Foreldreliv

Raser mot Lego som gir 4-åringer skjønnhetstips

Lego er i hardt vær — og nok en gang går kritikken på at leketøysgiganten stigmatiserer små jenter.

Flere foreldre reagerer på innholdet i siste utgave av Legos medlemsblad som er myntet på målgruppen 4-11 år. «Appears that @LEGO_Group has reached a new low with «Beauty Tips» being offered to five year olds. BEAUTY TIPS. AT 5.» Skriver Lyndsay Kirkham i en Twitter-melding.
  • Kristine Grue Langset

Lego har et medlemsmagasin som sendes ut til barn i alderen 4-11 år. I den siste utgaven følger det med en slags minitegneserie hentet ut fra serien Lego Friends.

Serien har siden lanseringen i 2011 møtt kritikk fordi den har et uttrykk og temaer som mange anser som kjønnsstigmatiserende for jenter.

Lanseringen ble møtt med blant annet en Facebook-aksjon som hyllet en 30 år gammel, kjønnsnøytral Lego-reklame der jenter bygger Lego i olabukser og joggesko. I fjor gikk klagebrevet til 7 år gamle Charlotte Benjamin verden rundt. Hun reagerte sterkt på at jentefigurene bare sitter hjemme, mens guttene jobber og redder liv.

Scenen i den siste utgaven av Lego Club Magazine er fra en frisør— og skjønnhetssalong.

Nederst på siden finner man eksempler på ansiktsfasonger og leserne får tips til hvordan matche hårsveisen til ansiktsfasongen. Eksempelvis kan man hvis man er er så «uheldig» å ha et langt ansikt, anskaffe en frisyre som får ansiktet til å virke kortere. Dessuten tips til ovale, hjerteformede, runde, og firkantede ansiktsformer.

Den beste frisyren for din ansiktsform

I den ene prateboblen heter det:

«You, yes YOU are beautiful, but if you're ready to change up your look, read on for some tips or tricks on how to get the best haircut for the shape of your face.»

kirkham.jpg

Dette fikk Sharon Holbrook til å lange ut mot selskapet på foreldrebloggen i New York Times:«Hun er 7, min lille jente. Hennes ansiktsform og hvorvidt frisyren er flatterende eller ei, raker ikke Lego. Hun brydde seg ikke om det før Lego fortalte henne at hun burde bekymre seg for det. Jeg har, kanskje naivt, stolt på Lego og deres gode intensjoner. Men grensen går når selv et leketøysfirma dytter i min datter et slikt trøttende, giftig budskap: Slik retter du opp utseende, og begynn nå.»

Ønske om «gode råd»-spalte

Engasjementet er stort også i kommentarfeltet under, og på Facebook og Twitter.

Lyndsay Kirkham skriver på Twitter:

«Appears that @LEGO_Group has reached a new low with "Beauty Tips" being offered to five year olds. BEAUTY TIPS. AT 5.»

«Remember when #Legos didn't have a gender and were just awesome? "Beauty Tips for Girls, From Lego" », tvitrer Amy Wheeler.

Overfor Mashable tar Legos merkevaresjef Michael McNally noe selvkritikk.

— Vi er glade for tilbakemeldingene. Lego-klubbredaksjonen streber hele tiden etter å gi leserne et godt produkt. Flere har etterspurt en «gode råd-spalte». I det siste magasinet forsøkte vi å imøtekomme dette ved å fortelle en Lego Friends-historie. Vi beklager oppriktig at noen ble skuffet, sier han.

Pressekontakt i Lego, Roar Rude Trangbæk, opplyser at denne tegneserien kun var et innstikk i den amerikanske utgaven, den er ikke å finne i materialet som nordiske barn får gjennom sitt Lego club-medlemsskap.

— Det varierer fra gang til gang hvilke innstikk som er med. På grunn av tilbakemeldinger rundt denne saken har man i USA også fjernet den aktuelle tegneserien fra onlineversjonen av magasinet, sier Trangbæk.

Les også:

Facebook-protest mot «jente-Lego»

Lego satser på intellektuelle kvinner

Lego trekker omstridt sett etter rasismeanklager

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebook-gruppeog Twitter-profilfor Familie og oppvekst.

Les mer om

  1. Barn og unge