Foreldreliv

Test av havregrøt: Stor forskjell på sukkerinnholdet

TESTET: Alle grøtene kan sies å være sunne, men de tørre grøtene inneholder generelt mindre sukker og litt mer fiber enn de ferdige typene.

Åtte av dem får terningkast seks.

  • Cathrine Borchsenius, Lise von Krogh, BRAMAT.no

Havregrøt i porsjonspakninger er et bra alternativ både til frokost, lunsj og mellommat. I dag finnes det flere typer porsjonsgrøt i butikkene, både tørre og ferske.

De ferske inneholder generelt litt mer sukker enn de tørre, men er du en av dem som tar en skje syltetøy, honning eller sukker over grøten, så kan det hende at grøten du lager fra pose blir minst like søt som den ferdige.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Her kan du se hvilken havregrøt folk liker best.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Les også

  1. Test av yoghurt og skyr med korn – hvilken type er sunnest?

  2. Test av frokostblandinger

  3. Test av 16 «hjemmebakte» knekkebrød

Sunt med havre

Det er mange helsefordeler ved å spise havre. Havre er rik på betaglukaner, en type fiber som kan virke kolesterolsenkende.

Betaglukaner har også vist seg å gi et stabilt blodsukker, noe som gir mindre søtsug, bedre konsentrasjon, lettere for å holde vekten, og som er en fordel for de som har eller står i risiko for å utvikle diabetes type 2.

Forskning viser at de som spiser bra med fiber og fullkorn, har redusert risiko for livsstilssykdommer som hjerte- karsykdom, diabetes type 2 og kreft.

Velger du en av porsjonsgrøtene som inneholder mest fiber, får du i deg 5-6 gram fiber. Vi anbefales å spise rundt 35 gram fiber per dag.

  • Kjør på med fiber!

Glutenfri havre

Havre er et glutenfritt korn, og passer derfor for de som har cøliaki eller en eller annen form for glutenintoleranse.

Men havre kan være «forurenset» med gluten fra annet korn, derfor er det kun noen typer havre som garanteres å være glutenfri.

Kun en av grøtene i denne testen er laget med glutenfri havre.

Grøt i farta

I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet i forskjellige typer porsjonsgrøter. Noen er ferdiglaget, mens andre er tørre grøter som skal tilsettes kokende vann.

Alle grøtene kan sies å være sunne, men de tørre grøtene inneholder generelt mindre sukker og litt mer fiber enn de ferdige typene.

Alle typene passer fint både som frokost, mellommåltid, lunsj og kveldsmat. Ingen av dem inneholder veldig mye kalorier, og heller ikke så mye protein.

Vil du ha et måltid som metter enda litt bedre, kan du derfor ha i for eksempel litt cottage cheese eller nøtter i grøten.

Les også: Trendy med grøt

Hele testen finner du hos bramat.no.

Her er flere relevante tester:

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

Foreldre

Nyhetsbrev Få smarte tips fra eksperter og gode forslag til løsninger på store og små utfordringer du møter i livet som forelder. Rett i innboksen.

Les mer om

  1. Sukker
  2. Test
  3. Frokost
  4. Tester