Kultur

- Norge har vært et test-marked for hele verden

  • Robert Hoftun Gjestad
    Robert Hoftun Gjestad
    kulturjournalist

Det finnes fortsatt mange CD-er på kontoret til Jørn Dalchow i Oslo, men de neste årene vil det nok handle mest om strømming på møtene i hovedstyret for internasjonale IFPI. Foto: Ørn E. Borgen

  • Apples lansering av sin streamingtjeneste kan bli en "game changer" for musikkbransjen, sier Jørn Dalchow.

Allle rykter tilsier at direktør Tim Cook i San Francisco mandag kveld lanserer Apples nye strømmetjeneste for musikk. Om den kalles Beats, Apple Music, iStream eller noe helt annet vites ikke, men ingen tviler på at dette er en gedigen nyhet.

Tviler gjør heller ikke Jørn Dalchow.

Bransjeveteranen er første nordmann i hovedstyret til verdens største musikkorganisasjon, og er blant annet hentet inn fordi Norge er ledende i strømmemarkedet.

International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) er verdens største organisasjon for musikkbransjen, og representerer 1450 plateselskap i 75 land.

— Ja, Apples lansering av sin strømmetjeneste kan bli en "game changer" for musikkbransjen. Vi har tidligere sett at bare i kraft av sin størrelse, har Apple greid å drive frem endringer i flere markeder. Og er det noen som kan få musikkstrømming til å skyte fart globalt, så er det Apple, sier Jørn Dalchow.

Norge er et test-marked

Allerede som 19-åring ble han i 1987 ansatt som produktansvarlig for internasjonalt repertoar hos PolyGram, nå Universal Music. Siden 2000 har han drevet plateselskapet og musikkforlaget daWorks, er en svært aktiv coverdesigner, og har skrevet den norske musikkbransjens guidebok Hjelp, jeg er i popbransjen .

Ordet bransjeveteran passer sjeldent godt her.

— Man må kunne si at jeg generelt er over gjennomsnittet interessert i musikk, artister, bransjen og det musikkpolitiske, ja. Da det tilfeldigvis ble en åpen plass i IFPI-styret for den som skulle representere de europeiske indieselskapene, meldte jeg min interesse, og ble valgt, sier Jørn Dalchow.

At han kom fra akkurat Norge, var neppe like tilfeldig.

— Nå ser vi for alvor at strømming etter hvert kommer for fullt i alle land, blant annet i USA, og jeg tror nok jeg ble valgt inn i styret fordi jeg kommer fra et land der bransjen har lykkes digitalt. En liten stemme fra et marked som er modnet, sier Dalchow.

Nesten alt via strømmetjenester

For i både Sverige og Norge ser man nå at nesten alt kjøp og konsum av musikk skjer via strømmetjenester som Spotify og Tidal.

Andelene i begge land ligger rundt 80 prosent, mens nedlastning og fysisk salg forsvinner mer og mer.

— Norge er et lite land som har vært et test-marked for hele verden. For bare fem-seks år siden var hele bransjen preget av bratt salgsnedgang og mye negativitet, og folk som meg vurderte seriøst å bare gi opp. Med strømming er dette snudd til positivitet, og det er dette jeg håper og ønsker å bringe med meg inn i IFPI-styret. Husk at mange andre markeder, som for eksempel det store tyske, ligger minst tre-fire år etter oss her oppe i Nord-Europa, sier Dalchow.

Må få de eldre med

Et par uker er gått siden han ble valgt inn på et IFPI-styremøte i Washington. Selv skal han ikke på sitt første møte før til høsten, men jobben med å sette seg inn i hele det internasjonale bildet er forlengst i gang.

Et lokalt spørsmål er hva det kan bety for norsk musikk og bransje at en nordmann for første gang er representert på topp innad i IFPI, hele 82 år etter at organisasjonen ble grunnlagt i Italia i 1933.

— Vel, det blir spennende å se. Jeg skal jo representere flere land enn bare Norge her, men blir forhåpentlig en stemme som bringe inn noe annet enn hva et indieselskap fra Tyskland ville gjort. Jeg skal i alle fall ikke holde ny kunnskap for meg selv, men dele med den lille, norske musikkbransjen vi alle er en del av, sier Dalchow.

Nye norske utfordringer

Og selv om pilene peker oppover takket være strømming i Norge, er det også her utfordringer fremover.

— Norskandelen er altfor lav, men hvorfor det? Den burde i alle fall vært på over 30 prosent, så der er det en jobb å gjøre. Et annet spørsmål er om man i Norge nå har nådd et tak for antall strømmebrukere, eller om det er mulig å vokse videre. Her handler det om å få med den eldre målgruppen, 50- og 60-åringer som steady abonnenter som betaler sine 99 kroner i månedene. Disse må nå over på streaming, sier Dalchow.

Mye tilsier at de ikke blir kjedelig på styremøtene de neste tre årene.

  1. Les også

    5 ting vi vet om Apples nye strømmetjeneste for musikk

  2. Les også

    Denne mannen selger millioner av plater i Asia

Les mer om

  1. Apple
  2. Strømming

Relevante artikler

  1. KULTUR
    Publisert:

    Spotify får ny strømmekonkurrent i år

  2. KULTUR
    Publisert:

    Marcus & Martinus bidrar til nye plusstall i platebransjen

  3. KULTUR
    Publisert:

    Kraftig vekst i musikkbransjen etter flere kriseår

  4. KULTUR
    Publisert:

    Krever større andel norsk musikk i strømmetjenestene

  5. KULTUR
    Publisert:

    Tøffere for norske artister å få suksess ute

  6. KULTUR
    Publisert:

    Nå kan flere nye artister få en viktig mulighet: – Å komme inn på en Spotify-liste er alfa og omega