Kultur

Oslo før: En «pjoltertrikk» mot vest

Elektrisk jernbane til Holmenkollen ble åpnet våren 1898. Nye boliger langs banen og økt turisme skulle sikre trafikkgrunnlaget.

16. mars 1898 ble første banestrekning frem til Slemdal offisielt åpnet av kong Oscar 2. Bildet ble tatt da kongen var på prøvetur i februar samme år.
  • Leif Gjerland
    Historieformidler

Norges første jernbane med hovedstasjon i Christiania ble en stor suksess i 1854. Etter at elektriske sporvogner viste seg å være både effektive og lønnsomme, kom ideen om å ha en elektrisk drevet jernbane i byens nærområde. Det faktum at jernbaneanlegg var unndratt skatt, gjorde det hele til en ekstra lur idé. Derved var Nordens første elektriske forstadsbane født.

I starten av 1890-tallet kom et forslag om å bygge jernbane for å frakte turister fra sentrum til det ubebygde utmarksområdet Holmenkollen i datidens Aker. Interessen var laber. Altfor få ville tegne aksjer i det turistbaserte prosjektet.

Les hele saken med abonnement