Digital

Podkast: Kjørte Oslo-Trondheim i 17 minus - kom frem raskere med elbil

Hva skjer med ladeeffekt og rekkevidde på vinterføre, og er det greit for batterihelsen å hurtiglade mye?

Per Kristian har kjøpt seg varmluftspistol. Nødvendig ekstrautstyr på vinterstid, mener han. Foto: Geir Amundsen

  • Geir Amundsen
    Journalist

I denne episoden av Teknologimagasinets podkast får du forklaringen på hvorfor Per Kristian rett og slett ikke tør å dra på vintertur med sin Tesla Model 3 uten en batteridrevet varmluftspistol innen rekkevidde.

Vi snakker også nærmere om hvordan det er å være elbileier når gradestokken faller.

Hva gjør egentlig kuldegrader med ladehastighet og rekkevidde, lurer Geir.

Begge kan påvirkes drastisk, og det er flere viktige ting å være klar over, forteller Per Kristian. I løpet av sin første vinter med elbil har han kjørt på flere langturer over fjellet i inntil 17 minusgrader.

Elbil i vinterkulden har sine utfordringer. Her et illustrasjonsbilde fra vår test av Model 3 i 2019. Foto: Olav Olsen

En batterifunksjon som kom som en oppgradering i fjor får får ladingen til å gå flere ganger kjappere enn før.

Noen tanker om kvaliteten på Teslas kundeservice har Per Kristian også gjort seg, etter at han fikk en selvpåført skade på bilen. Det var nemlig ikke helt opplagt hvem som skulle ta regningen.

  1. Les også

    Elbilen som tok alle på sengen, og smartklokken som kan redde liv

Les mer om

  1. Teknologimagasinet
  2. Elbil
  3. Tesla Model 3

Relevante artikler

  1. DIGITAL

    Derfor kan Teslas nye batteri gjøre elbilene mye rimeligere

  2. ØKONOMI

    Tesla lover billigere batteri og økt rekkevidde

  3. DIGITAL

    Iphone 12 prøvekjørt: Er denne verdt 3000 kroner ekstra?

  4. DIGITAL

    «Særlig én ting irriterer med Iphone 12»

  5. ØKONOMI

    Tesla ble hårfint slått i Norge i fjor

  6. MOTOR

    Her er oversikten: Disse nye elbilene kommer snart