Kultur

Piratpartiet: Feil å sammenligne fildeling med biltyveri

Piratpartiet i Norge forsvarer forbrukernes rett til å dele filmer og TV-serier med andre, og mener produsentene av Kon-Tiki har sovet i timen når de klager over piratkopiering.

Tusenvis av fildelere sprer nå den norske storfilmen Kon-Tiki på nettet. Bildet er fra opptakene av filmen på Malta. Valletta var location for Callao, Peru, der Thor Heyerdahls 1947-ekspedisjon startet fra i virkeligheten. Jan Gunnar Furuly

  • Jan Gunnar Furuly

— Filmbransjen kan bare skylde på seg selv og en gammeldags forretningstankegang når filmer og TV-serier florerer på fildelingsnettverkene, sier dataspillprodusenten Geir Aaslid.

Han er kraftig provosert av Kon-Tiki-produsent Aage Aaberge som nylig gikk ut i Aftenposten ogsammelignet fildeling med biltyveri. Aaberge og regissør Joachim Rønning var begge svært oppbragte over at den norske storfilmen til nær 100 millioner kroner, nå deles fritt av tusenvis av databrukere på kjente fildelingsnettverk som The Pirate Bay.

Krever samtidig tilgang

— Dette er en svært usaklig sammenligning. Hvis man ser forbrukernes side av denne saken, handler det jo om når og hvordan kundene skal få tilgang til filmer og TV-serier. Dessverre er filmbransjen bygget opp etter en eldgammel modell, der det gjelder å melke de forskjellige territoriene rundt om i verden på best mulig måte. Hvorfor er Norge ennå det eneste landet der Kon-Tiki hittil har hatt premiere? Hadde filmen vært tilgjengelig for folk over hele verden fra dag en i engelsk versjon, samtidig med kinopremieren her hjemme i Norge, ville problemet med fildeling vært borte, sier Aaslid.

Geir Aaslid sitter i det foreløpige styret til Piratpartiet, som skal ha landsmøte i årsskiftet februar/mars. De går til valg i høst med retten til fildeling som viktigste kampsak. Privat.

Han sitter i det midlertidige styret i Piratpartiet i Norge. Den norske avdelingen av partiet, som tidligere har stilt til valg i blant annet Sverige og Tyskland, ble stiftet i desember ifjor. Til høstens stortingsvalg akter Piratpartiet blant annet å gå til valg på sin viktigste kampsaker: Retten til ikke-kommersiell fildeling og kampen mot Datalagringsdirektivet.

— Vi kommer til å stille lister i minst fem fylker, muligens enda flere. Dette jobber vi med nå, og det er stor interesse for å starte lokale avdelinger av partiet, sier Aaslid. Rett før julsendte partiet inn 5400 underskrifter, som er 400 over kravet til å kunne stifte et lovlig politisk parti i Norge.

Må lære av musikkbransjen

- Skjønner du ikke fortvilelsen til filmprodusentene som ser at et kostbart filmverk nå deles ut gratis på nettet?

— Jeg er selv i kulturbransjen som dataspillprodusent, og forstår absolutt at folk bør få betalt for de produktene de lager. Men teknologien er kommet så langt nå at både bøker, musikk, film og TV-serier er digitalt, og kan deles raskt og effektivt over hele kloden. Musikkbransjen har langt på vei klart å omstille seg, og strømming av musikk skjer nå samtidig over hele jorden, på tvers av tidligere regionale sperrelinjer. Filmbransjen må rette seg etter utviklingen, og sørge for det samme. Kanskje hadde det vært greit at de også lot selskapene som strømmer musikk få tilgang til å gjøre dette også med film, kontrer Aaslid.

Rekordår på kino i USA

Han viser også til tross for alle dystre spådommer fra bransjen, og advarsler om at piratene ødelegger bransjen, så opplevde kinoeierne i USA et rekordår i 2012 med en omsetning på hele 10,8 milliarder amerikanske dollar.

— Også forskning viser at det ikke er sammenheng mellom piratkopiering av film og påstandene om sviktende kinoomsetning. Tvert i mot er de ivrigste fildelerne blant dem som betaler mest for kulturopplevelser, og da gjerne i digital form, sier Aaslid.

Piratparti-mannen driver dataspillprodusenten Virtual Game Worlds AS, som i ifjor fikk 600.000 kroner av Norsk filminstitutttil å utvikle spillet Helt Vilt, eller Company of Mammals, som det heter på engelsk.

- Helt på bærtur

Kon-Tiki-produsent Aage Aaberge mener Aaslid viser sviktende kunnskaper om hvordan filmbransjen er bygget.

— Aaslid er helt på bærtur når han påstår at vi kunne ha gjort en engelskspråklig versjon av Kon-Tiki tilgjengelig for publikum over hele kloden fra dag en, parallelt med den norske kinopremieren. Filmen var ikke laget ferdig i engelsk versjon i august. Den var først klar et stykke ut på høsten. En internasjonal suksess er noe du bygger steg for steg. Vi er blant annet avhengige av utenlandske distributører, som kan være med på å bære filmen frem. Dette har selvsagt også en økonomisk side, som vi ikke kan ha klart fra dag en når filmen lanseres på hjemmemarkedet, sier han.

- Mange lesere har kontaktet Aftenposten etter din sammenligning av fildeling og biltyveri, og protestert mot dette synet. Har du ikke sans for argumentet om at folk må få samtidig tilgang på en film over hele kloden?

— Dette er bare ikke praktisk mulig slik filmbransjen jobber i dag. Så vidt jeg vet har det dessuten kun skjedd to ganger at en norsk film er laget i norsk og internasjonal versjon. Aaslid aner faktisk ikke hva han snakker om, svarer Aaberge oppgitt.

- Andre lesere mener dere bør takke piratene for at filmen deres når ut til så mange nå tett opp mot Golden Globe- og Oscar-racet, og at dette bare er god PR for dere?

— Jeg hører de sier det, men for oss er det viktig å få betalt fra dem som ser på filmen vår. Nå taper vi bare masse penger, sier han.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Filmene handler om London og New York. Men de er laget et helt annet sted på kloden.

  2. KULTUR

    – Dette var jo barn. Som brente ned kirker og drepte folk.

  3. KRONIKK

    Kunsten må belønnes, ikke strømmetjenesten. Uten innhold eksisterer ikke bokbransjen.

  4. A-MAGASINET

    Stor kinesisk filmsatsing: Hollywood uten vold og sex

  5. A-MAGASINET

    I 2019 kom det 550 nye podkaster hver dag

  6. KULTUR

    Anne Grete Preus: Poetisk rocker, rå poet