Norge Follobanen åpner 5. mars – etter 67 dager uten passasjerer. Bane Nor kaller det en «arbeidsseier».
Norge Opplysninger til Aftenposten:Bane Nor fant feil under testing. Her er den hemmelige planen for å åpne Follobanen igjen.Hva er saken? Rett etter åpningen av den nye tunnellen på Follobanen åpnet, måtte den stenge. Det var store tekniske problemer. Hva skjer nå? Det pågår ny testkjøring og gjenåpning av tunnelen blir stadig skjøvet på. Neste åpningsdato er nå satt til 5. mars.
Norge Bane Nor i krass e-post til Follobanen-entreprenør: «Rimelig å anta at dere ikke har oversikt og kontroll»
Norge Full krangel om Follobanen like før overtagelse. Truet med å stenge tunnelen.Follobanen kostet 36,8 milliarder, men måtte stenge en uke etter åpning. Aftenposten har fått innsyn i dokumenter som forteller hva som skjedde i forkant.
Norge Vy innfører plan BKostet 36,8 milliarder og stengte etter én uke – nå kan ingen si når den kan gjenåpneSamferdselsministeren er «utålmodig» etter at jernbanestrekningen er utsatt gjenåpnet fem ganger. Nå iverksetter Vy en reserveplan for å hjelpe pendlerne.
Norge Tabbe på Follobanen: Tunnelen ble bygget med over 100 vrakede deler – sliter med vannlekkasjerDrypp av vann i tunnelen er blant årsakene til at banen til 36,8 milliarder kroner er stengt.
Norge Follobane-entreprenørene fikk millionbonus for å bli tidlig ferdig. Og risikerte millioner i dagbøter ved forsinkelse.
Norge Se bildene: Brannvesenet brukte flere timer på å få kontroll på branneneHva er saken? Ny rapport gir innblikk i skadeomfanget og dramatikken da det begynte å brenne på Follobanen. Hva er bakgrunnen? Norges dyreste samferdelsprosjekt måtte stenges etter én uke i drift på grunn av røykutvikling og feil på strømanlegget.
Norge E-poster avslører: Bane Nor drev feilretting helt til siste sekund – måtte si nei til testturer
Norge Interne e-poster«Beklager å sende dere litt dårlig nytt.» Dette skjedde i kulissene da Follobanen brant.Hva er saken? Interne e-poster forteller om hva som skjedde i kulissene da det brant i Follobanen-anlegget. Hva er bakgrunnen? Follobanen har vært stengt siden 20. desember på grunn av brann i strømanlegget. Norges dyreste samferdselsprosjekt rakk å holde åpen i litt over én uke.
Norge Bane Nor tok over tunnelen i Follobanen måneden før åpning. – Ministeren har vært klar over risikoen.
Norge Bestilte aldri tog til fullskala testBane Nor forsøkte å endre på inntrykket fra Vys uttalelser om testkjøring
Kronikk Hvorfor går det så galt på prosjekter som Follobanen? Ett svar finnes i statens prosjektmodell.Simen BakkenSivilingeniør og prosjektleder
Norge Tidenes blåmandag på Ski stasjon: – Det er helt uhørt!Hva er saken? Follobanen kostet 36,8 milliarder kroner. Etter én ukes drift måtte den stenge på grunn av strømproblemer. Hva betyr det? Titusenvis av togpendlere må nå klare seg med et langt dårligere togtilbud.
Norge Follo-banen stengt ut januarBanen kostet 36 mrd. og var åpen i ni dager. Nå svarer direktøren i Bane Nor på kritikken.
Norge Follobanen åpner trolig ikke igjen før fredag. Én uke etter åpning står problemene i kø. Hva er saken? Oslo-området er nærmest daglig rammet av togproblemer som får store konsekvenser for reisende. Hittil i desember har nesten 30 prosent av alle tog i rushtiden vært innstilt eller forsinket. Hva er bakgrunnen? Det er investert enorme summer i ny jernbaneinfrastruktur rundt Oslo. Likevel fortsetter problemene.
Kommentar Hva får du for 36,8 milliarder i våre dager? Et tog som stanser på grunn av signalfeil fra første dag.Therese SollienKommentator i Aftenposten