Kultur

Det koster å bli sett på Facebook

Norske medier legger mye ressurser i å havne høyt i nyhetsstrømmen din. Den som knekker Facebook-koden, vinner.

- Det er et paradoks at vi at vi gir bort innhold på Facebook. Vi ønsker jo å bygge relasjoner mellom nordmenn og NRK, ikke mellom nordmenn og Facebook. Men vi er nødt til å være der folk er, sier nettsjef Frank Gander og sosiale medier-ansvarlig Ingeborg Volan i NRK. Tor G. Stenersen

  • Øystein Aldridge

— De som betaler mest, får den beste plassen. Det er dyrere å nå unge kvinner som nettopp har fått barn enn det er å nå eldre menn, fordi flere kjemper om deres oppmerksomhet, sier Espen Grimmert i Iprospect.

Han jobber med digitalannonsering for en rekke norske bedrifter, og sier det stadig blir mer nødvendig å betale for å nå frem på Facebook.

Facebook er Norges største mediekanal, med NRK1 som nummer to. 3,5 millioner nordmenn har en profil på Facebook, ifølge TNS Gallup.

I takt med at publikum har flyttet seg til Facebook, har likes, delinger og kommentarer blitt hard valuta.

— Interessant innhold får mest gratis spredning, så her stiller medier og fotballag sterkere enn de som bare byr på kjedelige reklamebudskap. Hvis mange brukere tidlig klikker seg inn for å lese artikler, like og kommentere, er belønningen at oppdateringen blir vist til flere. Hvis en avis normalt skaper mye engasjement, havner stoffet deres høyt, forklarer Grimmert.

NRK må gjette mye

Flere norske medier, deriblant Aftenposten, bruker iblant småbeløp på å sikre innholdet sitt eksponering, akkurat som flyselskaper og banker.

Disse postene er merket med ordet «sponset». Grimmert anslår at beløpet som norske medier bruker til å fremme redaksjonelle produkter på Facebook er «ganske beskjedent».

MestdeltpaaFacebook-SANrvNNyNR.jpg Terje Tønnesen

NRK betaler ikke for synlighet på Facebook, men de legger mye arbeid i å spre sakene sine.

— Det som treffer godt på Facebook, er gjerne saker som folk kjenner seg igjen i, som de ler av og som berører dem. Vi vet at videoer og bilder funker bra. Det samme gjelder lenker med korte tekster til. Vi jobber tett med Facebook og vet at NRK er høyt rangert av dem, sier Ingeborg Volan, ansvarlig for sosiale medier i NRK.

Det finnes ingen fasit på hvordan man får innholdet sitt til å havne høyt i nyhetsstrømmen.

— Facebook er interesserte i godt samarbeid med publisister, men de er hemmelighetsfulle når det kommer til hvordan algoritmene deres fungerer. Vi må gjette oss til mye, sier nettsjef Frank Gander i NRK.

Du får ikke med deg alt

På Facebook kjemper nyheter, babybilder og bursdagshilsener om den samme oppmerksomheten. Antall ting som deles på Facebook dobler seg for hvert år, forteller Facebook-topp Nicola Mendelsohn, som nylig besøkte Oslo.

For at ingen skal oppleve strømmen sin som uinteressant, har Facebook gjort endringer i algoritmene som bestemmer hvem som får se hva.

— For noen år siden besto strømmen av noen hundre ting om dagen, mens tallet i dag kanskje er 2000. Basert på din Facebook-interaksjon, sørger algoritmen for at du får se det du er mest interessert i. Hvis det skjer en stor nyhetshendelse, vil du ikke at den skal havne langt nede, sier Mendelsohn.

Facebook er kontinuerlig arbeid

Det er VGs saker som deles mest i Norge. Øyvind Solstad, som er ansvarlig for sosiale medier i VG, sier de bruker tid og ressurser på å nå mest mulig ut på Facebook.

- Vi gjør tekniske tilpasninger, vi jobber med språk og bilder, styring av hva som skal postes hvor, til hvem og når. Vi har kurs og diskusjoner internt, og vi måler alt vi kan for å se hva som fungerer. Det er en kontinuerlig jobb, sier Solstad.

Videre sier han at VG så å si ikke betaler for å være synlige på Facebook.

— Vi har svært høy synlighet allerede. Men vi ser på det fortløpende, og VG har både temaer og nisjesider som det er aktuelt for, sier Solstad.

Møter redaksjonelle utfordringer

— Vår jobb er å varsle publikum når det skjer noe i nyhetsbildet, men det går ikke alltid på Facebook. Noen ganger kan det ta en dag eller to før Facebook viser innholdet i nyhetsstrømmen til publikum, sier Ingeborg Volan i NRK.

En annen utfordring som norske medier møter, handler om hvilke saker Facebook presenterer som relaterte til det man publiserer.

I april avslørte Facebook navnet på stefaren i den såkalte Christoffer-saken, fordi algoritmene gjenkjente originalversjonen av et sladdet bilde av mannen.

Bildet og en eldre artikkel om stefaren som hadde stått på trykk i Ringerikes Blad, og som ikke handlet om Christoffer-saken, ble koblet opp mot en ny sak der mannen var anonymisert.

— Vi opplever at dette er en potensiell utfordring av og til, sier Volan.

Nei til brystkreft

Seneste i forrige uke ble to kvinner nektet adgang til Facebook da de lenket til en Aftenposten-artikkel som var illustrert med et mammografibilde.

Øyvind Solstad i VG sier de tidvis har opplevd problemer med en serie om kroppen i VG Helg. NRK har opplevd at Facebook har fjernet saker om brystkreft.

— Vi liker ikke at de overprøver vår vurdering av redaksjonelt innhold, men vi vet at enkelte typer innhold er vanskelig å nå ut med på Facebook, sier Frank Gander.

Viktig skille mot reklame

Han opplever ikke redaktøransvaret som spesielt utfordret av Facebook, og minner om at Facebook kun er en plattform for videreformidling av publisert stoff fra NRKs nettsider.

— Men hvis innholdet vårt oppleves som reklame og begynner å ligne alt annet som markedsføres der ute, da sliter vi. Det blir trøbbel hvis dette skillet viskes ut, sier Gander.

Les også:

  1. Les også

    Storebror ser deg - og hjelper deg

Les mer om

  1. Facebook

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Facebook endrer nyhetsstrømmen din for å stoppe falske nyheter

  2. KULTUR

    Norske medier ønsker å bli fritatt for Facebooks nakensensur

  3. VERDEN

    Facebook ber deg gi karakter til nyhetsmedier i kampen mot falske nyheter

  4. KULTUR

    – Jeg får sjelden utfordret standpunktene mine på Facebook

  5. KRONIKK

    Sensur og filtrering av falske nyheter er ikke Facebooks jobb

  6. KOMMENTAR

    «De kan med noen tastetrykk ta livet av selskaper og produkter. Er du beredt?»