Kultur

Norsk dragesuksess i utlandet

  • Ingrid Åbergsjord
    Ingrid Åbergsjord
    Film- og TV-anmelder
-Utviklingen av nivået på spesialeffekter som lages i Norge har vært helt rått! Da jeg så Kon-Tiki i 2012 ble jeg svært imponert, sier Thomas Reppen som er daglig leder i Storm Studios og har jobbet ti år som dataanimatør i USA.
  • Det er mye enklere å selge filmer til utlandet hvis det er en drage i den, sier produsent Lars Hellebust i norske Storm Studios.

Drager dominerer i filmer og TV-serier, som Game of Thrones , som aldri før.

— Da vi laget Kaptein Sabeltann i fjor, lurte vår internasjonale salgsagent på om vi ikke kunne ha en drage med i den. Hun fortalte at hvis vi bare kunne skilte med en drage på plakaten ville filmen være langt mer attraktiv i det internasjonale markedet, sier produsent Lars Hellebust.

Han er produsent i Storm Films og eier av det Oslo-baserte, visuelle effektselskapet Storm Studios. For ti år siden bestemte selskapet seg for å satse på å bli et av de beste selskapene i Norden på visuelle effekter i reklame- og spillefilmer. De siste årene har selskapet jobbet med norske storfilmer som Kon-Tiki (2012), Hodejegerne (2011), Trolljegeren (2010) og Max Manus (2008).

Trend i verden

— På verdensbasis har det nesten bare vært de store og dyre effektfilmene som trekker mye publikum på kino de siste årene. Andre filmer laster ungdommen ned på datamaskinen sin hjemme. I Hollywood er det allerede vanlig at halvparten av produksjonsbudsjettet brukes på spesialeffekter. Vi ønsker å være med på denne utviklingen, sier Lars Hellebust.

Målet deres har hele tiden vært å ta imot oppdrag fra utlandet, fordi det hittil har vært laget få effektfilmer i Norge. Nå ser det ut til å løsne:

I juli har blockbuster-komedien<i> Pixels</i> med Adam Sandler verdenspremière. Filmen er produsert av mediegiganten Sony og har et budsjett på ca. 860 millioner kroner. Over 100 personer har jobbet med spesialeffektene i denne filmen, blant dem flere fra Storm Studios. Foto: UIP

Neste uke har den dansk-norske fantasyfilmen Skammerens datter kinopremière i Norge. Storm Studios har laget nesten alle de visuelle effektene i den. Den største utfordringen var å lage filmens monster; en stor og sort drage. I juli har blockbuster-komedien Pixels med Adam Sandler verdenspremière. Filmen er produsert av mediegiganten Sony og har et budsjett på ca. 860 millioner kroner. Over 100 personer har jobbet med spesialeffektene i denne filmen, blant dem flere fra Storm Studios.

— Dataeffekter i toppklasse

— Det er gøy å være på nivå med de store gutta i USA og kunne kjempe med dem om oppdrag, sier Thomas Reppen, dataanimatør og daglig leder i Storm Studios.

Da Skammerens datter hadde première i Danmark før påske, fløy den rett inn på besøkstoppen.

Danske anmeldere er i fyr og flamme over de visuelle effektene, og har skrevet ting som:

«Dataeffekterne er i absolutt toppklasse og tåler sammenligning med HBOs Game of Thrones .», skrev Cinemazone.dk

«Mange av de mer krevende effekter sitter som et skudd. Dragene er ekstremt realistiske og skremmende», skrev Berlingske Tidende.

- Talentene flytter hjem

— Det er veldig morsomt at vi kan lage effekter som er på nivå med det Hollywood får til, sier Thomas Reppen i Storm Studios.

Han har jobbet ti år i USA med å lage spesialeffekter for store actionfilmer som Oblivion (2013), Thor (2011) og Transformers (2011). I fjor flyttet Reppen tilbake til Norge for å bli daglig leder i Storm Studios.

Han er ikke det eneste talentet som har flyttet hjem. Fem andre ansatte i Storm Studios har også nylig flyttet tilbake til Norge, etter å ha jobbet flere år i utlandet med blant annet storfilmer som Hobbiten-trilogien (2012-2014) , Guardians of the Galaxy (2014) og Gravity (2013) .— De siste årene har det vært mye fokus på at produksjonen av norske filmer flyttes ut av landet. Vi i Storm Studios er stolte av at vi er med på å sørge for at Norge også er med på å ta imot oppdrag fra utlandet, sier produsent Lars Hellebust.

- Hard konkurranse

— Det er kjempevanskelig å konkurrere med utenlandske firma om oppdrag i store Hollywood-filmer, så det er svært imponerende og fantastisk at Storm Studios nå har fått det til, sier Thomas Stenderup. Han er rektor ved den norske filmskolen på Lillehammer.

Til høsten starter filmskolen et helt nytt treårig studium i digital visuell design, som en av de første filmskolene i verden. Tre studenter vil få plass på det første kullet.

— Det er et enormt behov for personer med digital kompetanse i filmbransjen. I dag lages det knapt filmer uten bilder som er digitalt manipulert. I mange dramafilmer ser bildene imidlertid så ekte ut at vi knapt tenker over det, sier Stenderup.

Fantasy-feber

Fjorårets mest sette film på kino i Norge var Hobbiten . Der opptrer den griske dragen Smaug som vokter en stor gullskatt. Storm Studios er ikke i tvil om at drager på film i seg selv nå er en gullgruve.

— Det er mye lettere å selge filmer til utlandet hvis det er en drage med i den, sier produsent Lars Hellebust i Storm Films.

Selskapet håper å selge Skammerens datter til 100 land. I mai legges filmen ut for salg på markedet under verdens største filmfestival i Cannes. Den er allerede solgt til store land som Tyskland og Frankrike.

Skammerens datter rir på fantasy-bølgen på kino som startet med Ringenes Herre (2001) og Harry Potter (2001) . Men publikum får stadig høyere krav og forventninger til hvor realistiske effektene skal se ut, og det er svært spennende å være med på denne utviklingen, sier Reppen.

Les også

  1. 10 ting du kanskje ikke visste om drager

  2. Siste avskjed med Midgard

  3. Oftebro har hovedrollen i dansk-norsk fantasyfilm