Kultur

Peder Balke stilles ut på National Gallery

Knut Ljøgodt, direktør ved Nordnorsk Kunstmuseum, mener Peder Balke hører hjemme i kunsthistorien som en av de aller største på linje med Munch.
  • Vi vil med dette å skrive Peder Balke inn i verdenskunstens historie, på linje med Edvard Munch.
  • Arve Henriksen
    Arve Henriksen
    Journalist

Det sier en entusiastisk Knut Ljøgodt, direktør ved Nordnorsk Kunstmuseum. I juni åpner de den største utstillingen av nasjonalromantikeren Peder Balkes verker i nyere tid i Tromsø.

I november flyttes utstillingen til prestisjetunge National Gallery i London. Museet regnes som ett av verdens viktigste, ved siden av Musée du Louvre i Paris og Metropolitan Museum i New York.

— Denne lenge etterlengtede utstillingen vil sette søkelyset på Peder Balkes unike, innovative og virtuose malerier av skandinaviske kystlandskaper. Vi håper at dette vil plassere kunstneren – som fortjener å anerkjennes av et mye større publikum – tilbake på kartet, sier Christopher Riopelle, kurator ved National Gallery.

Sjelden

Det er ikke dagligdags at norske kunstnere slipper til hos det verdenskjente museet på Trafalgar Square i London.

I 2011 fikk 148.408 besøkende se Forests, Rocks, Torrents, en felles utstilling av skandinavisk kunst. Foruten norske og sveitsiske landskapsmalerier fra Asbjørn Lundes samling deltok også arbeider av J.C. Dahl, Thomas Fearnley, Knud Baade og Peder Balke.

— Det er ikke ofte at en norsk kunstner slipper til med egen utstilling ved National Gallery. Forrige gang det skjedde var vel Munch for en drøy generasjon siden, sier Knut Ljøgodt.

Utstillingen i 2011 var starten på et nært samarbeid mellom de to museene.

— Vi har lenge ønsket å lage en Peder Balke-utstilling her ved museet i Tromsø, blant annet fordi han var den første som malte fra Nord-Norge. Han var viktig for oppdagelsen av det nordnorske landskapet i kunsten, og skildret denne i sin egen eksperimentelle teknikk, sier han.

Politisk aktiv

I tillegg til at Balke er viktig for oppdagelsen av landsdelens identitet, hørte han også med til den tidligere demokratibevegelsen etter 1814. Som politisk aktiv engasjerte han seg veldig for arbeiderklassens sosiale kår. Blant annet fikk han bygget en egen bydel i Oslo, kalt Balkeby, hvor han utparsellerte tomter til arbeidere og håndverkere.

— Balke ble gjenoppdaget i 1914, i forbindelsen med jubileumsutstillingen i anledning 100-årsjubileet for grunnloven. Derfor syntes vi det var naturlig å løfte han frem igjen under Grunnlovsjubileet i år. Vi er opptatt av å bringe kunsten vår ut til et større publikum og tok derfor kontakt med London. De viste stor entusiasme, sier Ljøgodt, som mener Balke hører hjemme på den internasjonale kunstscenen på linje med Munch.

Utstillingen i Tromsø vil inneholde 70 arbeider, mens National Gallery vil vise 50. Maleriene er utlånt både fra museer og privatpersoner.

Balke er i dag representert i Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet med 14 bilder, Bergen kunstmuseum med to og Trøndelag Kunstgalleri med fire. Peder Balke-senteret ved Mjøsmuseet har i tillegg 12 veggmalerier.

— National Gallery i London har besøkstall i millionklassen hvert år. Det hadde vært fantastisk hvis Balke hadde fått minst flere hundre tusenbesøkende og dermed blir kjent for et stort, internasjonalt publikum, sier Ljøgodt.

- Vil vekke begeistring i London

Kunsthistoriker Karin Hellandsjø mener Peder Balke vil vekke stor begeistring hos publikum i London.

— Balkes produksjon er ikke like stor som mange av de andre store romantikerne, men han har likevel stor betydning for samtidens kunstnere. Ikke minst på grunn av sitt romantiske kunstsyn, sier Hellandsjø.

National Gallery har allerede en Peder Balke i museet. <i>The Tempest </i>fra 1862 vil derfor bli en del av utstillingen i november.

Hun synes det er stor stas at en norsk kunstner nå igjen slipper til hos National Gallery.— Det er særlig bildene hans fra Nord-Norge som er vekker størst interesse. Mange er opptatt av nordlyset og nordområdene, og Balke har visualisert det på en unik måte.

Han har klart å fange lyset og landskapet på en utrolig spennende måte, ikke minst gjennom denne teknikken hvor han lot malingen renne på det hvite underlaget, sier hun.

Viste Stetind

Tone Hansen, direktør ved Henie Onstad Kunstsenter deler Hellandsjøs entusiasme.

— Det er veldig uvanlig at norske kunstnere slipper til på National Gallery, derfor er dette så fantastisk. Det er et museum som er museumsfaglig seriøst og tungt, sier hun.

I forbindelse med Henie-Onstad-utstillingen Fjellet i norsk kunst i 2008 fikk museet låne Balkes kanskje mest kjente maleri, Stetind .

— Der Munch snakker direkte til vårt følelsesliv gjennom figurene sine, så er Balke den store naturskildreren. Bildene hans har derfor kvaliteter som påvirker dagens kunstnere. Det er det ingen tvil om, sier Hansen.

Auksjon

Peder Balkes malerier har oppnådd gode priser på auksjoner de seneste årene. På høstauksjonen i fjor ble maleriet Stetind solgt for 310.000 kroner. I 2011 gikk maleriet Helgøya i Mjøsa for 1,1 millioner kroner. Prisantydningen i forkant var anslått til 300.000-400.000 kroner. Andre av Balkes malerier er blitt solgt under prisantydning de siste årene.