Kultur

Skal få unge motekjøpere til å våkne

Før handlet hun moteklær på impuls. I den politiske motefilmen «Oblivion» kritiserer fotostudent Elise Gulestøl arbeidsforholdene i den internasjonale motebransjen.

  • Martin Aasen Wright
    Martin Aasen Wright
    Slagrammet småbarnspappa og styremedlem i LHL Hjerneslag Oslo

Se Aftenpostens TV-serie «Sweatshop» hvor tre norske ungdommer reiser til Kambodsja for å jobbe med tekstilarbeiderne:

Se alle episoder her.


– Jeg synes personlig at dette er et unødvendig og menneskeskapt problem. Derfor ville jeg lage en film som var rett på sak, «sånn er det», sier Elise Gulestøl (23), som denne våren uteksamineres fra Bilder – Nordic School of Photography i Oslo.

I filmen «Oblivion» viser Gulestøl vekselsvis klipp fra forskjellige moteopptredener og klesbutikker og glimt fra de to fabrikkulykkene i Bangladesh i fjor, gravemaskiner, dyr som barberes, dyr i bur og blikkene til arbeidere.

– Uttrykket blir kraftigere ved at jeg har skapt en kontrast mellom det vi ser og hører om, og det som skjer bak teppet. Det er en helt annen historie der moteklærne kommer fra. Kontraster er viktig, slik at publikum kan føle seg trygg på det ene bildet, og at det var ekkelt eller skummelt i det andre, forklarer Gulestøl.

Les også:

Les også

3600 var på jobb da bygningen kollapset. 1100 kom ikke hjem

Ikke lenger på impuls

Over 1100 arbeidere mistet livet da den åtte etasjer høye bygningen Rana Plaza kollapset i byen Savar nær hovedstaden Dhaka i Bangladesh. Rundt 2500 mennesker ble reddet ut i live. Bygningen inneholdt en rekke tekstilfabrikker.

Forrige uke skrev Aftenposten at 150 kleskjeder har signert en avtale om sikkerhet og brannvern i klesfabrikkene. «Clean Clothes Campaign»drives av organisasjoner og fagbevegelse i 16 land, og jobber for å forbedre arbeidsvilkårene for tekstilarbeidere.

Etter at Elise Gulestøl var på debattmøtet «Er mote skjønnheten eller udyret?» i fjor høst ved Norsk Design— og Arkitektursenter, begynte hun å undersøke arbeidsforholdene til tekstilarbeidere i Asia nærmere gjennom å lese bøker og snakke med folk.

Har sluttet å handle på impuls

– Jeg oppdaget at jeg er en stor del av dette, og at det derfor er avgjørende hva jeg gjør. Vi skulle ha en utstilling på skolen, og jeg syntes det var en god anledning til å fortelle vanlige folk om arbeidsforholdene.

Les også:

Les også

Bak lukkede dører

Elise Gulestøl har sluttet å handle billige moteklær på impuls.

– Jeg shopper nesten aldri lenger på impuls. Jeg kommer heller tilbake etter flere dager eller uker for å kjøpe. Før kjøpte jeg her og nå, forteller Gulestøl.

– Materialet er viktig, det er derfor viktig å finne ut hva klærne er laget av. Du må spørre deg selv: «Er dette noe jeg trenger? Eller kan jeg fortsette å bruke de klærne jeg har?». Jeg har blitt mer opptatt av norske designere. Det er i større grad bærekraftig tenkning i norsk design. Vi må ikke kjøpe klær fra Kina, utdyper hun.

Les også:

Les også

Inn i det ukjente

Tenke seg om

Gulestøl har spesialisert seg innen motefilm, og bruker mote som språk til å fortelle en historie. «Oblivion» definerer hun som en politisk motefilm.

– Hvem er målgruppen din?

– Alle. Spesielt unge mennesker er en viktig målgruppe for meg. Det er blant unge mennesker du ofte ser en ignoranse. De vil muligens ikke tenke på hva som er historien bak de klærne de kjøper. Nå blir de tvunget til å se realiteten, sier Elise Gulestøl.

  1. Les også

    Her sydde de klær for 30 selskaper. Bare ett av dem har betalt erstatning til ofrene.

  2. Les også

    H&M: Vurderer å flytte fra Asia til Afrika

  3. Les også

    - Kun én av ti fabrikker i Bangladesh er trygge