Kultur

Få meg på, for faen ble årets kinofilm

Med sin ungdomskomedie om Pikk-Alma ble Jannicke Systad Jacobsen i kveld den femte kvinnelige regissør som har vunnet Amanda for beste kinofilm.

Full klaff for teamet bak Få meg på, for faen under Amanda-prisutdelingen. Filmen ble kåret til fjorårets beste kinofilm. Produsentene Sigve Endresen og Brede Hovland i Motlys flankerer regissør Jannicke Systad Jacobsen. Foto: JAN GUNNAR FURULY

  • Jan Gunnar Furuly

Kristoffer Joner og Noomi Rapace fikk hver sin Amanda-pris i kveld. Joner for beste mannlige hovedrolle i Kompani Orheim. Rapace for beste kvinnelige hovedrolle i Babycall. Foto: JAN GUNNAR FURULY

-Litt merkelig å bli verdsatt mer ute enn hjemme, sa regissør Morten Tyldum om Amanda-juryens behandling av Hodejegerne. Her sammen med produsenten Marianne Gray etter å ha mottatt Folkets Amanda. Foto: JAN GUNNAR FURULY

Scenebilde fra årets kinofilm, Få meg på, for faen Foto: Tania Nyberg/Motlys/Norsk Film Distribusjon

Flere sterke kvinner tok hjem de gjeveste prisene på TV 2s Amanda-show i Haugesund.

Systad Jacobsen kunne juble for at hennes langfilmbdebut Få meg på, for faen ble foretrukket av juryen som årets beste norske kinofilm. På podiet hadde hun også med seg produsentene Brede Hovland og Sigve Endresen fra produksjonsselskapet Motlys.

-Jeg vil først og fremst takke Helene Bergsholm som bærer hele denne filmen på sine unge skuldre gjennom sin hovedrolle, som hun også var nominert til pris for, sa Jacobsen.

Like før hadde fotograf Marianne Bakke fått prisen for beste foto for samme film.

Og svenske Noomi Rapace tok oppskriftsmessig seieren i klassen for beste kvinnelige skuespiller i Pål Sletaunes psykologiske thriller, Babycall.

Lykkelig og stolt

-Det er absolutt stas å få en norsk filmpris. Jeg er både lykkelig og stolt, sa Rapace til pressen. Hun hadde på forhånd gjort det klart at hun slett ikke stilte med ferdigskrevet takketale.

-Hva sier det om kvaliteten på norsk film at du kun konkurrerte med en annen nominert kandidat om prisen?

-Det kan jeg vanskelig si noe om, jeg vet for lite om norsk film. Men det er problematisk for kvinner over hele verden å slå seg frem. Man må bare stå på og gjøre sitt ytterste, svarte Rapace diplomatisk.

Tidligere på kvelden, under en mottakelse på rådhuset i Haugesund, skrøt hun av samarbeidet med Sletaune og hans norske team, og la vekt på at norsk film er blitt en snakkis i Hollywood.

-Det er helt åpenbart at det skjer mye spennende i Norge på filmfronten akkurat nå. Det blir lagt godt merke til at dere har produsert mange gode filmer den senere tiden, sa Rapace. Hun sa også at hun vil fortsette å veksle mellom filmproduksjoner i Hollywood og Skandinavia.

Favoritter utelatt

På forhånd var det mye rabalder rundt Amanda-juryens nominasjoner. Kritikere og filmspesialister har formelig stått i kø og påtalt det som en skandale at publikums— og kritikerfavoritter som Joachim Triers Oslo, 31. august og Morten Tyldums Hodejegerne begge var utelatt blant de nominerte i klassen for årets beste kinofilm.

Trier var ikke til stede i Haugesund under gårsdagens prisutdeling, han er i USA, opptatt med forberedelser til innspillingen av filmen Louder than bombs.

Derfor kunne han ikke motta plasteret på såret fra Amanda-juryen: Prisen for beste regi.

Oslo, 31. august fikk pris for beste klipp.

Folkets Amanda til Hodejegerne

Tyldum kunne på sin side plukke opp Folkets Amanda for Hodejegerne, stemt frem av VGs lesere.

-Er dette en revansj på juryen, ville flere journalister vite.

-Jeg har vært med på dette før. En jury er bare en jury, svarte Tyldum uten å ville gå til direkte angrep på Amanda-juryens vurderinger.

-Vi har jo fått en fantastisk mottakelse for Hodejegerne ute, faktisk mye bedre enn her hjemme. Spesielt i USA liker de filmen, sa Tyldum.

-Og i Storbritannia har den gått veldig bra, la den svenske produsenten Marianne Gray til.

Om halvannen uke flytter Tyldum permanent til Hollywood, for å ta fatt på sin nye, kommende storfilm i USA.

-Vi starter opptakene 14. januar. Noe mer har jeg ikke lov til å si nå, sa han lurt.

Fire til Babycall

Flest Amanda-statuetter ble det til Pål Sletaunes Babycall, med totalt fire priser. Filmen var nominert i ni klasser – flest av alle årets filmer. Regissør og manusforfatter Sletaune fikk blant annet prisen for beste manus.

