Anmeldelse av Il tabarro og Gianni Schicchi: Fra dørgende kjedelig til gnistrende operamoro
Puccinis dobbeltforestilling viser ytterpunktene i opera.
Det er vrient å få klassisk operakomikk til å bli virkelig morsomt for et moderne publikum. Farsegrep er liksom ikke så populært om dagen: Folk som kler seg ut som hverandre, dører som smeller opp og igjen, karikaturaktige stereotyper. Ofte ender det i velvillig humring fra publikum, en høflig anerkjennelse av at jo, dette var vel artig for 100 år siden.
At høstens første egenproduksjon i Operaen evner å få Puccinis fjasete miniopera Gianni Schicchi til å bli lattervekkende, er derfor ikke så lite imponerende.
Les hele saken med abonnement
Les også
22-åringen ble mye sterkere etter endringene. Dette er grunnen, ifølge ekspertene.
Min mamma sitter på månen og lyser opp mørke kvelder for barnebarn hun aldri har møtt
Du styrer om barnet lykkes – men ikke slik du tror
Oslo-ungdom lever stadig adskilt. – Jeg vil holde meg til mennesker jeg er trygg med.