Kultur

Barneheltene fronter klesmerke

Barn ønsker å være som rollefigurene Karsten og Petra og ha samme klær som dem, og de vil presse foreldrene til å kjøpe det, mener professor i markedsføring.

karsten og petra.jpg

  • Ahmed Fawad Ashraf

I den andre filmen om Karsten og Petra, som har premiere i dag, er bestevennene kledd opp i jakker fra merket Vossatasser. Firmanavnet står skrevet med stor skrift på brystet på jakkene som er synlige utallige ganger. Det er også noen scener hvor de har på seg luer med logo, og de har pysj og genser fra merket.

Også på filmplakaten er logoen svært synlig. I minst én utendørsscene står bestevennene tett på kamera med logoen som blikkfang. Målgruppen for filmen er barn i barnehagealder.

Aftenpostens filmanmelder, Ingrid Åbergsjord, ga filmen terningkast 4 og skrev i anmeldelsen av klesmerkets synlighet var irriterende.

— Små barn skal vernes ekstra mot målrettet reklame. Dette er bare trist og skjemmer en film som ellers er ganske god, sier Åbergsjord.

Professor i markedsføring Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole (NHH) sier dette er en genistrek av leverandøren, og at eksponeringen vil påvirke barn til å presse foreldre til å kjøpe klærne.

— Alle markedsførere vil sette produktene sine i en kontekst eller i et miljø, og her får klesmerket mulighet til å eksponere seg over 74 minutter på et emosjonelt plan i en film for barn. Da er logikken at målgruppen ønsker å være som rollefigurene og ha samme klær som dem, og de presser foreldrene til å kjøpe det.

- Ikke produktplassering

Karsten og Petra-filmene er produsert av Cinenord Kidstory AS og filmen som kommer i dag er regissert av Arne Lindtner Næss. Til jul kommer den tredje filmen, og om tre uker starter innspillingen av den fjerde filmen.

Filmskaperne sier de ikke har vært oppmerksomme på at klesmerket er synlig i filmen før Aftenposten spør.

I en e-post skriver de at dette ikke er produktplassering, og at klærne ble plukket ut av Næss sammen med kostymeansvarlig for filmen, fordi de har sterke farger og er tøy norske barn bruker i skibakken. Utover det har samarbeidet vært begrenset, ifølge dem.

- Da filmen var klippet ferdig, spurte vi klesmerket om de kunne bidra med premier vi hadde planlagt rundt lanseringen og premièren. Dette ønsket de å være med på, og de sa seg villig til å betale for annonser tilknyttet konkurransene.

- Burde blitt sladdet

Mari Rysst mener at filmskaperne burde fjernet logoene fra klærne fordi det er en blanding mellom direkte og indirekte reklame. Hun jobber på Statens institutt for forbruksforskning og har forsket på barn og unge i en årrekke.

— Selv om ikke dette er produktplassering er effekten den samme. Hvis man skal være helt konsekvent i reklame rettet mot barn, kunne logoene i denne filmen blitt skjult. Det burde være mulig å sladde.

I januar i fjor ble markedsføringsloven endret og produktplassering ble tillatt på de kommersielle TV-kanalene i Norge. Produktplassering i programmer for barn er fortsatt ikke tillatt, men forbrukerombud Gry Nergård er bekymret for hvordan lovendringen påvirker reklame rettet mot barn.

- Dette kan oppfattes som målrettet reklame mot barn selv om det ikke er i klar strid med markedsføringsloven.

Design- og markedssjef i Vossatasser, Matilda Guillemot, har ikke tenkt på at logoene deres er så synlig.

— Det er mulig jeg må se filmen en gang til. Hadde vi betalt for å være med, hadde vi ønsket å bestemme hvordan klærne ble presentert. Vi har møtt filmens produksjonsassistent og stylist, og stylisten har bestemt alt, sier Guillemot.

- Hvor verdifullt er dette samarbeidet for dere? Dere får jo vist frem klærne deres?

— Vi synes at er det bra at vi assosieres med Karsten og Petra, men jeg må legge til at vi ikke hadde mulighet til å være med på de to neste filmene.

- Hadde det vært økonomisk gevinst i dette, ville vi hevet oss rundt og blitt med, men så verdifull har vi ikke vurdert den eksponeringen.

Andreassen mener klesmerket og filmprodusenten opptrer som økonomisk naive.

— Om ikke leverandøren av Vossatasser har tenkt på den kommersielle verdien av å ha sine produkter brukt i en film for målgruppen deres, er de økonomisk naive.

Han mener eksponeringen potensielt er verdt millioner.

- Du kan selv tenke deg hva det vil koste å lage og distribuere en reklamefilm. Det er fort snakk om et seks om ikke et syvsifret beløp, sier Andreassen, og tilføyer at klesmerket får i pose og sekk uten å betale fem øre.

Les også

  1. «Karsten og Petra» skjemmes av produktplassering

  2. Snikreklame

  3. TV Norge felt i PFU

  4. Kronerulling for «Pornopung»