Kultur

Journalistene blir færre - PR-bransjen vokser

De siste fem årene er det blitt over 500 færre journalister i norske medier. I samme periode har antall kommunikasjonsmedarbeidere økt med nesten 900.

Hos Geelmuyden.Kiese (GK) ligger gjennomsnittslønnen blant byråets 76 ansatte på 670.000 kroner. GK-sjef Hans Geelmuyden (foran) er ikke overrasket over at lønnsnivået i hans bransje er høyere enn blant journalister. Ørn E. Borgen

  • Ann Christiansen
  • Arve Henriksen
    Journalist

— Både som borger og kommunikasjonsmann er jeg bekymret over hvordan mediebedriftenes forretningsmodell krakelerer. I samfunnet vårt blir det et stadig større behov for å stille de kritiske og uavhengige spørsmålene.

Det sier kommunikasjonsgründer Hans Geelmyden i Skandinavias største partnereide selskap innen strategisk kommunikasjonsrådgivning, Geelmuyden Kiese.

En fersk undersøkelse fra det amerikanske forskningssenteret Pew Research Center viser at kommunikasjonsbransjen i USA de siste fem årene har vokst seg betydelig større enn den tradisjonelle pressen.

Les også:

Les også

Dette er Assanges mulige ruter ut av ambassaden

Mens antall amerikanske journalister har sunket fra 52.550 til 43.630 ansatte de siste ti årene, har antall kommunikasjonsmedarbeidere økt med 22 prosent, fra 166.210 til 202.530 hoder.

Nær dobling

I Norge er tendensen den samme: Antall aktive medlemmer i Norsk Journalistlag har sunket med 521 personer fra 7992 i 2009 til 7471 i fjor.

Til sammenligning viser tall fra Norsk kommunikasjonsforening at antall medlemmer i samme periode har økt med 880 fra 3307 til 4187.

Siden 2000 har antall hoder som driver innenfor kommunikasjonsbransjen nær fordoblet seg, fra 2366 til 4187 i fjor.

Geelmuyden er bekymret over at antall journalister blir stadig færre.

— Det er av stor demokratisk betydning at pressen får flere ressurser. Så du skal vite at jeg heier på deg.

Les også:

Les også

Churn-analytiker

Pågang fra journalister

Og det er nettopp fra mediebransjen at kommunikasjonsbyråene henter mange av sine ansatte. En undersøkelse blant medlemmer i Norsk kommunikasjonsforening, viser at 22 prosent av medlemmene har en journalistisk utdannelse.

Rundt 40 prosent av staben hos kommunikasjonsbyrået Burson-Marsteller, cirka 15 mennesker, har bakgrunn fra journalistikk, opplyser adm. direktør Morten Pettersen.

Han forteller at byrået opplever et voldsomt trykk fra folk som ønsker å jobbe hos dem – både fra nyutdannede og mennesker med journalistisk bakgrunn.

– Er det flere med journalistbakgrunn som melder seg nå enn tidligere?

– Ja, det vil jeg si. Alle rundene med nedbemanninger og sluttpakker som har vært i norske mediehus, og vanskeligheter med å få seg fast ansettelse, har en konsekvens. Vi merker økt pågang. Vi merker også at det er lettere å rekruttere veldig flinke mennesker.

Les også:

Les også

Journalister på misjonsferd?

Medieforståelse viktig

Ifølge Pettersen er det helt essensielt å ha medarbeidere med journalistisk kompetanse i bedriften.

– På grunn av forståelsen av medier og evnen til å kunne fortelle en interessant historie om en bedrift. I tillegg er forståelsen av hvordan sosiale medier virker, og hvilken effekt en sosial mediestorm mot en bedrift kan ha, i økende grad viktig.

Også kommunikasjonsbyrået Trigger forteller om mange jobbhenvendelser, også fra journalister.

– Vi får mellom fem og ti henvendelser uoppfordret i uken fra folk som ønsker å jobbe hos oss. Av dem er det en del journalister, sier daglig leder Preben Carlsen.

USA: Store lønnsforskjeller

En amerikansk undersøkelse viser at det er stort sprik i inntektene mellom PR-medarbeidere og journalister.

PR-medarbeidernes inntektsøkning har vært på 25 prosent siden 2004, mens den i samme periode har vært på rundt 15 prosent for amerikanske journalister. I dag tjener en amerikansk PR-medarbeider rundt 124.000 norske kroner mer enn en tradisjonell journalist.

Det finnes ikke sammenlignbare tall i Norge, men i 2013 var gjennomsnittslønnen til en journalist organisert i Norsk Journalistlag 579.566 kroner (inklusiv alle tillegg). Innenfor den norske kommunikasjonsbransjen er det store variasjoner, avhengig av stillingshjemler.

— Det er kommunikasjonsrådgivere i store firmaer som kan ha en svært høy lønn, tilsvarende direktører. Men snittet for kommunikasjonsrådgivere ligger nok på rundt 600.000 kroner, sier Therese Manus, daglig leder i Norsk kommunikasjonsforening.

Deres tall viser at en kommunikasjonsmedarbeider i snitt i fjor tjente 461.000 kroner. En kommunikasjonsrådgiver hadde en snittlønn på 522.000 kroner, mens en kommunikasjonssjef og kommunikasjonsdirektør tjente henholdsvis 700.000 kroner og 1,1 million kroner.

Ikke overrasket

— Hos oss varierer lønnsnivået fra 400.000 kroner til én million kroner, sier daglig leder i kommunikasjonsbyrået Trigger, Preben Carlsen.

Morten Pettersen, adm. direktør i Burson-Marsteller, mener at lønningene i kommunikasjonsbransjen har normalisert seg. Tiden med ekstreme lønnsøkninger, der man kunne gå opp 30-40 prosent ved å begynne i bransjen, er forbi, mener han.

– Når tilbudet av flinke unge mennesker øker, betyr det at byråene kan få dem billigere enn tidligere. Samtidig, hvis du er en etterspurt rådgiver i markedet, vil du ha en lønnsutvikling som er høyere enn i norsk journalistikk.

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Hvorfor protesterer ikke samfunnet høylytt når journalister blir PR-rådgivere for makten?

  2. KULTUR

    Hans Geelmuydens sleivete kommentar er med på å opprettholde fordommer mot flerkulturelle

  3. DEBATT

    En av fire frilansjournalister vurderer å forlate mediebransjen

  4. DEBATT

    Facebook er en skandale, og det er din skyld også | Gjermund Stenberg Eriksen

  5. KULTUR

    Større optimisme i Medie-Norge: Over 100 journalister blir ansatt

  6. KULTUR

    Disse frilanserne velger usikkerhet og dårlig lønn fremfor fast jobb i media