Det begynte som et leketøy for de dristigste. Det var ingen våpen. Bare åpen himmel og en drøm om å fly.
Men leken tok slutt. Siden 1945 har ingen tvilt på betydningen av luftmakt.
Da Norge gikk inn i Nato endret mye seg. Vi fikk et flyvåpen å regne med, også i krig. Men det kostet.
Nå har vi fått en «game changer»: – I F-35 kan vi takle mye vanskeligere scenarioer, sier pilot Morten Hanche.
Historie

Veien mot herredømme i luften

Men selv tidenes dyreste norske forsvarsinvestering fjerner ikke Luftforsvarets «akilleshæl».

  • Vemund Sveen Finstad
    Journalist i Aftenposten Historie
Nyhetsbrev Få de beste artiklene rett i innboksen.

AFTENPOSTEN HISTORIE: – Jeg vet ikke hvor mange jagerfly som ligger i fjelltoppene i Nord-Norge, sier Einar Kristian Smedsvig, tidligere generalinspektør i Luftforsvaret (GIL).

Da han var fersk pilot på 1960-tallet lå den kalde krigen som et tungt teppe over alt norske piloter foretok seg. De skulle være profesjonelle og kunne gjennomføre pålagte oppdrag under krevende forhold.

– Vi følte det i ryggmargen. Man måtte kunne operere flyet på rimelig marginale forhold om noe skulle skje.

Fra 1950 til 1989 omkom 199 norske flyvere, til nesten ingen pressedekning.

Les hele saken med abonnement