt MIPS (Multi-directional Impact Protection System) som reduserer rotasjonskreftenes skade på hjernen.
Selv har ikke Johansen den store troen på at trenden med elektriske utleiesparkesykler vil vare.
– Jeg ville ikke satset sparepengene på det, nei.

Denne elsparkesykkelen må hackes for å gå sakte nok for nordmenn
– Påvirker ikke forsikringsvilkårene
Kommunikasjonsdirektør i Gjensidige, Øystein Thoresen, forklarer at så lenge det ikke er et lovregulert alderskrav, vil ikke 18-års grensen i brukervilkårene påvirke forsikringsvilkårene.
Det er ansvarsdelen av foreldrenes innboforsikring som gjelder.
– Skulle det derimot vise seg at barnet eller ungdommen har utvist uaktsomhet, vil man som i andre forsikringssaker kunne bli stilt personlig økonomisk ansvarlig.
Heller ikke forsikringsselskapet If vektlegger operatørens krav om aldersgrense. De forventer at det vil dukke opp flere utleiesparkesykler i Oslo og andre norske byer i løpet av året.
– Foreløpig har vi ikke hatt noen skaderelaterte forsikringssaker som involverer utleiesparkesykler, sier informasjonssjef i If, Sigmund Clementz, som oppfordrer foreldre til å snakke med de unge om bruk av elsparkesykler i byen.
Statens vegvesen: Frykter flere ulykker
Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Guro Ranes, frykter at fremveksten av elektriske utleiesparkesykler vil resultere i flere ulykker og skader.
– Risikotall viser at syklister har høyere risiko enn for eksempel fotgjengere og kollektiv-/bilreisende. I kombinasjon med at el-sparkesykkel for de fleste er et nytt og ukjent transportmiddel, er det god grunn til å anta vi vil få flere skader.
For å få bedre kunnskap om skaderisikoen og informasjon om hvilke typer sykler og små elektriske kjøretøy som er involvert i skader, vil Statens vegvesen i samarbeid med Helsedirektoratet i år gjennomføre en undersøkelse av alle sykkelskader på Oslo skadelegevakt.
Cato Asperud i Oslo Sporveier har så langt ikke fått meldinger om bekymrede trikkeførere, men er klar på at dette er en utvikling man vil følge nøye med på.
– Elektriske sparkesykler gjør ikke trafikkbildet i byen mindre utfordrende. Spesielt yngre brukere med liten trafikkerfaring som beveger seg ut i gatene med sparkesyklene, gjerne med musikk på ørene, kan bli utfordrende.