Kultur

«Kong: Skull Island»: Forrykende Kong

Fantastiske actionscener

  • Erlend Loe
    Erlend Loe
    Filmanmelder og forfatter

Vår vurdering:

5 av 6
Nyhetsbrev Vil du ha film- og serietips rett i innboksen?

Grunnen til at King Kong kan gjenbrukes i film etter film har noe å gjøre med at den store apen dypest sett er en sørgesang over det moderne menneskets naturforståelse. Ignoransen og egoismen vår er så skamløs at de må skildres ufiltrert som i King Kong-filmene, eller i Avatar eller Jurassic Park, for at skal klare å kjenne på den kollektive smerten. Budskapet, som er pakket inn i to timer med heidundrende action, er: Vi mennesker respekterer ikke jorda, og når vi støter på noe som utfordrer tankemåten vår, dreper vi det.

Det mest fascinerende med Kong har allltid vært at han er utstyrt med et komplekst følelsesregister. I originalen fra 1933 møter vi en forelsket Kong som skildres som en yngling som ikke forstår hvilke følelser som begynner å våkne i ham. I 1976-versjonen går det så langt at Jessica Lange må si: «Come on, Kong, forget about me. This is never gonna work, dont you see?» Peter Jacksons Kong er den fineste av dem alle, en sann melankoliker, plaget og lengtende.

Les hele saken med abonnement