Kultur

Stadig flere influensere varemerkeregistrerer sitt eget navn

«Risky business», mener Mediebyråforeningen.

Jørgine Massa Vasstrand, Vegard Harm, Camilla Aastorp og Camilla Pihl er finalister i Vixens awards fredag. Alle de fire influenserne har søkt varemerkeregistrering hos Patentstyret.
  • Vilde Bratland Hansen
    Journalist
Nyhetsbrev Vil du ha film- og serietips rett i innboksen?

I dagens mediebilde er det vanskelig å unngå navn som Sophie Elise, Funkygine, Vegard Harm, Treningsfrue eller Camilla Pihl.

De er såkalte «influensere».

Disse lever i stor grad av sitt eget navn, og flere tar ut solide millionlønner. I tillegg til å publisere innhold på blogger og sosiale medier skriver de bøker, lager kleskolleksjoner, TV-programmer og eventer.

Nå søker stadig flere influensere om å registrere sitt eget navn som en merkevare hos Patentstyret.

Les også

– Norske artister er for naive

Sophie Elise Isachsen er blant influenserne som har registrert navnet sitt som et varemerke.

– En profesjonalisering av bransjen

Fredag går prisutdelingen Vixen Awards av stabelen i Oslo. Den har som mål å kåre Norges beste influensere innenfor en rekke kategorier. I år har flere av de nominerte søkt om å registrere varemerke.

Camilla Aastorp varemerkeregistrerte navnet Treningsfrue i 2017. Hun sier det er et av de beste valgene hun har tatt.

– Jeg følte det skapte gjenkjennelsesverdi med navn og logo i sosiale medier, på produkter og i presentasjoner, sier hun.

Aastorp tror flere influensere vil gjøre det samme.

– Jeg ser flere og flere som setter navn eller varemerke på ulike produkter, og jeg tror det kan være en smart investering.

Tidligere har profiler som Helsesista, Tusvik & Tønne, Johannes Klæbo, Jan Thomas, Marcus & Martinus og Anne Brith Davidsen varemerkeregistrert navnet sitt.

Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne – Tusvik & Tønne – er blant dem som har varemerkeregistrert eget navn hos Patentstyret.

Bernt Boldvik, avdelingsdirektør i Patentstyret, ser utviklingen som en profesjonalisering av bransjen.

– Tidligere var blogging et ungdomsfenomen, en ikke-kommersiell hobby. Men på et tidspunkt begynte man å omtale bloggere som influensere fordi man så at de hadde en påvirkning. I dag lever mange av navnet sitt, enten i form av sitt personnavn eller kallenavn. Eksempler er bloggerne Funkygine og Treningsfrue, sier han.

– Hvilke fordeler kan du få ved å varemerkeregistrere navnet ditt?

– For det første får du juridisk rett på et navn som andre må ligge unna. Du unngår å bli kopiert. Men varemerkeregistrering kan også være en måte å skape verdi og tjene penger på. En influenser kan for eksempel selge navnet sitt dersom samarbeidspartnere vil bruke påvirkerens navn på egne produkter.

Bernt Boldvik, avdelingsdirektør i Patentstyret.

– Risky business

Influenserbransjen vokser seg stadig større, og byråer som United Influencers fortsetter å øke sin omsetning.

En ny rapport fra det svenske analyseselskapet Institutet för reklam- och mediestatistikk (IRM), viser at norske bloggere, youtubere og sosiale medier-profiler i 2018 solgte reklame for 237 millioner kroner.

I løpet av 2019 regner man at salget steg med 22 prosent, skriver Kampanje. Influenserbransjen selger dermed reklame for mer enn kino og ukepresse.

Daglig leder i Mediebyråforeningen, Merete Mandt Larsen, er ikke overrasket over at flere influensere søker varemerkeregistrering, men er ikke spesielt begeistret for utviklingen.

– Det er «risky business» i den forstand at man snakker om mennesker. Du er ikke statisk eller en vare som menneske, du er i endring, sier hun.

Larsen viser for eksempel til hvordan Petter Northugs tette samarbeid med Coop endte i konflikt da skistjernen ble tatt for fyllekjøring i 2014.

Daglig leder i mediebyråforeningen, Merete Mandt Larsen, er ikke overrasket over at flere influensere søker varemerkeregistrering.
Les også

Ole Ivars tar grep om eget varemerke etter 55 år

Patentstyret påpeker på sin side at varemerkeregistrering gir enerett og mulighet for å lisensiere ut bruken av navnet sitt:

– Vi vet fra tidligere undersøkelser at mellom 29 og 33 prosent av norske bedrifter oppgir at de har opplevd uønsket kopiering, skriver Jacob Calmeyer i en mail til Aftenposten.

Manager i influencerbyrået Egmont People, Vilde Kristine Darvik, oppfordrer i noen tilfeller sine influensere til å søke varemerkeregistrering.

– Mange av våre profiler har sterke merkevarer som beveger seg ut over egne kanaler. Med stadig produktutvikling innenfor alt fra mat, merch, TV og eventer kan det være lurt å varemerkeregistrere for å beskytte og unngå at andre aktører utnytter seg av merkevarens gode renommé.

Marit Røttingsnes Westlie, som driver matbloggen Fru Timian, var semifinalist i årets Vixen-awards. Hun varemerkeregistrerte navnet Fru Timian i 2018.

– Hvilke fordeler ser du ved å registrere deg?

– At ingen andre kan bruke Fru Timian-navnet i kommersiell sammenheng. Nå når jeg har lansert min egen krydderserie. Jeg tenker at det er greit å sikre seg hvis jeg lykkes med kryddersatsingen min, sier Westlie.

Marit Røttingsnes Westlie driver matbloggen Fru Timian og var semifinalist i årets Vixen-awards. Hun varemerkeregistrerte navnet Fru Timian i 2018.

– Et ansvar på vegne av fansen

Tvillingene Marcus og Martinus Gunnarsen er blant kjendisene som tidligere har registrert et varemerke på navnet sitt. Prosessen begynte i 2018. Deres pr-ansvarlig, Marte Schei i Anti Brandpeople, forteller litt om hvorfor.

– Marcus & Martinus er en global merkevare. Ett av selskapene selger produkter som bærer artistens navn og logo. M&M selger til en ung målgruppe, og det er helt avgjørende for oss å ta de grep vi kan for å sikre gode og trygge produkter. Det er et ansvar vi har på vegne av fansen, sier Schei.

Hun forteller om tilfeller der ulovlige kopier av fanprodukter, som for eksempel kosmetikk og klesplagg, kan være direkte farlige. Dette gjelder så langt hun er kjent med ikke norske aktører, men for eksempel kjente merkevarer som JoJo Siwa og Kylie Jenner.

Schei understreker at merkevareregistrering er en dyr, omfattende og tidkrevende prosess. Hun mener det godt kunne vært enklere for unge influensere å komme gjennom papirmøllen og dermed ta kontroll over egne produkter.

Marcus & Martinus er blant influenserne som har søkt om varemerkeregistrering.

Les mer om

  1. Funkygine
  2. Egmont
  3. Influencer
  4. Økonomi
  5. Blogging
  6. Marcus & Martinus