Kultur

Mastergrad i konsertprat

Hva skal en musiker si når hun ikke spiller eller synger? Gro Marie Svidalsmasteroppgave gir svaret.

Indrelid Trygve

  • Trygve Indrelid (foto)

Elektropopbandet Daft Punk åpner aldri munnen, der de gjemmer seg bak mørke motorsykkelhjelmer på konsert. Andre nøyer seg med et pliktskyldig «thank you, Oslo». Innen folkemusikken pakker mange musikere sine melodier inn i livaktige skildringer, slik at mellomsnakket blir en sentral del av helheten i konsertene. Men da Gro Marie Svidal sto på scenekanten med hardingfela, etter en oppvokst blant taleføre spellemenn, var hun mer nervøs for å fremføre det imellom, enn for selve musikken.

Var usikker

–Det har alltid vært viktig for meg å møte publikum. Det er dem jeg skal gi en opplevelse. Men jeg var usikker på hvordan jeg skulle snakke på en god måte, slik at det ble naturlig og skapte en helhet i konserten, sier Svidal.

Slik kom hun opp med ideen om å gjøre musikkens mellomsnakk til tema for sin masteroppgave ved Norges musikkhøgskole. Hun gikk teoretisk til verks, parallelt med at hun innkalte fokusgrupper for å undersøke egen opptreden på scenen.

–Hvilken rolle spiller snakkingen?

–Det avhenger litt av innholdet i kommentaren, og i hvilken grad den peker mot musikken. Men en muntlig kommentar kan guide lytteren og legge til rette for større opplevelser av musikken, sier Svidal.

Les også

Pugger manus på forhånd

Kontakt

Hun lister opp tre oppgaver som virker sammen når musikeren snakker til publikum:

  • Skaper kontakt mellom scene og sal.
  • Setter musikken i en sammenheng som kan hjelpe publikum inn i et rom for musikkopplevelser.
  • Synliggjør utøveren.
Les også

Hvem er best på konsertsnakking?

Retorikk

Svidal trekker paralleller fra retorikken. En klassisk taler skulle informere, glede eller underholde og bevege tilhøreren for å overbevise med sin fremføring. På samme måte kan musikeren benytte pratepausene til å informere om hva hun spiller, til å underholde sine tilhørere og til å engasjere dem følelsesmessig.

–Jeg har ofte opplevd at det rører ved meg når utøvere trekker seg selv inn i det de forteller om musikken, sier Svidal.

Dramaturghjelp

Hun sammenligner planleggingen av en konsert med de retoriske arbeidsfasene: inventio (hva skal man snakke om), dispositio (hvordan skal konserten bygges opp på en god måte), elocutio (innstudering og øving, forming av språket i muntlige kommentarer), memoria (lære utenat) og actio (fremføring). Med planlegging av konserten som en helhet, kan man legge opp til kommentarer som både gir innsikt i musikkfeltet og de enkelte melodiene, samtidig som man med personlige betraktninger inviterer publikum inn i utøverens egen relasjon til musikken han eller hun fremfører. Selv trakk Svidal inn en dramaturg i arbeidet med å forme konserten til en helhet der musikk og muntlige kommentarer virket sammen, både når det gjaldt komposisjon av konserten og fremføring.

–Jeg trente blant annet på detaljer som å frasere setninger og variere intensiteten. Det blir litt det samme som når man spiller musikk, sier Svidal.

Ikke seg selv

Mens noen musikere er åpenhjertige og utleverende fra scenekanten, opptrer andre med et alter ego, som da Hans Erik Dyvik Husby konsekvent opptrådte som Hank von Helvete med Turboneger. Svidal sier det er vanskelig å fremstå som fullt og helt seg selv på scenen.

–Jeg har lenge hatt lyst til å være absolutt meg selv på scenen, men strever med å komme dit. Jeg har forsont meg med at jeg er utøveren på scenen, og tror det er vanskelig å åpne seg helt. Men man kan ta det private vekk, og heller være personlig, sier Svidal.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Musikk

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Sølvi Wang døde tirsdag

  2. KULTUR

    Sandvika-gutt er ukens artist i The Guardian.

  3. KULTUR

    Machine Head: Personlig og politisk om Donald Trump

  4. KULTUR

    «Aretha Franklin er soulens dronning. Ingen har prøvd å ta fra henne denne tittelen»

  5. KULTUR

    Som Natt & Dag-redaktør publiserte han knallhard kritikk av P3. Nå er han selv kanalens musikksjef.

  6. KULTUR

    Musikkbransjen sørger over tapet av George Michael