Digital

Mobildata-bruken i utlandet tar helt av: – Nå er vi ikke lenger redde for dette ikonet

Teleoperatørene merker en voldsom økning i bruk av mobildata i utlandet. Ett mobilselskap opplevde 1400 prosent økning.

ØKT BRUK: Nordmenn er ikke lenger redde for roaming-ikonet (innfelt) på mobilen når de er i utlandet. JEAN-PAUL PELISSIER, REUTERS / Skjermdump: Privat

  • Fredrik Saltbones

Det kommer frem i tallene for juli fra Telenor og Telia, samt de Telia-eide mobilselskapene OneCall, Chess og MyCall.

Det har lenge vært dyrt å bruke mobilen i utlandet, men 15. juni i år ble EU-regelverket «Roam like at home» innført. Regelverket gjør at det koster like mye å bruke mobilen i EU/EØS-landene som i Norge, hvert fall så lenge du holder deg innenfor det som er inkludert i mobilabonnementet ditt.

Regelverket har ført til store forandringer blant nordmenns mobilvaner i utlandet.

– Ikke redde for roaming-ikonet

– De fleste er ikke lenger redde for roaming-ikonet på mobilen, sier Kristian Fredheim, kommunikasjonsrådgiver i Telia.

Les også

Vi har testet nødladere. Én av dem får terningkast 1

Både Telia og Telenor tilbød kundene sine fri roaming allerede i fjor, og de to teleselskapene opplevde derfor aller mest økning da.

For Telenor økte mobildata-bruken i utlandet i juli med 440 prosent fra 2015 til 2016. Fra 2016 til 2017 økte det med 285 prosent.

Nordmenns mobilvaner endrer seg

Telia satset stort på kampanjen «Roam Like Home» fra mars i fjor, og når man sammenligner juli 2015 med juli 2016 hadde mobildata-bruken i utlandet blant Telia-kundene tidoblet seg. Fra 2016 til 2017 doblet det seg i samme måned.

– Endringen i prisingen har selvfølgelig betydning for veksten, men endringene må også sees i sammenheng med hvordan nordmenns mobilbruk har endret seg i løpet av de siste år. Nå er det mobildata som gjelder, og vi ser at stadig flere mobilbrukere tar med seg mobilvanene sine når de er på tur i utlandet, sier Anders Krokan, kommunikasjonssjef i Telenor.

Les også

Teknologimagasinet: Aktiv ferie? Da kan dette være tipset for deg.

SELFIE: Et kjærestepar på ferie tar en selfie foran Eiffeltårnet. Nordmenn bruker mobilen stadig mer når de er på ferie. Francois Mori / TT / NTB Scanpix

1400 prosent økning for MyCall

Selv om Telia og Telenor opplevde voldsom økning, er det kundene til MyCall som har utnyttet det nye regelverket i størst grad. Når man sammenligner juli i fjor med juli i år, økte mobildata-bruken med 1400 prosent blant MyCall-kundene.

– MyCalls kundemasse består i hovedsak av prisbevisste kunder fra andre land enn Norge og ofte reiser dit, noe som gir en god forklaring på hvorfor tilbudet åpenbart har falt i smak, sier Kristian Fredheim i Telia.

  • Er «Roam Like At Home» bare bra for forbrukerne? Da regelverket kom, advarte Forbrukerrådet om at mobilregningen fortsatt kan bli høy når du er på tur i utlandet. Les mer her.
Les også

Disse appene skal unngå at du blir solbrent i sommer

Ringer mer i utlandet

Fredheim forteller at det er mobildata-bruken som øker mest, men samtidig ringer nordmenn stadig oftere.

– Våre kunder har de siste to årene økt antallet minutter de ringer på reise i utlandet med nær 20 prosent fra år til år. Antallet SMS/MMS vi sender, står relativt stabilt sammenlignet med fjoråret, opplyser kommunikasjonsrådgiveren.

PS! Det er viktig å huske på at det nye regelverket kun gjelder i EU/EØS-landene. I for eksempel Sveits kan det fortsatt være svindyrt å bruke mobilen.

Les mer om

  1. EØS
  2. EU
  3. Mobiltelefoni
  4. Mobildekning
  5. Forbrukerrettigheter
  6. Forbruker
  7. Forbrukerspørsmål

Relevante artikler

  1. DIGITAL

    I dag innføres endelig fri roaming i Europa. Men det er fortsatt mulig å gå på en smell.

  2. DIGITAL

    Forbrukerrådet om mobilmarkedet: – Telenor og Telia begrenser konkurransen til sitt eget beste

  3. DIGITAL

    Mediebransjen vil at mobilleverendørene ikke skal kunne forskjellsbehandle strømmetjenester

  4. DIGITAL

    Norge på sisteplass i databruk på mobilen

  5. DEBATT

    Meninger: Telenor bremser digitaliseringen av Norge

  6. ØKONOMI

    Turistene er avslørt. Nå vet vi hvor de drar.