Power og G-sport har brutt loven og villedet kundene. Nå får det konsekvenser.

For denne kampanjen må sportskjeden betale bot på én million kroner.

Dette er et eksempel på markedsføringen som Gresvig må betale dyrt for. – Kjedene gir inntrykk av at de er billigere enn de er, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.
  • Ingrid Emilie Thoresen Bakker

Sportskjeden G-Sport markedsførte salg med fokus på de høyeste rabattene, med formuleringer som «opptil 50 % rabatt på en mengde sekker!» og «opptil 40 % rabatt på en mengde sykler!». Kampanjen varte i perioden 11. til 20. september 2018.

Problemet med var at flere av varene manglet førpris. Det gjorde det umulig å vite hvilke varer som var nedsatt med 50 prosent. Forbrukertilsynet gjennomgikk markedsføringen, og fant en rekke varer som var satt ned med en langt lavere rabatt. Enkelte varer var satt ned med kun ni prosent.

Les hele saken med abonnement