– Umiddelbart er det ikke lett å se hvor mye kalorier det ene egget inneholder sammenlignet med det andre, mener førsteamanuensis ved Avdeling for ernæringsvitenskap ved UiO, Christine Henriksen.

Test deg selv:

I et lite eksperiment har vi komponert to påskeegg med vidt forskjellig kalorimengde. Hva er ernæringsekspertens dom? Er lite kalorier ensbetydende med sunnest?

Begge påskeeggene veier 250 gram, men mengden kalorier varierer stort. Egget til venstre i bildet over inneholder over dobbelt så mange kalorier (1554 kcal) som det til høyre (735 kcal).

– Det er fordi type godteri er avgjørende. Egget som inneholder mye fett gir mest kalorier, forklarer Henriksen.

Paradokset er at noe av godteriet som inneholder mye fett, samtidig kan være det sunneste.

– Man bør ikke bare se på kaloriinnholdet, men hva slags råvarer som inngår. Nøtter er et godt eksempel på det, det samme er mørk sjokolade. Råvarene har helsebringende effekter for kroppen, vel å merke i små mengder. Anbefalt nøtteinntak daglig er 20 gram.

– Hvorfor helsebringende?

– Jo, fordi nøtter inneholder umettet fett, som er godt for hjertet. I tillegg inneholder nøtter en type antioksidanter (flavonoider) som kan være kreftforebyggende. Mandler inneholder ekstra mye flavonoider, og dermed er det også mye av dette stoffet i marsipan. Mørk sjokolade er også rik på flavonoider, så det kan man gjerne også putte i påskeegget.

Bør holde til en familie på fire

Størrelsen på påskeeggene får imidlertid total slakt av Henriksen.

– 250 gram! Det er altfor mye. Ser vi på det kaloririke egget, tilsvarer det nesten hele dagsbehovet av kalorier for en kvinne.

– Hvor lenge bør det kaloririke egget vare dersom vi setter det frem på kaffebordet på hytta i påsken?

– Det bør vare fra skjærtorsdag til annen påskedag – for en familie på fire.

MYE KALORIER: Dette egget på 250 gram inneholder 1554 kalorier, nesten dagsbehovet for en kvinne, men det positive er at det scorer lavt på sukkerinnhold.
Kristine Grue Langset

Hun mener verstingen i dette egget er fleskesvoren.

– Det er ikke bra for noen. Fleskesvoren inneholder både mye fett og mye salt.

– Ok søtsak

For dem som vil være litt forsiktig med kaloriene, er det mye å hente på å velge fra det andre egget:

– Jeg vil jeg trekke frem kokosbolle som en ok søtsak. Den har masse luft, den veier ikke så mye. Den gir få kalorier, men likevel en god søtsmak og det er stor mengde. Den er perfekt dersom man tenker kalorier. Det samme gjelder for minimarshmallows.

Det man imidlertid bør være obs på, er at mange kalorifattige godtevarianter kan inneholde desto mer sukker.

Henriksen går gjennom varene i de to eggene og regner på sukkeret. Resultatet er slående: Kaloriverstingen inneholder mindre enn halvparten så mye sukker som lavkaloriegget, henholdsvis 47 gram sukker versus 102 gram.

NOK TIL PÅSKEKRIMMEN: Førsteamanuensis Christine Henriksen plukket ut dette innholdet til sitt eget påskeegg. – Et passelig stort, balansert egg. Perfekt til påskekrimmen, sier hun.
Kristine Grue Langset

I det kaloririke egget får altså nøtter og sjokolade med nøtter, under forutsetning at mengden er moderat, tommel opp fra ernæringseksperten.

To av sjokoladene som appellerer særlig til barn, har mye kalorier fordi de består av en blanding av sukker og fett.

– Men man skal ikke moralisere over kalorier når det gjelder godteri til barn, igjen er det mengden det kommer an på. Dette sjokoladeegget fra Smarties har perfekt størrelse som lørdagsgodt til barn, sier Henriksen.

Helsemyndighetene: Spiser mer sukker enn anbefalt

Ifølge Helsedirektoratet bør ikke sukker stå for mer enn 10 prosent av energiinntaket.

Ved normal fysisk aktivitet vil det tilsvare et inntak av tilsatt sukker på 60–70 gram pr. dag for menn og 50–55 gram pr. dag for kvinner.

Ferske tall i rapporten Utviklingen i norsk kosthold, som direktoratet la frem i desember, viser at forbruket av sukker har minsket fra 43 til 27 kilo pr. innbygger i perioden 2000 til 2015. Men fremdeles er dette for høyt, ifølge helsemyndighetene.

Forbruket av godterier har økt betydelig de siste 30 årene. I 2015 spiste hver innbygger i snitt 14 kilo godteri, ifølge norske sjokoladefabrikkers forening. I perioden 1960 til 1996 økte det fra 4 til 13 kilo og var på sitt høyeste i 2008 (15 kilo i snitt), ifølge Helsedirektoratet.

Ernæringsekspertens påskeegg

Vi spør ernæringseksperten: Hva gjør mest skade på kroppen, mye kalorier eller mye sukker?

– Personer med diabetes må særlig tenke på sukkerinnholdet. I tillegg spiller sukker en rolle for tennene. Utover det er det umulig å svare på. Personlig ville jeg hverken gått for bare egget med mye kalorier eller bare egget med lite kalorier. Jeg ville valgt en blanding av fett og sukker, men jeg ville valgt en mye mindre mengde, sier hun og legger sine favoritter oppi det ene egget.

En liten melkesjokolade med nøtter, en håndfull karamelliserte nøtter og en kule Ferrero Rocher.

FÆRRE KALORIER: Dette egget på 250 gram inneholder 735 kalorier, men mye sukker: 102 gram.
Kristine Grue Langset

Det ser temmelig slunkent ut nedi det store egget.

– Skal vi se hva det veier … 70 gram, ja. Det er akkurat passe mengde å kose seg med til påskekrimmen, synes jeg.

– Bare 70 gram? Tror du det er gjengs blant nordmenn?

– Nei, jeg tror nordmenn flest spiser veldig mye mer. Porsjonsstørrelsene har økt, det gjelder ikke bare godteri, men også brus. På 80-tallet gikk vi fra flasker på 0,25 og 0,33 liter til 0,5 liter. Nå går det i halvannenlitere og tolitere. Slike endringer skjer med mange matvarer, blant annet er påskeegget blitt veldig mye større, sier Henriksen.

– Det skal ikke være slik at barna fylles med skam

– Hvilke grep kan man gjøre dersom man ønsker å redusere godterimengden?

– Det er helt klart noe som må styres på innkjøpsnivå. Kjøper man fem kilo godteri, så spiser man fem kilo godteri. Når det er sagt, så er det skremmende hvordan prisene dumpes. Vi tror kanskje butikkjedene gjør det for å være hyggelige mot oss, men slik er det jo ikke. De gjør det jo for å tjene penger, for vi kjøper bare mer.

Budskapet fra Henriksen er: Ikke kjøp mer enn du trenger.

– Samtidig er jeg veldig opptatt av at hvis man først har satt frem godteri på bordet, må det være lov å ta for seg av det. Det skal ikke være slik at barna fylles med skam dersom de strekker seg og tar en bit til.

Hun mener det kan være en god idé å porsjonere ut til hvert enkelt barn. Det er også viktig at den ordentlige maten spises først. Ikke sett frem påskeegget før middag når man er supersulten.