Kompani Orheim, regissert av Arild Andresen, fikk to priser: Kristoffer Joner ble kåret til beste mannlige skuespiller, mens Cecilie A. Mosli vant for beste kvinnelige birolle.

Juryformann forsvarer priser

Juryformann Jan Eggum sier han er svært overrasket over alle de harde utfallene mot Amanda-juryen.

-Jeg hadde aldri ventet meg dette da jeg sa ja til jobben, sier han, og forsvarer kåringene juryen har gjort.

Eggum bare fnyser av kritikken fra blant andre filmprofessor Anne Gjelsvik som fredag sa til Aftenposten at årets kåring hadde b-preg. I likhet med sin kollega, filmprofessor Ove Solum, savnet hun Oslo, 31. august på listen over beste kinofilm.

Han kjøper heller ikke Aftenposten-kommentator Ingunn Øklands påstand om at Amanda-juryen velger de nest beste filmene, fordi de beste allerede har fått andre norske filmpriser tidligere på året.

-Det er ikke det minste rart at en sammensatt fagjury ser noe annerledes på film enn det kritikerne gjør. Filmene som er foretrukket, er verdige vinnere, fastholder han.

Motlys med 20 nominasjoner

Oslo, 31. august-produsent Yngve Sæther i Motlys ville fredag ikke surmule over utfallet av årets Amanda-kåringer.

-Smaken er delt, og slike kåringer har av og til et klart preg av tilfeldigheter over seg, sier han.

Isteden valgte Sæther å se på det som en stor triumf at produksjonsselskapet, som bevisst satser på kvalitetsfilm, i år hadde hele 20 Amanda-nominasjoner for sine produksjoner. Selskapet står bak både Få meg på, for faen, Kompani Orheim, Oslo, 31. august og kortfilmen Prematur, regissert av Gunhild Enger.

Calmeyer fikk ærespris

Skuespillerveteranen Joachim Calmeyer ble tildelt Amanda-komiteens ærespris, blant annet for sin mangeårige innsats innen film og TV-teater. 81-åringen er særlig kjent for sine mange Henrik Ibsen-roller og en av hans siste filmroller hadde han i Bent Hamers Hjem til jul.

-Mitt første scenekyss fikk jeg faktisk av ham, og vi har spilt Romeo og Julie sammen, sa prisutdeler Liv Ullmann da han ble oppropt med et bestemt "Joachim".

En svært rørt prisvinneren kvitterte med blant annet en spontan takkesang fra scenen.

Her er alle Årets Amanda-vinnere

Beste norske kinofilm: Få meg på, for faen. Regi Jannicke Systad Jacobsen. Produsent Brede Hovland og Sigve Endresen for Motlys.

Folkets Amanda: Hodejegerne. (Stemt frem av VGs lesere).

Beste barnefilm: Til siste hinder. Regi Anders Øvergaard. Produsent Kathrine Haugen for Filimo Film og Odd G. Iversen for Atomfilm

Beste regi: Joachim Trier, Oslo, 31. august

Beste kvinnelige skuespiller: Noomi Rapace, Babycall

Beste mannlige skuespiller: Kristoffer Joner, Kompani Orheim

Beste kvinnelige birolle: Cecilie A. Mosli, Kompani Orheim

Beste mannlige birolle: Jon Øigarden, Varg Veum–I mørket er alle ulver grå

Beste filmmanus: Pål Sletaune, Babycall

Beste foto: Marianne Bakke, Få meg på, for faen

Beste produksjonsdesign/scenografi: Roger Rosenberg, Babycall

Beste visuelle effekter: Eirik Aanonsen og Christer Engström, Pushwagner

Beste musikk: Peder Kjellsby, Varg Veum–De døde har det godt

Beste klipp: Olivier Bugge Coutté, Oslo, 31. august

Beste lyddesign: Tormod Ringnes og Christian Schaanning, Babycall

Beste kortfilm: Å vokte fjellet. Regi Izer Aliu. Produsent Elisabeth Kvithyll for Den norske filmskolen.

Beste dokumentarfilm: Folk ved fjorden. Regi Øyvind Sandberg. Produsent Jorunn Botne og Øyvind Sandberg for Øy-Film

Beste utenlandske kinofilm: Drive. Regi Nicolas Winding Refn.

Amanda-komiteens ærespris: Joachim Calmeyer

Flere artikler

  1. KULTUR
    Publisert:

    «Thelma»-produsentene sa i fjor at de boikotter Amandaprisen. Nå er de nominert til 12 av prisene.

  2. KULTUR
    Publisert:

    Bølgen stakk av med kveldens gjeveste Amanda-pris

  3. KULTUR
    Publisert:

    Atle Antonsen nominert til Amanda

  4. DEBATT
    Publisert:

    Amandakomiteen må ta fornuften fatt. Beste film er beste film. Ferdig snakka.

  5. KULTUR
    Publisert:

    Kunsten å undergrave sin egen pris | Kjetil Lismoen

  6. KULTUR
    Publisert:

    Boikotter Amandapris-utdelingen