Familie og oppvekst

Funker 5:2-dietten egentlig? Ny norsk forskning gir svaret

Norske forskere har undersøkt den omstridte dietten.

5:2-DIETTEN: Hjelper det å faste i to dager og spise som normalt i fem? Ekaterina Markelova / Shutterstock

  • Elise Rønnevig Andersen
    Journalist

– Mange hadde mye å si om dietten og hvorvidt den funket eller ikke. Men nå har vi endelig resultater basert på langvarige studier.

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør snakker om den omstridte 5:2-dietten som for alvor gjorde sitt inntog for få år siden.

Etter at trenden med å faste også kom til Norge, var det mange som hev seg på. Og like mange kritiserte dietten og forkjemperne for den.

– Ikke noe hokus pokus

For poenget er jo bare at man inntar færre kalorier enn en forbrenner, noe som må til i enhver form for diett. Og derfor vil man naturlig nok gå ned i vekt.

– Det er ikke noe hokus pokus med denne dietten. Det handler bare om at man i gjennomsnitt inntar færre kalorier enn man bruker, sier Sundfør.

Les også

Stor guide over dietter og kostholdstrender: – Det finnes ingen «quick fix»

BAK STUDIEN: Tine Mejlbo Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Oslo universitetssykehus. Anita Sælø

Like stor vektnedgang, uavhengig av diett

Sammen med kolleger ved Oslo universitetssykehus har hun undersøkt om 5:2-dietten har større effekt på vekt og andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdom enn det å skulle spise litt mindre alle ukens dager.

– Konklusjonen vår er at 5:2-dietten virker også over tid, og at den dessuten minsker risikoen for hjerte- og karsykdommer.

112 kvinner og menn i alderen 21 til 70 år har deltatt i studien i ett års tid. Halvparten av dem fulgte 5:2-dietten, den andre halvparten skulle spise litt mindre enn vanlig.

Totalt inntok de to gruppene like mange kalorier i løpet av en uke.

– Begge gruppene gjorde det like bra og hadde i snitt ti prosents vektnedgang, sier Sundfør.

Les også

Vi prøvde juiceshots. Dette kan du spise i stedet – for en brøkdel av prisen.

Klarte å holde dietten over tid

Resultatet, som nå er publisert i tidsskriftet Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases, overrasket Sundfør:

– Jeg må si jeg er litt forundret. Før start var jeg spent på om 5:2-gruppen klarte å faste over såpass lang tid, og jeg synes det var interessant å se at de faktisk klarte å gjennomføre det, sier Sundfør.

Felles for personene var at de hadde høyt midjemål og høy risiko for hjerte- og karsykdommer. Både midjemål og risiko ble redusert i løpet av perioden.

Hun så en tendens til at mennene mestret 5:2-dietten litt bedre, mens kvinnene foretrakk en jevnere energi.

– Hva som passer den enkelte, vil alltid være forskjellig. Men vi kan i hvert fall konkludere med at 5:2-dietten er et godt verktøy for å gå ned i vekt, i likhet med flere dietter der poenget er det samme – å redusere kaloriinntaket.

Les også

Styrk hjernen med riktig mat: – Du kan spise deg til et bedre resultat

HAR SKREVET BOK OM DIETTEN: Elizabeth Lingjærde. Privat

Mest opptatt av helseeffektene

Kostholdsveileder og forfatter av boken 5:2-dietten, Elizabeth Lingjærde, synes det er interessant at det er kommet norsk forskning på dietten.

– Vi har vokst opp i en tid der vi mener det er normalt å spise hele tiden, men den kontinuerlige tilgangen på kalorier er vi ikke designet for. Det jeg er mest opptatt av med 5:2-dietten, er helseeffektene den gir.

Hun utdyper:

– En får et bevisst forhold til mat og mengde, og det ser ut som folk har skjønt at det er greit å ha en kosthold som ikke går så mye ut over de daglige matvanene.

Les mer om

  1. Overvekt
  2. Kostholdsråd
  3. Forskning og vitenskap
  4. Mat og drikke
  5. Matbransjen

Relevante artikler

  1. FAMILIE OG OPPVEKST

    Stor guide over dietter og kostholdstrender: – Det finnes ingen «quick fix»

  2. NORGE

    Vurderer du å prøve fastedietten 5:2? Se denne videoen først.

  3. SPREK

    Monica Andreassen har fastet store deler av døgnet i åtte år: – Jeg stortrives

  4. SPREK

    Ekspertene er skeptiske til metoden for å gå ned i vekt. For Silje (28) ble den redningen.

  5. FAMILIE OG OPPVEKST

    Den ene retten har 76 prosent flere kalorier. Her er seks måltider du enkelt kan gjøre sunnere.

  6. SPREK

    Janet (37) prøvde alt for å gå ned i vekt. Løsningen ble en ny type periodisk faste.