Langt langt borte saa han noget lyse og glitre, heter Theodor Kittelsens berømte maleri fra 1900.
Nasjonalmuseets nye Soria Moria slott på Vestbanen i Oslo lar vente på seg. Men Kittelsens verk og andre nasjonalskatter blir tatt midlertidig ut av flyttekassene.

Gjensyn med gullalderen

I hele sommer kan du se perler fra museets gullaldersamling på Blaafarveværket.

AFTENPOSTEN HISTORIE: Askeladden i Kittelsens kjente Soria Moria-serie trekker oss med inn i bildet – og utstillingen. Det er lett å identifisere seg med hans håp, drømmer og lengsel. Verket kan symbolisere museets drøm om endelig å få flytte inn i nytt hus. Vår higen etter å se igjen nasjonalarven. Og et felles håp om å nå til den andre siden av det tette tåkehavet.

I pandemien får ikke bare Kittelsens mørke bilder fra svartedauden med figuren Pesta ny aktualitet. Men også det lyse håpet i bildet du ser her.

– Jeg ante ikke hvor mye jeg har savnet disse bildene før jeg ser dem igjen nå, utbrøt kurator Sverre Følstad ved Blaafarveværket under opphengningen. Utstillingen spenner fra kort etter 1814 og frem til Norges selvstendighet i 1905.

Samlet forteller bildene historien om oppdagelsen av Norge.

Les hele saken med abonnement