Familie og oppvekst

Test av yoghurt og skyr til barn: Ingen får stryk

Yoghurt og skyr er gode kilder til viktige næringsstoffer. Det gjelder bare å velge riktig type.

UTVALGET: Fem av disse får terningkast seks. Erik Helgeneset

  • Cathrine Borchsenius, Lise von Krogh, BRAMAT.no

Yoghurt, skyr og andre meieriprodukter er viktige kilder til kalsium og jod. Dette er næringsstoffer det kan være vanskelig å få i seg nok av hvis vi ikke får i oss noe særlig meieriprodukter.

Jod er viktig for stoffskiftet vårt og for normal vekst og utvikling av sentralnervesystemet hos foster og små barn. Kalsium er viktig for å bygge et sterkt skjelett og har også andre viktige oppgaver i kroppen.

For å sikre inntaket av både kalsium og jod, anbefales alle – også barn over ett år – å innta tre porsjoner meieriprodukter hver dag. En porsjon kan være en yoghurt/skyr/kesam, et glass melk, eller en brødskive med ost.

  • Hvordan får jeg nok jod?
  • Hvilken yoghurt bør jeg velge?

Vurder innholdet av sukker og fett

I Norge anbefales det at magre meieriprodukter inngår i kostholdet. Også barn anbefales å velge magert, for eksempel ved å drikke lettmelk fremfor H-melk. De magre variantene har like mye vitaminer og mineraler, men mindre fett og kalorier.

Men når det kommer til yoghurt er det nesten vel så viktig å sjekke innholdet av sukker. Det er nemlig stor forskjell på hvor mye sukker det er i de forskjellige typene du finner i meierihyllen.

I denne testen har vi kun sett på yoghurt og skyr som er markedsført mot barn. Barn under tre år skal ikke ha kunstig sukker, derfor inneholder ingen av produktene i denne testen dette. Men, har du et barn over tre år som er glad i mat, har tendens til overvekt, og får i seg mer enn nok sukker ellers, kan det være greit å gå for en yoghurt der noe av sukkeret er erstattet med kunstig sukker.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Les også

Ernæringstest av sjokolademelk: Stor forskjell på vinneren og taperne

Les også

Test av halvstekte brød: Inneholder mer salt enn ferskt brød

Les også

Ernæringstest av sjokoladepålegg: Over halvparten får stryk

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Hele testen finner du hos bramat.no.

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

Les mer om

  1. Mat og drikke
  2. Sukker
  3. Kropp
  4. Overvekt
  5. Nasjonalt råd for ernæring

Relevante artikler

  1. FAMILIE OG OPPVEKST

    Ernæringstest av gulost: Den største forskjellen er prisen

  2. FAMILIE OG OPPVEKST

    Ernæringstest av sjokolademelk: Stor forskjell på vinneren og taperne

  3. FAMILIE OG OPPVEKST

    Ernæringstest av fiskepålegg: Én fisketype gir deg klart mest D-vitamin

  4. FAMILIE OG OPPVEKST

    Ernæringstest av revet ost: Seier til de «ordentlige» ostene

  5. FAMILIE OG OPPVEKST

    Ernæringstest av sjokoladepålegg: Over halvparten får stryk

  6. FAMILIE OG OPPVEKST

    Ernæringstest: Sjekk de sunne alternativene til ris- og rømmegrøt